پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۳
مصفا: دانشكده‌‌هاي ادبيات زبان فارسي را مصرف مي‌كنند

مظاهر مصفا كه عصر ديروز در نشست نقد و بررسي كتاب «موسيقي شعر حافظ» اثر دره دادجو در سراي دايمي اهل قلم سخن مي‌گفت، با انتقاد شديد از وضع تدريس زبان و ادبيات فارسي در دانشكده‌هاي ادبيات، بر ناكارامدي دوره‌هاي تحصيلي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌ها تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مصفا كه استاد راهنماي دكتر دره دادجو در تدوين پايان‌نامه تحصيلي دوره دكترايش با عنوان «موسيقي شعر حافظ» بوده است، در اين نشست گفت: زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌ها در حال انقراض است.

وي با تاكيد بر اين كه برنامه‌هاي تحصيلي اين رشته بسيار ناكارامد ند، افزود: در مجموع چهار سال دوره تحصيلي ليسانس ادبيات فارسي، دانشجويان حداكثر با 200 صفحه از متون ادب كهن فارسي آشنا مي‌شوند.

مصفا ادامه داد: به باور من زبان فارسي در آستانه افول است و يكي از مهم‌ترين دلايل تخريب آن نيز، صدا و سيما است. گويندگان برنامه‌هاي صدا و سيما امروز از كساني هستند كه زبان فارسي نمي‌دانند. بلندگوي صدا و سيما بزرگ‌ترين مخرب زبان فارسي است.

اين استاد بازنشسته دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: دره دادجو استاد موسيقي است و انتخاب موضوع پايان‌نامه ايشان از دو جهت شايسته بود؛ نخست تبحر ايشان در موسيقي و سپس دانشي كه از متون ادب فارسي در مقام معلم ادبيات داشتند.

مصفا خاطرنشان كرد: در بين بيش از 500 پايان‌نامه دوره دكتري دانشجويانم كه راهنمايي ايشان را در بيش از 50 سال تدريس بر عهده داشته‌ام، به ندرت پايان‌نامه‌هايي به مرحله انتشار رسيدند. پايان‌نامه خانم دادجو از شايسته‌ترين كارهايي بود كه در قالب پايان‌نامه تحصيلي در مدت تدريس من به انجام رسيد و سرانجام نيز منتشر شد. 

وي با اشاره به اين كه دره دادجو به خوبي از عهده اين كار برآمده است، اضافه كرد: هم اكنون بيش از چند صدهزار پايان‌نامه دوره دكتري در زيرزمين‌هاي كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي سراسر كشور با جلد زركوب و نقره‌كوب خاك مي‌خورند. اگر اين پايان‌نامه‌ها به درد كسي مي‌خورد، از بين اين تعداد زياد موسسات انتشاراتي يك موسسه اقدام به انتشار آنها مي‌كرد.

مصفا دليل به وجود آمدن اين شرايط را در بي دقتي استادان و دانشجويان در انتخاب موضوع پايان‌نامه دانست و گفت: اين مسئله نشان مي‌دهد كساني كه به انجام اين كارها پرداخته‌اند، صلاحيت و شايستگي لازم را براي بر عهده گرفتن چنين باري نداشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط