پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
اصول رعايت ادب، در آداب اجتماعي

كتاب «ادب، آداب دارد» با عنوان فرعي «آداب انجام دادن كارهايي كه با آنها سروكار داريم» نوشته بيژن شهرامي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. اين اثر به بيان اصول انجام دادن كارهايي مي‌پردازد كه در زندگي روزمره با آنها مواجهيم.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، مجموعه‌اي است از آداب مهمترين فعاليت‌هاي ديني، فردي و اجتماعي روزمره انسان‌ها تا با عمل به اين آداب، به مراتب بالاتري از «ادب» دست يابيم.

بر اساس مطالب اين كتاب، لازمه مودب بودن، شناخت آدابي است كه مي‌بايست به آنها پايبند بود، آدابي سودمند و برگرفته از آموزه‌هاي درخشان اسلام و فرهنگ غني ايراني، آدابي كه مي‌توان آنها را در گفتار و رفتار انسان‌هاي فرهيخته و پارسا ديد و با عمل به آنها مانند اين انسان‌ها زيست و مانند آنها چراغي فراروي جويندگان نيك‌بختي شد.

رعايت ادب علاوه بر وجهه قابل قبول اجتماعي، راه را براي رسيدن انسان به معرفت صانع، تحصیل رضا، اطاعت اوامر و نواهی و حسن اخلاق و حفظ آن هموار مي‌كند.

بیژن شهرامی(نويسنده)، در كتاب حاضر كوشيده است اين آداب را با بياني روان و دور از تكلف بازگو كند. رواني بيان و سادگي متن از عنوان كتاب نيز پيداست.

در اين مجموعه 170 آداب از آداب اسلامي، اجتماعي و فردي به‌طور اختصار تشريح شده‌اند تا مسلمانان با عمل به آنها بتوانند براي اصلاح رفتار خود گام بردارند.

از ديگر آثار اين نويسنده مي‌توان به كتاب‌هاي «اين گنج مي‌ارزد به صدها باغ انگور»، «خانه بوي گل گرفت، يادنامه امام حسن مجتبي(ع)»، «حديث منتظران آفتاب» و «آينه بهشت‌نما» اشاره كرد.

از منابع مورد استفاده نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي نهج‌الفصاحه، فرهنگ تعليم و تربيت اسلامي، غررالحكم و دررالكلم، چهل حديث، كليد قرآن، تحقيقي در فضيلت صلوات، رساله اجوبة‌الاستفتائات، احكام جهاد، هزار و يك نكته درباره نماز، چهل حديث ولايت، اين‌گونه معاشرت كنيم، نماز و عبادت امام حسين(ع)، آموزش احكام، آداب سفر حج، مفاتيح‌الجنان، خصائص‌الرسول، اصول كافي، نصايح، لطايف، تفسير نمونه، معراج‌السعاده و امر به معروف و نهي از منكر را نام برد.

چاپ سوم كتاب «ادب، آداب دارد؛ آداب انجام دادن كارهايي كه با آنها سروكار داريم» در شمارگان 3000 نسخه، 156 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها