پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
پژوهش قوم‌نگارانه موسیقی عرب در یک کتاب

کتاب «موسیقی عرب» سومین کتاب پژوهشی بهمن کاظمی در زمینه موسیقی محلی اقوام ایرانی است که همراه با یک لوح فشرده تصویری از نوازندگی پیشکسوتان و جوانان فعال قوم عرب ایرانی منتشر شده است. این کتاب توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شده است._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «موسیقی قوم عرب» یکی از آخرین تالیفات پژوهشی بهمن کاظمی یکی از محققان پرکار حوزه موسیقی سنتی و قومی ایران است. بنا بر پیشگفتار نویسنده، این کتاب سومین دستاورد پژوهش‌های جامع میدانی نگارنده در حوزه موسیقی اقوام ایرانی است که طی چهار سال حضور مستمر و مداوم به انجام رسیده است. 

کتاب دو بخش کلی دارد. در بخش نخست شرح مباحث نظری پژوهش و در بخش دوم شرح جامعه‌شناختی مناطق مورد پژوهش آمده است. در بخش نخست مباحثی چون «هنر و موسیقی قومی»، «موسیقی قومی و مناسک گذر»، «تقسیم‌بندی کلی موسیقی قومی»، «عوامل موثر بر شکل‌گیری موسیقی قومی»، «تاثیر عوامل جغرافیایی بر موسیقی مناطق عرب‌نشین»، «تاثیرگذاری تاریخ و وقایع مربوط به آن بر موسیقی مناطق عرب نشین» و همچنین «تاثیر تعامل هنری اقوام همجوار بر موسیقی مناطق عرب نشین» و «تاثیرپذیری و وام‌گیری از فرهنگ ملی در موسیقی مناطق عرب نشین»  بررسی شده است. 

بخش دوم کتاب دو فصل دارد. در فصل نخست با عنوان کلی «شرح جامعه‌شناختی مناطق مورد پژوهش» موضوعاتی چون «ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی قوم عرب»، «منشا قوم عرب»، «ویژگی‌های فرهنگی قوم عرب»، «تقسیمات موسیقی عرب‌های ساکن در خوزستان»، «هویت بیانی در موسیقی عرب» و دیگر مباحثی چون سازشناسی و ملودی‌شناسی این قوم بررسی شده است. 

فصل دوم از بخش دوم این کتاب با عنوان کلی «موسیقی و نغمه‌های رایج در میان عرب‌های ایران» مباحثی چون «طبقه‌بندی عام موسیقی عربی»، «مقام‌های رایج آوازی در موسیقی عرب خوزستان»، «داستان‌های موسیقایی»، «موسیقی آیینی» و «موسیقی طنز» مطرح شده است. 

این کتاب نخستین پژوهش جامع و کامل موسیقی اقوام عرب ایرانی است. در لوح فشرده همراه کتاب نیز فیلم و کلیپ‌هایی از اجرای موسیقی و نوازندگی چند پیشکسوت موسیقی عرب آمده است تا مخاطب مباحث تئوریک طرح شده را همراه با اجرای آن‌ها داشته باشد. 

«موسیقی قوم عرب» تحقیق و پژوهش بهمن کاظمی در 200 صفحه، همراه با تصویرهای رنگی و همچنین یک لوح فشرده تصویری، و قیمت 12 هزار تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

نویسنده این کتاب، دکتر بهمن کاظمی پژوهش‌های بسیاری را در زمینه موسیقی ایرانی به سرانجام رسانده است. از جمله پژوهش‌های منتشر شده او می‌توان به «قانون‌مندی آواز»، «موسیقی قوم تالش»، «موسیقی قوم کرد»، «هویت ملی در ترانه‌های اقوام ایرانی»، «سلسله موی دوست» و «گلبانگ سربلندی» اشاره کرد. 

کاظمی در دانشکده‌های مختلف موسیقی تدریس کرده و در مقطعی هم عضو شورای پژوهش موسیقی سازمان صدا و سیما بوده است. او ‌اکنون مشاور موسیقایی رییس فرهنگستان هنر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها