معاون برنامهريزي تربيت معلم دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي امروز(چهارشنبه 21 بهمن ماه) در جلسه نقد كتاب «دوره تربيت معلم» در سالن جلسات دفتر تاليف گفت: كتاب «مباني نظري و مهارتهاي آموزشي و علوم» ويژه دورههاي كارداني و كارشناسي آموزش و پرورش دوره ابتدايي مراكز تربيت معلم سال آينده بازنگري خواهد شد._
در ابتداي اين برنامه، مهدي رضايي، معاون برنامهريزي تربيت معلم دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي يكي از نقاط ضعف دوره تربيت معلم را ارايه كتابهايي يكسان براي تمامي مقاطع تحصيلي دانست و افزود: در دوره تربيت معلم بستهاي به نام «دوره تربيتي» كه شامل تعداد واحد خاص درسي است وجود دارد كه متاسفانه به صورت يكسان براي تمامي رشتههاي تحصيلي تدريس ميشود.
وي با اشاره به اين كه اقتضائات درسها و رشتهها براي تاليف كتابها بايد در نظر گرفته شوند، يادآور شد: در برخي از مراكز تربيتي مهارتهاي آموزش دروس مختلف تدريس ميشود، اما ساير مراكز تنها به تدريس كتاب آموزشي تربيت معلم اكتفا ميكنند كه موجب ايجاد مشكلاتي در نظام تربيت معلم و آموزش معلمان به وجود آورده است.
رضايي با توجه به سخنان مقام معظم رهبري درباره آثار ترجمهاي حوزه علوم انساني، اظهار داشت: متاسفانه امروزه تمامي آثار اين حوزه گرتهبرداري(خلاصهبرداري) از كتابهاي خارجياند، در صورتي كه با توجه به فضاي خاص تربيتي ايران بايد شيوه آموزش، ارزشيابي، روش تدريس وتدوين كتابها با كشورهاي اروپايي متفاوت باشد.
رضايي تاليف كتاب «مباني نظري و مهارتهاي آموزش علوم» را آغاز مناسبي براي مقاطع آموزشي تربيت معلم دانست و بيان داشت: برخي از اشكالات اين كتاب بايد در بازنگري برطرف شوند. بنابراين با وجود رشتههاي مختلف در حوزه تربيت معلم، تدوين كتابها نيز بايد متفاوت باشند.
معاون برنامهريزي تربيت معلم دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي با اشاره به اين كه شيوه تدريس دروسي نظير ادبيات و علوم كاملا با يكديگر متفاوتند، تصريح كرد: براي تاليف اين كتاب تنها از منابع خارجي استفاده شده و آنها ترجمهاي از آثار ديگر كشورها به شمار ميرود، در صورتي كه اگر مطالبي درباره تفكر خلاق و ارزشيابي وارد كتابها ميشود بايد با زمينههاي فرهنگي تطبيق داده و استفاده شوند.
وي افزود: در مباحث تربيت معلم بايد به سمت مباني ارزشيابي برويم و در تدريس علوم مختلف از مباحث جزئيتر استفاده كنيم. اين نوشتار بايد سال آينده با حضور مولفان و كارشناسان حوزه فلسفه علم بازنگري شود.
رضايي ادامه داد: در برنامه درسي مبناي مسايل فسلفي، ايدئولوژي خاص و تفكر نويسندهاند، هنگامي كه از علوم و روش مينويسيم ناخودآگاه به سمت استدلالهاي فلسفي سوق پيدا ميكنيم. براي تاليف كتابهاي اين حوزه بايد از افرادي استفاده كنيم كه از مباني فلسفي و ديني آشنايي داشته باشند.
در ادامه، مازيار عطاري، كارشناس گروه علم و دين دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي با تشريح يكي از گزارشهاي بنياد علوم آمريكا توضيح داد: اين گزارش مربوط به سواد علمي در كشور امريكا، نشان دهنده مشكلات و مسايلي در مباني مهارتي آموزش علوم است، اين مساله در ايران نيز مشاهده ميشود.
وي با اشاره به اين كه بسياري از ايرادات اين كتاب مربوط به مولف و معلمان نميشود، گفت: اين كتاب بايد متناسب با فهم افراد از فلسفه علم بازتوليد شود.
سپس شهرناز بخشعليزاده، كارشناس گروه رياضي دفتر تاليف يكي از ايرادات كتاب تربيت معلم را عدم ارايه منابع در تعاريف آن دانست و عنوان كرد: بر اين اساس تعارضات زيادي در برخي از مباحث كتاب ديده ميشود. در بخش ارزشيابي نيز برخي از واژهها به درستي تعريف نشدهاند. اين امر براي معلمان در ديگر شهرها مشكلاتي ايجاد ميكند، همچنين نظم خاصي در چينش مفاهيم در بخش ارزشيابي وجود ندارد.
همچنين فرزانه شهرتاش با اشاره به اين كه نظام تربيت معلم در تمامي كشورها با يكديگر متفاوت است، اظهار داشت: برخي از تعاريفي كه در اين كتاب مطرح شدهاند براساس نظام جمهوري اسلامي ايران نيستند و از تعاريف ما جدايند. تمامي منابع تاليفي اين كتاب خارجي بودهاند. معضلي كه وجود دارد اين است كه آيا اين اثر در روش و نوع انديشه دانشآموزان تاثير سوء خواهد ميگذارد يا خير.
در پايان هائيده ارسطو، مدرس دوره تربيت معلم با اشاره به اين كه امروزه در حوزه علوم انساني تعريف واحدي وجود ندارد، تصريح كرد: در اين حالت مولفان كتابها نيز تعاريفي را انتخاب ميكنند كه با اهداف كشور سازگار باشد. متخصصان علوم تربيتي بايد براي واژهها تعاريف مناسبي در نظر بگيرند تا مولفان نيز وظيفه خود را با واژهها بدانند.
نشست نقد كتاب «مباني نظري و مهارتهاي آموزش علوم» با حضور كارشناسان اين حوزه امروز(چهارشنبه 21 بهمن ماه) در سالن جلسات دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي برگزار شد.
نظر شما