دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷
ملاک داوري آثار حاضر در جشنواره شعر فجر اعلام شد

دبير چهارمين جشنواره شعر فجر ، ملاك‌هاي داوري آثار در این جشنواره را اعلام كرد. تازگي مضمون و چگوگي پرورش شعر، شناخت درست از قالب انتخاب شده و شناخت و كاربرد موسيقي چهارگانه شعر از جمله ملاک‌های داوری شعرها در جشنواره شعر فجر خواهند بود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بر اساس اعلام دبيرخانه چهارمين جشنواره شعر فجر، «موسوي گرمارودي»، دبير اين دوره از جشنواره، پنج معيار اصلي را براي ارزيابي شعرها توسط داوران اعلام كرد.

در نامه‌اي كه  موسوي گرمارودي، دبير جشنواره شعر فجر  به اين منظور تنظيم كرده، آمده است: «شعر ناب و راستين، بخشنامه و دستورالعمل و  حتي ملاك و معيار نمي‌پذيرد؛ زيرا بخشنامه و معيار، فرع آگاهي است. پس شعر است كه شاعر را مي‌نويسد و نه بر عكس.»

وي در ادامه  آورده است: «اما پس از جوشيدن شعر، داوران با معيارهاي خود تا حدودي مي‌توانند ملاك‌هايي را در نظر بگيرند كه به نظر من به عنوان دبير جشنواره برخي از آنها مي‌تواند مسايل زير باشد.»

بر اساس این نامه، «تازگي مضمون و چگوگي پرورش آن»، «قريحه و چند و چون آن»، «شناخت درست از قالب انتخاب شده»، «هماهنگي سبك و ارائه»و «شناخت و كاربرد موسيقي چهارگانه شعر كه عبارتند از : موسيقي بيروني يا وزن عروضي، موسيقي دروني،موسيقي كناري از طريق رديف و قافيه و موسيقي معنوي هماهنگي درون واژه و معنا»، پنج معيار اصلي داوران در بررسي آثار ارئه شده به جشنوراه شعر خواهد بود.

 آيين افتتاحيه اين جشنواره روز اول بهمن ماه در بوشهر برگزار خواهد شد و برنامه‌هاي آن به مدت يك ماه در سراسر كشور ادامه خواهد داشت.

شاعران در بخش جوان و بزرگسال تا پايان آذر ماه فرصت خواهند داشت تا آثار خود را براي شركت در جشنواره ارایه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها