«ماجد عرسان كيلاني» در كتاب «فلسفه تربيت اسلامي» با تكيه بر وحيانيت اسلامي، در پي ايجاد مبنايي براي فلسفه تعليم و تربيت است. اين كتاب از سوي توسط سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) منتشر شد.\
گوهر و محور مشترك بيشتر اين رويكردها و ديدگاهها، اتكا و استناد آنها به دو ابزار معرفتشناختي عقل و تجربه حسي است. در اين ميان اين رويكردها آن چه مغفول و مردود ميماند، وحي الهي است. هرچند در مكاتبي نظير ايدئاليسم ديني و فلسفه اصحاب مدرسه و نمودهاي جديدتر آن، سخن از تلفيق عقل و وحي است، اما ناگفته پيداست كه وحي در يهود و مسيحيت امروز به چه سرنوشتي مبتلاست و تا چه اندازه وهمآلود و خيالپردازانه به نظر ميرسد.
وحي مطرح در اسلام گزارههاي نظري و توصيفي و هستيشناختي و گزارههاي عملي و توصيهاي و بايدشناختي را توأمان دربر دارد. بنابراين شايسته است چنين وحيانيتي مبنا و زيرساخت بنا و ساختمان رفيع تربيت اسلامي واقع شود.
نگاه «ماجد عرسان كيلاني» نويسنده اثر به فلسفه تعليم و تربيت اسلامي چنين نگاهي است. مؤلف در اين كتاب ذهن خواننده را با فضاي فلسفه تعليم و تربيت غرب آشنا و همچنين الگوي مورد نظرش از فلسفه تربيت اسلامي را به درستي عرضه ميكند.
اين پژوهش شامل شش بخش است و اهميت پژوهش در فلسفه تربيت اسلامي، هستيشناسي، نظريه شناخت در تربيت اسلامي، نظريه ارزشها در تربيت اسلامي، طبيعت انسان در تربيت اسلامي و چند يادآوري و خاتمه را بررسي ميكند.
همچنين اين كتاب براي استفاده دانشجويان رشته علوم تربيتي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري به عنوان منبع اصلي درس «فلسفه تربيتي اسلام» به ارزش دو واحد با همكاري پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوين شده است.
كتاب «فلسفه تربيت اسلامي» با ترجمه و نقد بهروز رفيعي و مقدمه دكتر سعيد بهشتي در 595 صفحه و بهاي 62500 ريال از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) منتشر شد.
نظر شما