دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
جایزه جهانی کتاب سال مجازی برگزار می‌شود/ سخنرانی  وبیناری 5 منتخب

احمدعلی حیدری، از برگزاری مجازی اختتامیه بیست‌و‌هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال و انتخاب 5 پژوهشگر از کشور‌‌های آمریکا، فرانسه، آفریقای جنوبی، چین و روسیه خبر داد.

احمدعلی حیدری، دبیر علمی بیست‌‌و‌هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری اختتامیه این دوره بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، اختتامیه بیست‌‌و‌هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی با توجه به شیوع ویروس کرونا، مجازی و با برگزاری وبینار برگزار می‌شود؛ البته هنوز تاریخ قطعی آئین اختتامیه قطعی نشده است.    
 
وی با اشاره به منتخبان این دوره بیست‌‌و‌هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی افزود: پنج پژوهشگر از کشور‌های آمریکا، فرانسه، آفریقای جنوبی، چین و روسیه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کردند.
 
حیدری درباره پنج دوره متناوب دبیری علمی جایزه جهانی کتاب سال گفت: جایزه جهانی کتاب سال در جهان موجود که به‌نظر می‌رسد براساس مقتضیات، به سمت تعامل بین متفکران حرکت می‌‌کند، به منزله مظهر و سمبل مهم، چند فرهنگی و چند صدایی بودن را به خوبی در خود منعکس می‌کند؛ در بیست‌و‌هشت دوره گذشته روز به روز براهمیت این جایزه به‌ویژه در بین متفکرانی که در حوزه مطالعات اسلامی، افزوده شده است.
 
دبیر علمی بیست‌‌و‌هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ادامه داد: جایزه جهانی کتاب سال، به‌مثابه یک آینه، فرصت مشاهده خودمان در آراء و افکار دیگران را فراهم می‌کند که زمینه‌ساز ارتقا و پیشرفت خواهد شد؛ با وجود همه این مسائل باید تلاش کنیم برای برگزاری باشکوه‌تر این جایزه در طی سال‌های آینده، چراکه در جریان تعامل با دیگران، در وهله نخست امکان شناخت بهتری از خودمان را فراهم می‌کنیم و وهله دوم  با توجه به اینکه رویکرد‌های افراط‌گرایانه و نژادپرستانه، حتی در کشور‌های پیشرفته وجود دارد و  شرایط را به سمت‌و‌سویی برده که عرصه برای این دست تعاملات تنگ و ترش شده با برگزاری رویداد‌هایی از نوع جایزه جهانی کتاب سال، زبان تفاهم یگانگی تعامل و وحدت بیشتر گشوده شود.
 
حیدری درباره سخت‌ترین دوره داوری جایزه جهانی کتاب سال در پنج دوره گذشته، بیان کرد: با توجه به اهمیت فرهنگی خاص و سابقه بلند‌مدت مطالعات اسلامی و ایران‌شناسی همواره مورد توجه دانشمندان علوم‌انسانی بوده، با انبوهی از آثار مواجه بودیم و معمولا بین دو تا 3000 اثر در دبیر‌خانه بررسی می‌شوند. امسال با توجه به لغو نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در سراسر دنیا، تا حدودی دسترسی به کتاب‌ها سخت شد اما کرونا مجالی را برای استفاده از فضای مجازی فراهم کرد و بخشی از آثار به‌صورت الکترونیکی از پایگاه‌های فروش کتاب البته در مقایسه با نسخه چاپی کمی ارزان‌تر، تهیه شد. داوری‌‌ها نیز مجازی انجام شد؛ بنابراین به‌طور کلی با وجود شیوع کرونا دچار مشکل حادی نشدیم.                 
 
وی افزود: 1800 تا 2000 اثر در بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، رصد و درغربال اولیه در حدود 100 اثر برای داوری متعدد ارسال شد؛ 20 تا 30 اثر به مرحله نهایی و در نهایت، چهار اثر منتخب و یک اثر نیز در حوزه مطالعات شیعی و اهل بیت انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها