سه‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۵
«تکنیک فیلمنامه‌نویسی ناتشل» منتشر شد

«کتاب تکنیک فیلمنامه نویسی، ناتشل رویکردی جدید در شیوه ساختاربندی برای یک فیلمنامه خوب است. شیوه ای فراتراز رویکردهای شناخته شده قبل و تکمیل کننده آنها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا انتشارات ساقی کتاب «تکنیک فیلمنامه نویسی ناتشل» (کشف رمز و راز فیلمنامه‌نویسی موفق) نوشته جیل چمبرلین را برای اولین بار به زیرچاپ برده‌است. این کتاب که توسط نرجس ادب خواه به فارسی برگردانده شده‌است شامل ۴ بخش است. کتاب «تکنیک فیلمنامه نویسی ناتشل» در ۲۴۸ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه به زیرچاپ رفته‌است. این کتاب با قیمت پشت جلد ۲۲۰ هزارتومان در دسترس علاقه‌مندان به تکنیک فیلمنامه‌نویسی و هنر سینما قرار گرفته‌است.

انتشارات ساقی برای معرفی کتاب «تکنیک فیلمنامه نویسی ناتشل» در پشت جلد آن آورده‌است: «کتاب تکنیک فیلمنامه نویسی، ناتشل رویکردی جدید در شیوه ساختاربندی برای یک فیلمنامه خوب است. شیوه ای فراتراز رویکردهای شناخته شده قبل و تکمیل کننده آن‌ها. جیل چمبرلین برای توضیح تکنیک جدید خود، آن را روی سی فیلم مشهور اعمال می‌کند تا نشان دهد ساختاری که خلق کرده است، چگونه داستان را به بهترین شکل پیش می‌برد. او به درستی ادعا می‌کند که تکنیک ناتشل، نویسندهٔ گمشده در تودرتوی داستان را به مسیر پیشبرد فیلمنامه بر می‌گرداند و به او چشم انداز
می‌دهد.
به نظر می‌رسد هنوز فیلمنامه نویسان به ابزارهای بهتری نیاز دارند تا داستان‌های ماندگار بسازند و ساز و کارهای داستان پردازی را به بهترین شکل درک کنند. او برای تکنیک خود یک فرم ساده و مختصر و تصویری طراحی کرده که رابطهٔ انتگرالی هشت عنصر اساسی که برای ساخت داستان تعریف کرده را در خود جای داده است. پر کردن این فرم قبل از شروع داستان درست مثل داشتن یک نقشه گنج است و فیلمنامه نویس را در مسیر درست نگه می‌دارد.»

درباره این کتاب آمده است: «نویسنده در این کتاب هشت عنصر کلیدی که ناتشل یا همان هسته مرکزی فیلمنامه را تشکیل می دهند معرفی می کند. جیل چمبرلین نشان می‌دهد که در فیلمنامه فیلم‌های موفق چیزی فراتر از یک حادثه محرک وجود دارد برای خلق شخصیت‌ها و قهرمانان چند بعدی و داستان‌های احساس برانگیز و اقناع کننده اصطلاحاً در پشت صحنه ها باید با پویایی ویژه ای کار کرد، جیل در این کتاب نقشه راهی پویا ترسیم کرده و نام شیوه خود را تکنیک
ناتشل گذاشته است. من حتی چیزی شبیه این شیوه را در هیچ کتابِ دیگری ندیده.ام جیل روش خود را در مقابل سایر رویکردها قرار داده و می گوید که آنها در توضیح دلایل واقعی موفقیت یک فیلمنامه کافی نیستند این ادعا کاملاً درست است به خصوص درباره آثار رابرت مک کی و سید فیلد این عناوین افسانه ای بسیار مهم هستند اما
نتوانسته اند ما را به سر منزل برسانند
به طور کلی دو رویکرد برای ساختار داستان در فیلمنامه وجود دارد. یکی بر طرح کلی و پیرنگ متمرکز است و دیگری بر قوس شخصیت و سفر درونی. جیل ثابت می کند که در بهترین فیلمنامه ها این دو رویکرد به شکل جدایی ناپذیری با یکدیگر تلفیق می‌شوند.»

گفتنی است این کتاب برای اولین بار در غرفه ساقی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۴ به بازار نشر ایران عرضه و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های تخصصی رشته سینما و شاخه فیلمنامه‌نویسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها