سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
رشد 10 برابري كتابخانه‌ها تا پیگیری مصوبات هیات دولت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه هنوز اعتبار ساخت 15 کتابخانه مصوب سفر دوم هیات دولت جذب نشده است، می‌گوید: تعداد كتابخانه‌هاي عمومي استان از 12 باب در سال 84 به 62 باب در سال جاري رسيده است.\

علی رحیمی، در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در سفر دوم هیات دولت به استان خراسان شمالی ساخت 6 کتابخانه استاندارد 2200 متر مربعی (سه باب در بجنورد، دو باب در شیروان و یکی در اسفراین) و کتابخانه 420 متر مربعی در شهرهای حصار گرمه خان، شوقان، سنخواست، درق، ایور، فاروج، تیتکانلو، قاضی و پیش‌قلعه تصویب شد.
 
وي تصريح كرد: زمین تعدادی از این کتابخانه‌ها امسال واگذار می‌شود و اعتبار ساخت کتابخانه‌های «فاروج» و «تیتکانلو» هر یک با زیربنای 420 متر مربع امسال اختصاص خواهد یافت.

رحیمی با بیان اینکه امسال ساخت نخستین کتابخانه استاندارد شیروان در زمین اهدایی شورای شهر به مساحت 3000 متر مربع آغاز می‌شود، افزود: امسال همچنين با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار اولیه ساخت کتابخانه استاندارد اسفراین نيز شروع می‌شود؛ ضمن اینکه به شروع ساخت هریک از کتابخانه‌های مصوب در فاروج و تیتکانلو مبلغ 880 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد با زیربنای 3777 متر مربع از یک ماه پیش به دلیل اختلاف با پیمانکار متوقف شده است.

رحیمی با بیان اینکه امسال مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار به تکمیل کتابخانه مرکزی بجنورد اختصاص یافته است، افزود: ساخت این کتابخانه سال 1385 در چهار طبقه و دو فاز شروع شد و تاکنون 40 درصد پیشرفت کرده است.

وی همچنین گفت: امسال در انتظار اختصاص یک میلیارد و 618 میلیون ریال اعتبار تعمیر و تجهیز و 16 میلیارد و 210 میلیون ریال اعتبار عمرانی به این اداره کل از محل اعتبارات استانی هستیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در ادامه به اختصاص سه میلیارد ریال اعتبار فرهنگی و 6 میلیارد و 650 میلیون ریال اعتبار عمرانی به این اداره کل در سفر سوم هیات دولت اشاره کرد و گفت: تاکنون 900 میلیون ریال اعتبار فرهنگی و چهار میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار عمرانی از محل سفر سوم هیات دولت در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.

وی افزود: امسال از محل اعتبار فرهنگی سفر هیات دولت 9000 نسخه کتاب به ارزش 600 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان خریداری شد.

رحیمی درباره بدهی شهرداری‌های خراسان شمالی به کتابخانه‌های عمومی استان نیز توضیح داد: شهرداری بجنورد از سال 83 تا پایان سال 86 مبلغ 884 میلیون و 560 میلیون ریال به کتابخانه بدهکار است که از اين مبلغ تا پایان سال گذشته 559 میلیون ریال پرداخت شد که مربوط به سال‌های گذشته است؛ نیم درصد سهم کتابخانه‌ها فقط در سال 89 بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال است.

وی افزود: اینکه در جلسات انجمن کتابخانه‌ها گاهی از سوی شهرداری بجنورد مطرح می‌شود که هزینه‌های انجام شده توسط شهرداری برای کتابخانه‌هاي زیر مجموعه شهرداری یا اهدای زمین برای ساخت کتابخانه در بدهی نیم درصد محاسبه شود، خلاف قانون است.

رحیمی با بیان اینکه از زمان تفکیک خراسان بزرگ و تاسیس خراسان شمالی با رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در شهرستان‌های این استان نوپا روبه رو شدیم، گفت: ضمن اینکه تعداد منابع مکتوب کتابخانه‌های استان نيز از 106 هزار و 867 نسخه به 367 هزار و 355 نسخه رسیده است.

وی تاکید کرد: کتابخانه‌های استان در یک سال اخیر رشد 94 درصدی را در شاخص امانت کتاب تجربه کردند؛ این میزان از 305 هزار و 791 نسخه به 594 هزار و 290 نسخه رسید.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی جمعیت این استان را 831 هزار و 384 نفر اعلام و خاطرنشان کرد: به ازای هر 13 هزار و 414 نفر جمعیت استان یک کتابخانه عمومی موجود است که از این لحاظ رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی به برنامه‌ریزی برای توسعه کتابخانه‌های روستایی خراسان شمالی اشاره کرد و با بیان اینکه 52 درصد ساکنان این استان روستانشین‌اند، افزود: از 17 کتابخانه روستایی خراسان شمالی یک باب مشارکتی است. بیشترین کتابخانه روستایی (10 باب) در اسفراین فعال است.

رحیمی گفت: ساخت 23 کتابخانه روستایی جدید خراسان شمالی درحال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها