دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
«اتوبوس عوضی» خلعتبری را به برلین خواهد برد

سه کتاب «اتوبوس عوضی»، «گرگ‌ها و آدم‌ها» و «توبه» نوشته فریده خلعتبری، این نویسنده را به عنوان یکی از 20 نویسنده مطرح کودک و نوجوان، راهی فستيوال ادبی برلين کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فریده خلعتبری نویسنده کودک و نوجوان که در ماه‌های اخیر برخی از آثار او به زبان‌هایی از جمله کره‌ای، آلمانی، ترکی استانبولی و فرانسوی ترجمه شده، به عنوان یکی از ۲۰ نویسنده برتر دنیا راهی برلین خواهد شد. 
 
خلعتبری در نامه‌ای از هیات برگزار کننده این جشنواره به برلین دعوت شده که در این نامه آمده است: «از شما دعوت كنيم تا به‌عنوان ميهمان در بخش ادبيات كودك و نوجوان دوازدهمين جشنواره ادبی برلين، كه از 4 تا 15 سپتامبر برگزار می‌شود، حضور يابيد. ما آرزو داريم امكان عرضه‌ داستان‌های ادبی استثنايی شما را به‌مخاطبانمان داشته باشيم و بتوانيم فرصت ديدار حضوری شما را هم به‌آن‌ها بدهيم.»

این ناشر و نویسنده در ماه‌های اخیر برای سه کتاب «اتویوس عوضی»، «توبه» و «گرگ‌ها وآدم‌ها» جوایزی را از آن خود کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان جایزه اروپای زرین را نام برد.

شراره خسروانی، صبا معصومیان و بهار اخوان، به ترتیب تصویرگران کتاب‌های «اتوبوس عوضی»، «گرگ‌ها و آدم‌ها» و «توبه» هستند.

كتاب «توبه» در سال گذشته، همزمان با انتشار متن فارسی آن در ايران، در آلمان منتشر شد و هم‌اكنون در كشور كره در دست انتشار قرار دارد.
 
كتاب «اتوبوس عوضی»، پيش از اين در كشور كره منتشر شده است و هم‌اكنون در كشورهای آلمان، تايوان و تركيه حال انتشار است. 

داستان «گرگ‌ها و آدم‌ها» در كشورهای كره و فرانسه منتشر شده‌اند و در كشور تايوان هم برای انتشار آماده‌سازی می‌شود.

 ناشر آلمانی، كتاب «اتوبوس عوضی» را برای جشنواره آماده خواهد كرد و همزمان، مراسم رونمايی از كتاب برگزار خواهد شد. 

«اسكودا» حامی مالی اصلی اين جشنواره، ‌است، اما كتابخانه‌ها، نمايشگاه‌ها، مراكز فرهنگی، رسانه‌ها، موزه‌ها، موسسه‌های غيرانتفاعی، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، تئاترها و بسياری‌ از اهالی فرهنگ و هنر برگزاركنندگان این جشنواره را ياری می‌دهند كه اسامی آن‌ها در سايت فستيوال وجود دارد. 

در 11 دوره‌ قبل این جشنواره، 171 نويسنده و تصويرگر از 49 كشور در اين فستيوال حضور داشته‌اند. آلمان با 23 حضور رتبه‌ نخست را دارد، كه البته به‌عنوان كشور ميزبان عجيب نيست.
 
آمريكا، انگلستان و فرانسه هركدام با 14 حضور رتبه‌ دوم را دارند و  سوئد و هلند هركدام با هشت حضور در جايگاه سوم هستند. اسپانيا با 6 حضور چهارم است و بلژيك و نروژ با پنج حضور مقام پنجم را به‌دست آورده‌اند.

نخستين حضور  ايرانانیان در فستيوال ادبی برلين در سال 2004 بود. در اين سال، محمدرضا يوسفی به‌عنوان اولين نويسنده و اولين ايرانی به‌فستيوال برلين دعوت شد. 

پس از آن، چهار سال بعد، در سال 2008 فرشيد شفيعی به‌عنوان اولين تصويرگر و دومين ايرانی به‌فستيوال برلين رفت. اكنون، در سال 2012، يعنی باز هم چهار سال پس از دومين حضور، فريده خلعتبری، به‌عنوان سومين ايرانی و دومين نويسنده‌ برگزيده‌شده از ميان نويسندگان ايرانی، به‌برلين خواهد رفت تا در اين فستيوال حضور يابد و در 9 نشست، سه داستان برگزيده‌ شده‌ خود را برای كودكان و نوجوان بازخوانی كند.
 
فستيوال ادبی برلين برای نخستين بار در سال 2001 آغاز به‌كار كرد. از همان زمان جشنواره ديگری نیز در داخل اين فستيوال شكل گرفت كه مختص ادبيات كودك و نوجوان بود. اين فستيوال همه‌ساله از 20 نويسنده و تصويرگر مطرح جهان در حوزه كودک و نوجوان دعوت می‌كند تا آثارشان را در 100 رويداد فرهنگی عرضه كنند و با ۱۳ هزار بازديدكننده 5 تا 20 ساله، ديدار داشته باشند. 

گروهی از كارشناسان بين‌المللی ادبيات كودک و نوجوان، نويسندگان و تصويرگران برگزیده را برای حضور در این جشنواره انتخاب می‌کنند. 

این جشنواره از 13 تا 24 مهر سال جاری در برلین، پایتخت آلمان برگزار خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    کتاب بسیار مزخرفی برای کودکان بود ،متاسفم بیشتر شبیه کابوس بود
    • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      من هم با این نظر موافقم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها