به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، این نشست با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری «دیار هنر گلستان» و با حضور علیرضا گلستانی، استاد دانشگاه در حوزه فلسفه هنر و ادبیات و مینا محرابی، روانشناس و نویسنده برگزار شد.
گلستانی با معرفی «فبک» یا فلسفه برای کودکان، به تشریح اهداف و ویژگیهای این رویکرد پرداخت و گفت: فلسفه برای کودکان حوزهای جدید در استان مرکزی است و میتواند با اتکا به ادبیات داستانی، زمینه رشد تفکر نقاد و خلاق را در کودکان فراهم کند.
وی افزود: قصهگویی و انتخاب آگاهانه کتاب متناسب با مراحل رشدی، نقشی مهم در آموزش غیرمستقیم مفاهیم به کودکان دارد و اگر خانوادهها کتاب را تنها وسیله سرگرمی ندانند، تأثیر چشمگیری در روند تربیتی فرزندان خواهد داشت.
گلستانی با اشاره به هفته کتاب گفت: کتاب باید به میان مردم برود و برنامههای فرهنگی نباید محدود به یک هفته باشد. بهرغم مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب، فعالیتهای مجموعههایی چون کتابخانهها و کانون پرورش فکری میتواند در دسترسی و گرایش مردم به مطالعه مؤثر باشد.
وی تأکید کرد: باوجود جذابیت فضای مجازی، هیچ رسانهای جای کتاب و عمیقخوانی را نمیگیرد و ابزارهای نوین همچون کتاب صوتی صرفاً مکملی برای مطالعه هستند.

مینا محرابی نیز در این نشست با بیان نقش ادبیات کودک در رشد ذهنی و هیجانی گفت: کودک هیجانات و تجربیات خود را در قالب شخصیتهای داستانی میشناسد و از این طریق میآموزد چگونه تصمیمگیری و احساسات خود را مدیریت کند.
وی از گسترش دورههای آموزشی «فبک» در اراک خبر داد و استقبال خانوادهها از این برنامهها را مثبت ارزیابی کرد.
این نویسنده و روانشناس با اشاره به توجه روزافزون به هفته کتاب افزود: استمرار فعالیتهای ترویجی در طول سال میتواند زمینهساز افزایش سرانه مطالعه باشد.
او همچنین گفت: تلاش میکنم روزانه دستکم نیم ساعت مطالعه داشته باشم و این کار را در حضور فرزندم انجام میدهم تا مطالعه در ذهن او به یک رفتار روزمره تبدیل شود.
محرابی با تأکید بر نقش ادبیات در هویتسازی کودکان ادامه داد: بسیاری از مفاهیم مهم زندگی همچون دوستی، همکاری، مسئولیتپذیری و احترام به تفاوتها از طریق داستانها به کودک منتقل میشود و این آثار، ابزاری مؤثر برای آموزش ارزشهای انسانی به شمار میآیند.

وی افزود: در فلسفه برای کودکان، گفتوگو در فضایی آزاد و بدون قضاوت شکل میگیرد و این روند به تقویت مهارت شنیدن، استدلال، خلاقیت و اعتمادبهنفس میانجامد.
محرابی، توجه والدین به انتخاب کتاب مناسب را ضروری دانست و گفت: شناخت نیازهای رشدی و علاقهمندیهای کودکان، آنها را در مسیر کتابخوانی پایدارتر قرار میدهد. بهویژه کتابهای تصویری برای سنین پایین و داستانهایی با پایان باز برای پرورش تخیل و تفکر بسیار مفید هستند.
وی همچنین اظهار کرد: مشارکت والدین در فرآیند مطالعه اهمیت فراوانی دارد و این همراهی میتواند با گفتوگو درباره کتاب، بازآفرینی داستان و حتی بازیهای خلاقانه تکمیل شود تا ارتباط کودک با کتاب عمق بیشتری پیدا کند.
نظر شما