چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
افزایش بهای کاغذ فرصتی برای همگام شدن با دنیاست

مدیر مسوول نشر «نویسنده» استان مرکزی افزایش بهای کاغذ را فرصتی مناسب برای بهره‌برداری و گسترش شیوه‌های نوین دنیا در صنعت نشر ایران دانست.-

علی فرهادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: بهای کاغذ مشکل روز ناشران است اما ناشران هم نمی‌توانند مغلوب شرایط بازار کاغذ شوند. مسوولان نشر باید به‌ سوی شیوه‌های جدید در این عرصه باشند، چرا که اکنون بهترین فرصت برای تولید کتاب‌های الکترونیک است.

وی ادامه داد: نشر «نویسنده» یک کتاب درسی را به «تبلت» تبدیل کرده اما تاکنون وارد بازار نشر نکرده است. کتاب روی تبلت قابلیت شنیده شدن، جست‌وجوی متن و امکان نمایش بر پوشه موبایل را دارد. 

مدیر مسوول نشر «نویسنده» درباره حذف تعرفه واردات کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تعرفه دربرگیرنده چهار درصد از بهای کاغذ است و تاثیر چندانی روی بهای نهایی کاغذ ندارد. مشکل کنونی بازار نشر تعرفه گمرکی کاغذ نیست، بلکه خرید آن است. ناشران پول را به شیوه‌های گوناگون به ارزهایی نظیر دلار تبدیل می‌کنند و سپس ارز را باید با خطرهای بسیار به کشور مبدا وارد ‌کنند، چرا که سیستم انتقال ارز برای ناشران و خرید کاغذ فعال نیست و آنان مجبورند از شرکت‌های معتبر و تولیدکننده کاغذ خرید کنند.

وی افزود: تعرفه حذف گمرک کاغذ، در بازار کاغذ فضای روانی خاصی را برای مدت زمان کوتاهی حاکم می‌کند که اگر سایر ضروریات این بازار تامین نشود، همچنان بهای کاغذ افزایش خواهد یافت.

فرهادی عنوان کرد: بهای کاغذ تابع دو رکن خارجی و داخلی است. جنبه داخلی شامل عرضه و تقاضاست که اکنون عرضه کم و تقاضا بالاست. همچنین جنبه خارجی شامل واحد ارزی خرید کالاست. اینک دلار واحد ارزی معاملات محسوب می‌شود که ارزش بهایی آن از ارزش پول رایج کشور ما روزانه بیشتر می‌شود. بنابراین، برای خرید دلار روزانه باید بهای بیشتری بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط