چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
خاطراتي از 70 سال حضور سياسي روحانيت

رحيم نيك‌بخت، پژوهشگر حوزه تاريخ سياسي، از تدوين مجموعه خاطرات «حجت‌الاسلام شيخ غلامرضا فيروزيان» خبر داد و اظهار داشت: اين اثر با تبيين خاطرات بيش از 70 سال حضور سياسي ـ اجتماعي و ديني روحانيت در مبارزه با توطئه‌هاي انگليس، جايگاه اين قشر اجتماعي ـ مذهبي را در طول تاريخ سياسي ايران آشكار مي‌سازد.\

مسوول واحد تحقيقات تاريخ مجلس كتابخانه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه حجت‌الاسلام شيخ غلامرضا فيروزيان، داماد شيخ عباسعلي اسلامي، موسس جامعه تعليمات اسلامي است، گفت: وي اكنون بيش از 90 سال سن دارد و علاوه بر اين كه در امور مختلف اجتماعي حضور داشته، مدارس و مساجد گوناگوني را در شهرستان‌هاي گوناگون ساخته و افتتاح كرده است.

وي با اشاره به اين كه اين روحاني مبارز در تهران متولد شد و تحصيلات خود را به دليل زمينه‌هاي خانوادگي و علاقه پدرش در حوزه دين به انجام رساند، گفت: تحصيلات و فعاليت‌هاي او همزمان با فعاليت‌هاي فدائيان اسلام و آيت‌الله كاشاني بود. همچنين از سوي آيت‌الله كاشاني در زمان ملي شدن صنعت نفت، ماموريت‌هاي متعددي در خنثي كردن توطئه‌هاي انگليسي‌ها به وي داده شد.

نيك‌بخت درباره حضور روحانيت در عرصه‌هاي گوناگون تاريخ ايران يادآور شد: با توجه به مطالعات تاريخي، برخي از مواقع روحانيون در جايگاه مراجعي‌اند كه در سطوح عالي رهبريت ديني در نظام تشيع حضور دارند. همچنين در اين دسته‌بندي عده‌اي از روحانيون و علماي شهرستان‌ها را داريم كه از نفوذ كلام و موقعيت مذهبي ـ ديني برخوردارند. بخش ديگري از روحانيوت حدفاصل مراجع و توده مردم‌ بودند كه حجت‌الاسلام شيخ غلامرضا فيروزيان در شمار اين دسته قرار دارد. او با دستور مرجعيت به شهرهاي مختلف سفر و انديشه‌ها و آموزه‌هاي ديني را ميان مردم ترويج و تشريح مي‌كرد.

پژوهشگر و نويسنده تاريخ سياسي ايران تصريح كرد: در اين كتاب فعاليت‌هاي نيروهاي مذهبي را مشاهده مي‌كنيم كه در رخدادهاي گوناگون، نه به عنوان يك شخصيت سياسي، بلكه به عنوان يك شخصيت ديني حضور دارند. «حجت‌الاسلام شيخ غلامرضا فيروزيان» با جريان ملي‌شدن صنعت نفت پيوند داشت و با آيت‌الله كاشاني و دكتر مصدق نيز به دليل ماموريت‌هايش، ملاقات‌هايي به انجام رساند. او پس از بازگشت، گزارش ماموريت‌هايش را به كاشاني مي‌داد.

وي از ديگر نكات قابل مشاهده در اين اثر به جايگاه و نقش اجتماعي روحانيون و واعظان اشاره كرد و گفت: علاوه بر كمك به محرومان، خانه‌سازي براي آنها، تاسيس مدسه و ساخت مسجد، دستگيري از خانواده محرومين، از وظايف روحانيت شيعه بود كه در اين خاطرات گوشه‌اي از آنها نمايان مي‌شود.

نيك‌بخت كه فعاليت گردآوري اطلاعات خاطرات، اسناد و تصاوير مرتبط با اين جريانات را در كتابخانه‌ها و مراكز اسنادي گوناگون بر عهده داشت، تاكيد كرد: پس از مجموعه خاطرات حجت‌الاسلام فلسفي، اين اثر دومين مجموعه خاطرات از يك واعظ پر سن و سال است كه بيش از 70 سال در عرصه سياسي ـ اجتماعي ايران حضور داشت. بخش عمده مبارزات را در دوره پهلوي مبارزه با منكرات، فساد و فحشا به شمار مي‌آمد.

مجموعه خاطرات «حجت‌الاسلام شيخ غلامرضا فيروزيان» از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي ايران مراحل نهايي چاپ خود را مي‌گذراند و پيش‌بيني مي‌شود تا دو ماه آينده منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها