سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
بزرگداشت طاهره صفارزاده در انجمن شاعران ایران

بزرگداشت طاهره صفارزاده پنج‌شنبه (12 آبان) با حضور شاعران و علاقه‌مندان این حوزه در انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود. در این مراسم سخنرانی‌هایی درباره شعر و شخصیت ادبی صفارزاده ارایه می‌شود.-

فاطمه راکعی، مدیر انجمن شاعران ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در این مراسم افرادی چون احمد مسجد جامعی، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات، سهیل محمودی، افشین علا و ساعد باقری حضور دارند و صحبت‌هایی درباره شعر و شخصیت این شاعر فقید ارایه می‌کنند.

وی افزود: من نیز در این مراسم قصد دارم درباره زبان شعری، کشف‌های شاعرانه، سبک شعری و مضامین شعر او صحبت ‌کنم. شعرخوانی شاعران جوان نیز از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

مدیر انجمن شاعران ایران به تصمیم این انجمن در ارتباط با برپایی بزرگداشت‌ها اشاره و تشریح کرد: هیات مدیره انجمن تصمیم گرفته است از این پس بزرگداشت شاعران و استادان زبان و ادبیات فارسی را در سالروز تولد آن‌ها برگزار کند تا بیشتر به کیفیت و کمیت آثار آن‌ها بپردازد.

وی در پایان یادآور شد: برهمین اساس این مراسم، نخستین بزرگداشتی ا‌ست که با چنین رویکردی برگزار می‌شود. البته برگزاری این مراسم به صورت صرفا علمی برنامه‌ریزی نشده است و طی آن نگاهی به شخصیت او نیز خواهیم داشت.

صفارزاده در 27 آبان 1315 در سیرجان استان کرمان متولد شد و پس از کسب مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت. او در سال 1371 به عنوان استاد نمونه شناخته شد و در سال 1380 پس از انتشار ترجمه قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان «خادم‌القرآن» را کسب کرد.

او در سال 2005 از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به‌ عنوان برترین زن مسلمان سال برگزیده شد.

صفارزاده در چهارم آبان سال 1387 درگذشت. علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی، یک مجموعه داستان، 12 مجموعه شعر، پنج گزیده اشعار و 13 اثر ترجمه یا درباره نقد ترجمه در زمینه‌های ادبیات‌، علوم قرآنی، حدیث و علوم حدیث از او به یادگار مانده است. همچنین گزیده سروده‌های این شاعر به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌اند.

«رهگذر مهتاب»، «چتر سرخ»، «طنین در دلتا»، «سد و بازوان»، «سفر پنجم»، «حرکت و دیروز»، «بیعت با بیداری»، «مردان منحنی» و «دیدار با صبح» عنوان برخی از آثار منتشر شده صفارزاده هستند.

مراسم بزرگداشت طاهر صفارزاده پنج‌شنبه ‌(12 آبان) از ساعت 17 تا 20 در سالن اجتماعات انجمن شاعران ایران واقع در خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، نبش کوچه شهید نعمتی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط