به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، پرویز جاهد مولف و پژوهشگر سینما در کارگاه سینمای مستقل و شاعرانه که شامگاه دوشنبه در سالن گفتوگو کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، به تشریح رئالیسم سوسیالیستی در سینمای شوروری سابق اشاره کرد و گفت: تا سالها نویسندگان ایرانی هم تحت تاثیر رئالیسم سوسیالیستی بودند.
به گفته نویسنده کتاب اقتباس ادبی در سینمای ایران، در همین دوران توسط طرفداران کمونیسم، صادق هدایت با نوشتن بوف کور تقبیح میشود.
وی در ادامه گفت: سینمای مستقل فقط اقتصادی و مالی نیست بنابراین این سینما معطوف به سرمایه است اما رویکرد استاتیک و زیبایی شناختی دارد اما در مقابل فرمهای کلیشهای و تحمیلی از طرف دولت و استودیو میایستد.
جاهد با یادآوری اینکه در ایران اوایل انقلاب بعد از شکل گیری بنیاد فارابی و حوزه هنری سفارش فیلمهای گلخانهای رایج شد، عنوان کرد: این گونه فیلمسازانی مانند ابراهیمی فر نار و نی را ساخت و لیالستانی به ساخت خاطرات یک عاشق یا بلندیهای صفر پرداختند
مولف کتاب موج نو سینمای ایران با بیان اینکه برداشتهای غلط از سینما خیلی کار دست ما داد، خاطرنشان کرد: فیلم مستقل میتواند در برابر نظام ارزشی و فرم غالب تحمیل شده نظامهای سیاسی,، فرهنگی و هنری بایستد.
جاهد، فیلمساز مستقل را بدنبال بیان جدید عنوان کرد و افزود: کشف قابلیتهای بیانی سینمای او تابع سرمایه و گیشه نیست. البته فیلمساز مستقل در هر جامعهای با معیارهای با موانعی روبه روست.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی سانسور مکانیزم پیچیدهای دارد، گفت: مثلاً به برخی از فیلمها سرمایه و یا اکران نمیدهند.
وی با اشاره به اینکه فیلمها بر اساس سن مخاطب درجهبندی میشوند و جلوی برخی از فیلمها را که مناسب یک سن خاص نیست، میگیرند، از سگهای پوشالی سم پکین نام برد که بخش ممیزی و سانسور کشورهای غربی که مسئولیت درجه بندی سنها را بر عهده دارد، تشخیص میدهد که برای هیچ گروه سنی قابل نمایش نیست و سانسور اینگونه اعمال میشود.
فیلمساز سینمای مستقل همواره در حال جنگ است
این پژوهشگر و مولف سینما با بیان اینکه فیلمساز سینمای مستقل همواره در حال جنگ است، تصریح کرد: مقصود از سینمای مستقل، واقع گرا است، روایتهای ضد ساختاری دارد، یک نوع آوانگاردیسم در سینمای مستقل است که در جریان رایج سینما نیست.
وی با بیان اینکه ستاره سالاری در سینمای مستقل معنا ندارد، خاطرنشان کرد: ضرورتهاست که سینمای مستقل را ایجاد می کند.
مولف کتاب «همچون در یک آینه» با اشاره به اینکه سینمای مستقل به ایده دوربینقلم نزدیک است، گفت: نظریه مولف در کارگردانی حرف اول را میزند. به این معنی فیلمساز باید نویسنده فیلمنامه خود باشد. اساس نظریه مولف ضد رمان است.
به گفته جاهد، فیلمساز مولف بر اساس نظریات اندرو ساریس باید صاحب سبک، فن سالار و تکنیکال قوی و دارای امضای شخصی باشد.
وی در پایان گفت: فیلمساز مولف باید صدای خود را بشناسد و نگذارد سیاست گذاران مسیرش را تعیین کنند. در این سینما بودجه کم میتواند مزیت باشد و موجب تقویت زیبایی شناسی فیلم بشود.
به گزارش ایبنا؛ آیین پایانی چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماکران، داخلی و خارجی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سهشنبه ۱۱ آذر در پردیس سینمایی هنرسهر آفتاب برگزار می شود.
نظر شما