چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۶
معرفی کتاب‌ها به مخاطبان، مهم‌ترین کارکرد جایزه کتاب سال سینما است

دبیر کتاب سال سینما، توضیحاتی را درباره انتخاب کتاب و نحوه داوری‌های ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رامتین شهبازی دبیر جایزه کتاب سینما در نشست رسانه‌ای که امروز (چهارشنبه) در خانه سینما برگزار شد، به خبرنگاران گفت: خوشحالم که پس از وقفه‌ای مجدد جایزه کتاب سال سینما اهدا می‌شود و ما اهدای جوایز را در اردیبهشت ۱۴۰۵ خواهیم داشت. قطعاً این جایزه می‌تواند برای نویسندگان سینمایی باشد. قرار است که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ را مورد بررسی قرار دهیم. طبق اعلام خانه کتاب، ۷۱۷ کتاب سینمایی در این سه سال منتشر شده است که قطعاً کار ما را سخت می‌کند. تاکنون ۳۱ عنوان کتاب از ۶ ناشر برای داوری به دست ما رسیده است.

شهبازی تاکید کرد که فرصت ارسال کتاب تا انتهای آذر است و پس از آن داوری کتاب‌ها شروع می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: به عقیده من پیوست فرهنگی و پیوست رسانه‌ای برای هر رویدادی مهم است و از شما رسانه‌ها درخواست دارم که در پیوست رسانه‌ای به ما کنید. همچنین با کمک خانه سینما ۱۰ نشست تخصصی با هدف آسیب‌شناسی جایزه کتاب سال سینما و حوزه نشر سینمایی برگزار خواهد شد.

شهبازی در ادامه اسامی داوران را اعلام کرد و گفت: نازنین مفخم، شهاب‌الدین عادل، شادمهر راستین، مهرزاد دانش و امیررضا نوری پرتو داوران جایزه کتاب سال سینما هستند.

شهبازی در پاسخ به ایبنا درباره حمایت از کتاب‌ها و پژوهش‌ها گفت: همواره این دغدغه وجود دارد که کتاب‌های تخصصی منتشر می‌شوند ولی بدون اینکه تبلیغ شوند به دست مخاطب برسند. کارکرد مهم جایزه این است که این کتاب‌ها را به مخاطب معرفی کند. یکی از مطالبی که باید آسیب‌شناسی شود این است که بررسی کتاب‌هایی که سال گذشته جایزه گرفتند درحال حاضر در چه وضعیتی هستند.

این منتقد سینما درباره وضعیت تالیف و ترجمه در داوری‌ها اظهار کرد: در این دوره در بخش تألیف، ترجمه و ناشر یک برگزیده خواهیم داشت و همچنین جایزه‌ای هم برای چهره برگزیده در حوزه ادبیات سینما در نظر خواهیم گرفت. در این دوره از جایزه کتاب سال سینما جایزه‌ها یکسان است ولی باید گفت که تألیف در ایران بسیار مهجور واقع شده و تالیف نسبت به ترجمه زمان بیشتری می‌برد و نویسنده را به خاطر پژوهش‌هایش بیشتر درگیر می‌کند.

دبیر جایزه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه داوری کتاب‌های آموزشی سینما تصریح کرد: قطعاً کتاب‌های فنی و تخصصی نیز با کمک گرفتن از دانش و مهارت دوستان داوری می‌شود.

شهبازی درباره کمبود نظریه‌پردازی در سینمای ایران گفت: یکی از آسیب‌های همیشگی سینمای ایران مشکل نظریه‌پردازی است؛ در این زمینه برخی معتقدند که کم‌کاری کرده‌ایم و برخی معتقدند که سینمای ایران نیاز به نظریه متفاوتی از جهان ندارد. این مساله در حوزه تاریخ سینما تعریف می‌شود و قطعاً در نشست‌هایمان به این مساله می‌پردازیم و نیاز است که نهادهای مختلف دست به دست هم دهند تا تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب نوشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها