مولف و متخصص حوزه فناوري اطلاعات(IT) صبح امروز(چهارشنبه، 28 بهمن ماه) در نشست «آينده آموزش مبتني بر رويكرد فناوري آموزشي» عنوان كرد: با توجه به فناوري گسترده اطلاعات، تا 10 سال آينده كتابهاي درسي از سيستم آموزشي حذف خواهند شد./
در اين نشست، دكتر علياكبر جلالي در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر پيشبينياش درباره آينده كتابهاي درسي در ايران عنوان كرد: تا چند سال آينده كتابهاي درسي حذف ميشوند و توليد محتواي آموزشي بر عهده دانشآموزان و دانشجويان قرار خواهد گرفت.
مولف و عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران با اشاره به اين كه توليد محتواي آموزشي پايه اول دبستان در مدارس آمريكا توسط دانشآموزان صورت ميگيرد، يادآور شد: دانشآموزان با كمك معلمان كه نقش راهنماي آموزشي را بر عهده خواهند داشت، محتواي برتر را شناسايي ميكنند. دفتر تاليف كتابهاي درسي نيز به فعاليتهاي علمي، فني، پژوهش و جستجوگري ميپردازد.
همچنين، دكتر هاشم فردانش نيز در اين باره توضيح داد: كتاب درسي به عنوان كتاب واحد و محور آموزشهاي يك دوره يا سال، در آينده حذف خواهد شد و برنامهريزي درسي با رويكردهاي پستمدرن جايگزين سيستم كنوني مي شوند.
دكتر هاشم فردانش با تاكيد بر اين كه براساس تكنولوژيهاي جديد، انتخاب نوع محتوا بر عهده دانشآموز قرار خواهد گرفت، بيان داشت: منابع گوناگون آموزشي بايد جايگزين كتاب درسي شوند و برنامهريزيهاي درسي به صورت سيستماتيك و قوي صورت گيرند.
در اين نشست همچنين علي زرافشان، مشاور رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، درباره وضعيت كتابهاي درسي در كشور افغانستان توضيح داد: افغانستان بلافاصله پس از جنگ، برنامه درسي ملي خود را توليد كرد. اين برنامه اگرچه گلچيني از محتواي ديگر كشورهاست، اما به صورت رسمي و سند تدوين شده است.
وي يادآور شد: البته مواد آموزشي كشور افغانستان نيز توسط آموزش و پرورش ايران تدوين شده و اكنون كتابهاي نظري و فني و حرفهاي آنها طراحي و آماده و نرمافزارهاي كتاب چاپ و به كشور افغانستان ارسال شده است.
در ادامه، دكتر جلالي با اشاره به اين كه تحول در برنامه درسي يكي از ابعاد تدوين سند توسعه آموزش و پرورش است، عنوان كرد: وضعيت موجود كلاسهاي درسي به شيوه سنتي در ايران؛ شامل گوش دادن به سخنرانيها و خواندن كتابهاي درسي است، در حالي كه وضعيت مطلوب به سمت ساختن دانش از طريق تجربه، دانش معلمان، كتابهاي درسي و ديگر منابع آموزشي پيش ميرود.
مولف و مترجم 26 عنوان كتاب، با اشاره به اين كه مدارس هوشمند بايد داراي ويژگيهايي مانند تجربهاندوزي در محيطهاي آزمايشگاهي، سعي و خطا و همچنين ايجاد و ارايه كتابخانههاي الكترونيكي پيش بروند، اظهار داشت: بنابراين،بايد كتابهاي درسي نيز در كنار ديگر مواد آموزشي وجود داشته باشند.
وي با بيان اين كه «وظيفه تاليف محتواي مدارس هوشمند بر عهده كارشناسان مربوطه است»، توضيح داد: براي هر بند از مدل مدارس هوشمند ،كتابچهاي تاليف و به معلمان اين مدارس ارايه شده است.
همچنين، دكتر هاشم فردانش با بيان اين كه «نظريههاي يادگيري و فلسفههاي معرفت شناسي از قرن 20 در تعليم و تربيت تحول ايجاد كرده است» تصريح كرد: تا آن دوران، كلمه «يادگيري» تغيير در رفتار معناي ميشد، اما بعد از قرن بيستم، يادگيري شامل ايجاد و تغيير در ساختار ذهني تعبير شد.
وي با اشاره به اين كه اين نوع تحول تمامي رشتههاي علوم انساني را دچار تغيير كرده است، افزود: تكنولوژي آموزش در كتابها شامل «نظريه و عمل، طراحي، توليد، اجرا و مديريت منابع و فرآيندهاي يادگيري» است. اين تكنولوژي اكنون با فرآيند آموزشي در ايران فاصله دارد.
دكتر فردانش درباره مدارس هوشمند تصريح كرد: مدارس هوشمند نبايد با سيستم حافظه محوري اداره شوند و تنها بر مطالعه كتاب استوار باشند، بلكه بايد بتوانند روحيه خلاقيت را در دانشآموزان بپرورانند. مدارسي كه اكنون در كشور به عنوان مدارس هوشمند ايجاد شدهاند، معيارهاي مناسب اين عنوان را در اختيار ندارند.
نشست «آينده آموزش مبتني بر رويكرد فناوري آموزشي» صبح امروز(چهارشنبه، 28 بهمن ماه)با حضور كارشناسان اين حوزه در سالن جلسات دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
نظر شما