پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰
اسناد از فعاليت‌هاي سياسي سيد نورالدين حسيني‌شيرازي مي‌گويند

رحيم نيك‌بخت، پژوهشگر حوزه تاريخ سياسي از آغاز پژوهش روي مجموعه اسنادي درباره «آيت‌الله سيد نورالدين حسيني‌شيرازي» خبر داد و گفت: اين كتاب به خاطرات و فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي و مذهبي اين مرجع عظام اختصاص دارد و اقدامات او را به ويژه در مواجهه با بهائيان شيراز نشان مي‌دهد./

مسوول واحد تحقيقات تاريخ مجلس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: اين مجموعه از اسناد از دوره مشروطيت يعني از زمان حيات «سيد ابوطالب حسيني شيرازي» پدر اين سيد نورالدين تا زمان وي در سال 1324 را دربر مي‌گيرد.

وي در معرفي آيت‌الله سيد نورالدين حسيني شيرازي گفت: سيدنورالدين از مراجع تقليد شيراز بود كه در دوره پهلوي و قبل از آن مبارزاتي با فرمان‌فرما داشت و مجبور به مهاجرت به نجف شد. در زمان پهلوي اول نيز چند بار تهديد و دستگير شد، اما فعاليت مردم و ساير علما، حكومت را مجبور كرد وي را به شيراز بازگردانند. او از جمله مخالفان كشف حجاب بود و در پي آن، از سوي حكومت از سخنراني ممنوع شد. اين مرجع تقليد شيعي «حزب برادران شيراز» را پيش از شهريور 1320 به صورت مخفيانه تاسيس كرد و پس از اين تاريخ اين حزب را علني ساخت.

تدوينگر كتاب «مبارزات آیت‌الله سیدیونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات» درباره حزب برادران شيراز گفت: اين حزب متشكل از هيات‌هاي مذهبي بود كه فعاليت‌هاي گوناگوني در حوزه‌هاي ديني، اجتماعي و سياسي داشتند. از جمله اقدامات اجتماعي آنان مي‌توان به دستگيري از محرومان و تهي‌دستان اشاره كرد.

نيك بخت با اشاره به اين كه آيت‌الله سيد نورالدين تا دوره‌اي كه آيت‌الله كاشاني در مسير ملي شدن نهضت نفت از كاشاني جدا نشده بود نيز از همراهان اين نهضت بود، گفت: از مهمترين فعاليت‌هاي اين شخصيت سياسي ـ مذهبي مي‌توان به مبارزه با بهائيت در شيراز اشاره كرد كه با فعاليت‌هاي آيت‌الله بروجردي هم سو بود. 

پژوهشگر تاريخ سياسي عنوان داشت: وي همچنين براي ملي كردن حزب برادران شيراز اقداماتي در سال 1327 انجام داد و براي اين كار از شيراز به قم، تهران و مشهد رفت تا در اين زمينه با مراجع و علما صحبت كند و اين حزب را با ويژگي‌هاي اسلامي، ملي سازد، اما آيت‌الله بروجردي با اقداماتي در قالب حزب موافقت نكرد.

نيك بخت، فوت آيت‌الله سيد نورالدين را از جمله موضوعاتي خواند كه در اين كتاب نيز به آن اشاره شده است و گفت: درباره مرگ وي ابهاماتي وجود دارد، خانواده اين مرجع ديني معتقدند كه عامل نفوذي در حزب برادران شيراز راه يافته بود و وصيت نامه اين مرجع را از بين برد و او را مسموم ساخت.

نويسنده كتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید دکتر مفتح» در پايان يادآور شد: قرار است مركز اسناد انقلاب اسلامي كتاب تخصصي مجموعه اسنادي درباره «آيت‌الله سيد نورالدين حسيني‌شيرازي» را كه پژوهشگران اين حوزه مخاطبان اصلي آن را تشكيل مي‌دهند، در حجمي حدود 600 صفحه تا شش ماه آينده منتشر كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط