چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸
«بادبادك باز»،حقيقت‌هاي افغانستان را منعكس نكرده است

مهسا محبعلي، نويسنده و منتقد رمان «بادبادك باز» را داراي داستاني خواند كه در آن از امريكا به عنوان يك بهشت موعود نام برده شده و نويسنده در آن تلاش كرده تا امريكا را از تمام اتهامات تطهير كند.«بادبادك باز»،حقيقت‌هاي افغانستان را منعكس نكرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در نشست نقد و بررسي رمان «بادبادك باز» كه عصر سه شنبه گذشته و با حضور جمعي از منتقدين در سراي اهل قلم برگزار شد، مهسا محبعلي، نويسنده و منتقد اين رمان را يك «دزدي» خواند كه در آن به هيچ عنوان حقيقت‌هاي افغانستان منعكس نشده است. 


وي افزود: مي‌خواهند با بازنمايي تصوير، حقيقت را تغيير دهند و به همين علت است كه فيلمي بر اساس اين رمان ساخته شده است. حتما در اين فيلم هاليوودي نيز تصوير مثبتي از امريكا به نمايش گذاشته مي‌شود.

وي گفت: همان گونه كه در خود كتاب و از قول يكي از شخصيت‌ها مطرح مي‌شود كه دروغ گويي يك نوع دزدي است كه طي آن فردي واقعيت را از مخاطب مي‌دزدد، خود رمان «بادبادك باز» نيز به نوعي دزدي است، زيرا حقيقت‌هاي افغانستان در آن اصلا منعكس نمي‌شود.

اين منتقد اضافه كرد: اين كتاب قبل از اينكه يك اثر ادبي باشد، سعي كرده با شناخت ناخودآگاه جمعي مخاطب، صرفا به فروش دست بيابد. زيرا هر تصويري از افغانستان خواندني است و بعد از وقايع موسوم به 11 سپتامبر، همه نگاه‌ها به افغانستان برگشته است و مردم در غرب تمايل دارند، افغانستان را بشناسند.

وي ادامه داد: اين نويسنده اصلا در افغانستان بزرگ نشده و ارتباطي با اقوام افغانستاني نداشته است بلكه در غرب و با فرهنگ غربي و اروپايي پرورش يافته است.

محبعلي در مورد تصويري كه از ايالات متحده امريكا در اين كتاب ارائه مي‌شود، تصريح كرد: در اين كتاب روس‌ها و كمونيست‌ها را موجوداتي بسيار خشن نشان داده است و يا تصويري بسيار سياه از يك مرد آلماني تبار به وجود آورده است اما در مشكلات و مصيبت‌هاي مردم افغانستان، هيچ صحبتي از امريكا نيست.

اين منتقد ادامه داد: رمان «بادبادك باز» آمريكا را چون بهشت موعود و جايي كه براي پناه گرفتن آوارگان افغانستاني تصوير كرده است و در نهايت تلاش دارد نشان دهد افغاني‌ها در اين كشور به آرامش رسيده‌اند.

محبعلي با اشاره به وارونه نشان دادن واقعيت در رمان «بادبادك باز» تصريح كرد: اين همه جنايت و سياست‌هاي عجيب و غريب بر عليه افغانستان در اين رمان ناديده گرفته شده است و اين مشكلات به شكلي نشان داده مي‌شود كه انگار تنها مرد همه افغانستان در ان دخيل هستند و در نهايت اين آمريكا است كه به آنها پناه مي‌دهد. هرچند تلاش شده به شكل غير مستقيم و در لابه لاي متن چنين تصويري در ذهن مخاطب شكل بگيرد.

به باور اين نويسنده و منتقد به همين علت است كه سينماي هاليوود فيلمي بر اساس اين رمان تهيه كرده است. 

وي در اين مورد گفت:مي‌خواهند با بازنمايي تصوير، حقيقت را تغيير دهند و به همين علت است كه فيلمي بر اساس اين رمان ساخته شده است. حتما در اين فيلم هاليوودي نيز تصوير مثبتي از امريكا به نمايش گذاشته مي‌شود.

اين نويسنده و منتقد تاكيد كرد: در اين رمان انگار تمام مهره‌ها چيده شده‌اند تا ناخود آگاه جمعي مورد هدف قرار بگيرد و امريكا را از تمام اتهامات تطهير كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط