شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۴
«به وقت البرز»، چهارمين مجموعه شعر قربانعلي منتشر شد

چهارمين مجموعه شعر مهرنوش قربانعلي با نام «به وقت البرز» به تازگي توسط انتشارات آهنگ ديگر منتشر شد. قربانعلي در اين مجموعه به حديث نفس نپرداخته و از الزام شاعر به انتزاع در شعر غافل نبوده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، قربانعلي در اين مجموعه روند رو به ‌رشد شعر خود را پس از مجموعه‌هاي «در ناتمامي خود»، «راه به حافظه جهان» و «تبصره»  ادامه داده است. 

اين مجموعه از جهات مختلف قابل تامل است. تخيل سيال شاعر در جاي جاي مجموعه خود را به رخ مي‌كشد. اغلب سطرها در ايجازي چشمگير سروده شده‌اند. ارتباط هاي عمودي و افقي متن هر شعر به خوبي رعايت شده‌اند و تلميح‌هايي هوشمندانه و بجا به متون مقدس نيز، در بافت كلي شعر به فضاي معاصر پيوند خورده‌اند . 

در واقع، دل‌نگراني‌هاي يك زن در جامعه امروز، به عنوان بانويي كه با تمام مشكلات امروزي از قبيل مسايل مختلف خانوادگي، مالي و فرهنگي روبه‌رو است، در چنان بافت كلامي از تركيب‌هاي ساده اضافي، و تخيلي صورت بسته در خلال چند سطر، خود را به نمايش مي‌گذارد كه در چند شعر، مخاطب را حيرت‌زده مي‌كند. 

در كنار تمام اينها، قربانعلي در اين مجموعه به حديث نفس نپرداخته. او از الزام شاعر به انتزاع در شعر غافل نبوده و از سوي ديگر، خيال‌ورزي‌هايش در پديده‌هاي طبيعي نيز، قابل توجه از آب در آمده‌اند. شعر كوتاه «گزارش يك شير»، نمونه‌اي موفق از اين شكل خيال‌ورزي است: 

قفس را خورده‌ام/ باد افتاده توي يال‌هايم/ روزي كه در دندان‌هايم برق مي‌زند، سربه زير نيست/ قرار چه بود: رام، دام، آرام؟/ پنجره‌ام سرازير مي‌شود، بي‌قرار! 

«به وقت البرز» به شمارگان 1100 جلد، از سوي انتشارات "آهنگ ديگر" به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها