یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۲
جشنواره چهارم، فراگیرتر و دقیق‌تر

در حاشیه آیین پایانی چهارمین جشنواره شعر فجر، برخی از شاعران شرکت‌کننده در این جشنواره به ارائه نظر، پیشنهاد و انتقاد خود درباره چند و چون جشنواره پرداختند. بسياري از این شاعران، برپایی جشنواره را امری مثبت مي دانند که نیازمند سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای برپایی پربارتر آن در آینده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین پایانی چهارمین جشنواره شعر فجر عصر شنبه(1 اسفند) در تالار وحدت تهران با حضور دكتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، جمعی از مدیران فرهنگی کشور و تعدادی از شاعران برگزار شد.

محمد جواد محبت، احد ده‌بزرگی، محمدعلی بهمنی، موسی بیدج، مجید نظافت، عباس براتی‌پور، هادی منوری و جلیل واقع‌طلب شاعرانی بودند که در حاشیه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره شعر فجر به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

محبت: ذهن و ذوق قابل ترقی است
محمد جواد محبت، شاعر با تاکید بر این نکته که در جشنواره امسال کار به دست افرادی کاردان سپرده شده بود، گفت: وجود سیدعلی موسوی گرمارودی و مرتضی امیری اسفندقه به عنوان دبیر و دبیر علمی جشنواره سبب شد شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره باشیم.

وی به سعی و همت فراوان اهالی دل و صاحب‌نظران در جشنواره اشاره و تصریح کرد: همدلی و همکاری دست‌اندکاران جشنواره ستودنی است. اما امیدوارم هر سال که از عمر آن می‌گذرد، شاهد پیشرفت و ارتقای سطح کیفی و کمی جشنواره باشیم.

بهمنی: جشنواره چهارم فراگیرتر بود
محمدعلی بهمنی، شاعر، معتقد است نتایج جشنواره نشان‌ از دقت داوران در امر داوری داشت و توانسته بود فراگیرتر عمل کند.

وی برگزاری رقابتی جشنواره را گامی مثبت در شیوه اجرایی آن خواند و گفت: شیوه‌های اجرایی جشنواره براساس تصمیم‌های اخذشده توسط مدیریت فرهنگی جشنواره صورت گرفته است و به طور حتم اندیشه‌ای قوی در پس این تصمیم‌ها وجود داشته است.

نظافت: انتخاب جوانان در جشنواره چهارم رویکردی مثبت است
مجید نظافت، شاعر، با تاکید بر این که شیوه‌های اجرایی جشنواره شعر فجر از جمله رقابتی برگزارشدن آن، نشان می‌دهد که جشنواره هر سال بهتر از سال گذشته عمل می‌کند، اظهار داشت: نتایج جشنواره نشان داد که برگزیدگان، از میان شاعران جوان یا میانسالند. این رویکرد، مثبت و مبارک است.

وی ادامه داد: شاعران پیشکسوت و صاحب‌نظر، جایگاه و شان والای خود را دارند. اما تشویق و قدردانی از تلاش مثبت شاعران جوان که آینده شعر را رقم می‌زنند، امری ضروری است. به نظرم نوع انتخاب برگزیدگان جشنواره نشان‌دهنده داوری صحیح آن بوده است.

براتی‌پور: رقابتی کردن شعر، امری دشوار است
عباس براتی‌پور، شاعر، نفس جشنواره را مثبت می‌داند، اما معتقد است معمولا نمی‌توان شعر را به رقابت گذاشت؛ چراکه شعر پدیده بسیار دشواری است و به طریق اولی، داوری آن نیز دشوارتر خواهد بود.

وی ادامه داد: حتی اگر نام شاعر را از اثر حذف کنیم، باز هم سلیقه داور در قضاوت او موثر است. داور خود شاعر است و نمی‌تواند نفس شاعرانه خود را کنار بگذارد.

این شاعر در پایان افزود: هرچه بیشتر از عمر جشنواره بگذرد ما شاهد جشنواره‌های پربارتری در آینده خواهیم بود.
 
بیدج: همیشه یک عده ناراضی اند
موسی بیدج، دبير همايش «شاعران ایران و جهان» و مسوول بخش بين‌الملل سومين جشنواره‌ شعر فجر، با تاکید بر این که برگزاری جشنواره‌ها همواره مفید است، توضیح داد: شاعران با شعرهایشان جشن می‌گیرند و جشنواره‌ها نیز این جشن‌ها را ثبت می‌کنند. به بیان دیگر، آموزش و پرورش دو وجه یک کارند. شاعر، هم آموزش می‌دهد و هم پرورش. به‌طور کلی جشنواره‌ها وجه پرورشی کار شاعرانند.
 
وی به داوری چنین رقابت‌هایی اشاره و تصریح کرد: در هر مسابقه‌ای همیشه یک عده ناراضی اند. این امر کاملا طبیعی است که نتوانیم نظر تمام سلیقه‌ها را جلب کنیم. اما اگر از ابتدا کار خود را صحیح و دقیق انجام داده باشیم، در نهایت نگران این اعتراض‌ها نخواهیم بود.

واقع‌طلب: سطح کیفی اشعار پایین آمده است
جلیل واقع‌طلب، شاعر و مسوول انجمن شعر و ادب شهرستان رشت، چهارمین جشنواره شعر فجر را ناموفق ارزیابی کرد.  
وی افزود: علت این امر پایین آمدن سطح کیفی اشعار و انتخاب سروده‌های کهنه و دارای زبانی آرکائیک است. 

ده‌بزرگی: آینده، نتایج جشنواره را نشان می‌دهد
احد ده‌بزرگی، شاعر، از جشنواره چهارم به عنوان تجربه‌ای دیگر در کارنامه جشنواره شعر فجر یاد کرد و گفت: باید منتظر ماند و دید بازدهی این جشنواره چه خواهد بود. در حال حاضر ظاهر جشنواره را می‌بینیم اما عمق و نتيجه را بعدا باید دید.

وی درباره آثار این جشنواره توضیح داد: نتایج جشنواره در آینده نشان می‌دهد که این جشنواره یا به سوی مسابقه‌ای برگزار شدن پیش می‌رود یا ارج نهادن به شخصیت‌ها. به هر حال این آثار بعد از جشنواره نمایان خواهند شد.

منوری: جشنواره رقابتی، پرشور و حرارت‌تر است
هادی منوری، شاعر و برگزیده سومین دوره جشنواره شعر فجر، درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره گفت: رقابتی برگزارشدن جشنواره سبب شده بسیاری از پیشکسوتان در جشنواره شرکت نکنند. معمولا در چنین فضاهایی بیشتر افرادی شرکت می‌کنند که به دنبال نامند.

وی رقابتی برگزارشدن جشنواره را امری با دو وجه مثبت و منفی خواند و توضیح داد: چنین رقابتی دست افراد صاحب‌نام را از جشنواره کوتاه، اما از سوی دیگر شور و حرارت جشنواره را بیشتر می‌کند.

این شاعر در پایان افزود: به‌طور کلی هر جشنواره‌ای با شیوه اجرایی ویژه خود برگزار می‌شود. اما در این میان آن‌چه حائز اهمیت است، پویاتر و زنده‌تر برگزارشدن آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط