یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
«نظريه فيلم عامه‌پسند» از منظر انديشه

نويسندگان كتاب «نظريه فيلم عامه‌پسند» دو مدرس حوزه‌هاي فرهنگي و نقد در دانشگاه‌هاي ناتينگهام و كيل‌اند كه در اين اثر، اصلي‌ترين رويكردها درباره تحليل فيلم را با تمركز بر مباحث نظري معرفي مي‌كنند./

عليرضا جاويد دبير بخش فرهنگ و علوم انساني نشر ثالث، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: «جوان هالون» و «مارك يانكوويچ» سرويراستاري اين كتاب را بر عهده‌ داشته‌اند.

وي افزود: هالون، مدرس مطالعات فرهنگي و رسانه‌اي در دانشگاه ناتينگهام ارنست انگليس و يانكوويچ، مدرس مطالعات آمريكايي و مدير مركز مطالعات ادبي و فرهنگي دانشگاه كيل آلمان است.

جاويد اين كتاب را شامل معرفي اصلي‌ترين رويكردها درباره تحليل فيلم برشمرد كه مخاطبان را با مباحث نظري اصلي اين حوزه آشنا مي‌كند.

فيلم‌هاي عامه‌پسند و تمايزهاي فرهنگي، نظريه فرهنگ توده‌وار و اقتصاد سياسي، تاليف‌گرايي و نظريه مولف، نظريه نمايش و از فمنيسم روان‌كاوانه تا فمنيسم عامه‌پسند، عناوين برخي از فصول اين كتابند كه هر يك نظريه‌اي را معرفي مي‌كنند.

دبير بخش فرهنگ و علوم انساني نشر ثالث يادآور شد: نويسندگان در فصول اين كتاب توضيح مي‌دهند كه چگونه اين ديدگاه‌ها و نظريات بر مبناي تعريفي كه از امر عامه‌پسند در ذهن داريم، ساخته و ارايه مي‌شوند و همچنين چگونه امر عامه‌پسند را از غير عامه‌‌پسند تميز مي‌دهيم.

وي افزود: هر فصل از اين اثر، از رويكردي مشخص سخن مي‌گويد و با تبيين جايگاه آن رويكرد در فرآيند تحول رويكردهاي تحليل فيلم، رابطه آن را با ديگر مراحل تحول روشن مي‌كند. البته نويسندگان اين اثر معتقدند كه اين ديدگاه‌هاي مختلف با وجود تفاوت، درهم تنيده‌اند و در چهارراهي به يكديگر مي‌رسند.

كتاب «نظريه فيلم عامه‌پسند» مجوز نشر دريافت كرده است و تا قبل از پايان سال جاري منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط