یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
انعكاسي از رساله‌هاي عرفاني شيخ اشراق

«ستایش و نیایش» اثري از شهاب‌الدین یحیی‌ سهروردی است كه به كوشش محمد ملکی (جلال‌الدین) منتشر شده. اين كتاب پنج رساله عرفاني از سهروردي را دربر دارد كه در قالب مناجات اين فيلسوف با معبود بر صفحه كاغذ نقش بسته‌اند.‌\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب، شيخ اشراق، بنياد­گذار حكمت اشراق، از معدود فيلسوفاني است كه بنياد فلسفه خود را بر پايه وحي و عرفان بنا نهاد تا جان و دل هر انساني كه با اين فلسفه مأنوس است و انسي دارد، بشوراند.
 
اثر حاضر، شامل پنج رساله عرفاني از سهروردي است كه در هنگامه مناجات با معبود خويش عرض نياز كرده است. اين رساله­ها با عنوان «ستايش و نيايش» كه خمير مايه اين رساله­هاست، براي اصحاب عرفان و معرفت به رشته تحرير در آمده‌اند. 

شيخ اشراق، حكيم و فيلسوف بزرگ ايراني كه نام كاملش «ابوالفتوح يحيي ابن حبش» بود، در شهر سهرورد (از توابع شهرستان خدابنده) نزديكي زنجان و در سال 549 ولادت يافت. او حكمت و اصول را در شهر مراغه و تبريز نزد شيخ مجدالدين جيلي آموخت و در علوم حكمي و فلسفي سرآمد عصر خود شد و با بهره گيري از قدرت هوش بالا و ذهن نقاد و نيك فهمي‌اش بر بسياري از حقايق دسترسي پيدا كرد.
 
از آنجا كه در بسياري از موارد با نظر قدما مخالفت مي‌كرد و در اصطلاحات خود از الفاظ و اصطلاحات ديني زرتشتي بسيار استفاده داشت، متعصبان قوم او را متهم به كفر و الحاد كردند و علماي حلب خون او را مباح شمردند و در نهايت موفق شدند فرمان قتل او را از سلطان صلاح‌الدين ايوبي دريافت كنند و سرانجام او را سال 587 در سن 38 سالگي به قتل برساندند.
 
شيخ شهاب الدين، بزرگ‌ترين فيلسوفي است كه حكمت اشراق در آثار فلسفي او به حد كمال رسيد و به همين دليل او را شيخ اشراق لقب دادند. او از بزرگترين مدافعان حكمت خسرواني در اسلام و بنيانگذار حكمت اشراق شناخته مي‌شود. 

انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب نخستين چاپ كتاب «ستایش و نیایش» را در 111 صفحه و بهاي 23000 ريال به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط