سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرجانه حسینزاده: مشهد، مهد فرهنگ و ادب و پایتخت معنوی ایران، همواره در حوزه کتابخوانی و برگزاری رویدادهای کتابمحور پیشتاز بوده است. برگزاری رویدادهای مهمی نظیر نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد در سالهای گذشته و استقبال مردم از این نمایشگاه، گواهی بر این ادعاست. این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی مشهد برگزار میشد، فرصتی مغتنم برای دسترسی آسان شهروندان به کتابهای متنوع، دیدار با نویسندگان و ناشران و محلی برای گردهمایی فعالان کتاب و صنعت نشر بود.
اما متاسفانه، در سالهای اخیر، شاهد افول این جایگاه و کمرنگ شدن فعالیتهای ترویجی کتابخوانی در سطح شهر بودهایم. دیگر نمایشگاه کتاب مشهد، با آن شکوه و رونق سابق برگزار نمیشود، بازار کتاب گلستان مشهد در خاموشی به سر میبرد، مسابقات کتابخوانی تنها با موضوعاتی خاص برگزار میشوند و در گوشه و کنار شهر دیگر المانهای کتاب به چشم نمیخورد، از سویی خبری از برنامههای ابتکاری و خلاقانهای که بتواند شهروندان را به سمت مطالعه سوق دهد هم نیست.
این کمتوجهی به حوزه کتابخوانی در مشهد، نگرانیهایی را در بین فعالان فرهنگی و دغدغهمندان این حوزه ایجاد کرده است. چرا شهری با این پیشینه غنی و ظرفیتهای فرهنگی بالقوه، در زمینه ترویج کتابخوانی دچار رکود شده است؟ چه موانعی باعث شده تا متولیان حوزه کتاب و مدیریت شهری نتوانند نقش موثری در ارتقای فرهنگ مطالعه ایفا کنند؟
در این راستا، خبرگزاری کتاب ایران با توجه به رسالت خود در پوشش اخبار و رویدادهای حوزه کتاب، بر آن شد تا با برگزاری میزگردی تخصصی، به بررسی موانع کتابخوانی در مشهد و نقش مدیریت شهری در ارتقای فرهنگ مطالعه بپردازد. اولین میزگرد به منظور بررسی راهکارهایی عملی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی، در زمستان ۱۴۰۳ همزمان با روز کتاب و کتابخوانی منتشر شد و دومین میزگرد با عنوان «نقش مدیریتشهری در ارتقا فرهنگ مطالعه» با حضور سیدرحمان میرزاییان، مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد، نوید موسوی، مدرس دانشگاه، منتقد و فعال حوزه کتابخوانی و محمد شیخانی، روزنامهنگار و مدرس دانشگاه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.
در این میزگرد ضمن آسیبشناسی وضعیت موجود، درباره لزوم برگزاری مجدد نمایشگاه کتاب مشهد، تقویت طرحهای ترویج کتابخوانی، راهاندازی دوباره بازار کتاب گلستان، اهمیت پررنگشدن «گفتمان مطالعه» در شهر، جایگاه خلاقیت و نوآوری در هدایت شهروندان به سمت مطالعه، ظرفیت و تنوع پاتوقهای کتابمحور در مشهد و تقویت جریانهای خودجوش مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی گفتوگو شد.
این دومین میزگردی است که ایبنا با این محوریت برگزار کرد و امید است در ادامه این سلسله جلسات با طرح دغدغهها و ارائه راهکارها، گامی مؤثر به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در مشهد برداشته شود.
نوآوری در مدیریت شهری و نقش شهرداری
در ابتدای این میزگرد سیدرحمان میرزائیان، مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد اظهار کرد: در دو سال گذشته، شهرداری مشهد با ساختارمند کردن مسئولیت اجتماعی خود و تمرکز بر نوآوری، نقش جدیدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر ایفا کرد و کارهای زمینمانده زیادی را به سرانجام رساند. ایجاد کارخانهنوآوری و راهاندازی «گذر کتاب گلستان» با رویکرد صنایعِ خلاق فرهنگی از مهمترین اقدامات صورتگرفته در این حوزه است که کارهای آن در حال انجام است و انشالله به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
بازار کتاب گلستان تبدیل به یک مرکز نوآوری خواهد شد
وی با اشاره به فعالکردن بازار کتاب گلستان که سالهاست در سکوت و خاموشی به سر میبرد، گفت: ما قرار است «گذر فرهنگی گلستان» را به یک مرکز نوآوری با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و زیارتی تبدیل کنیم که شامل صنایعخلاق نیز، هست. در این گذر، بخشی هم برای کتاب در نظر گرفته شده یعنی شرکتی آنجا مستقر است که کتاب میفروشد یا به مردم امانت میدهد.

بستری برای ثبت ایدههای خلاقانه کتابمحور
مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد بیان کرد: همچنین شهرداری، بستری برای ثبت ایدههای خلاقانه شهروندان از طریق وبسایت رسمی مشهد ایجاد و اعلام کرده که پذیرای پیشنهادها و طرحهای نوآورانه در حوزه کتاب است. ما نتیجه طرح را هم از همین طریق به شهروندان اعلام میکنیم بنابراین شهروندان میتوانند در ایدهپردازی در حوزه ترویج مطالعه، کاملاً خلاق و آزاد باشند. ما طرح شهروندان را به معاونت فرهنگی اعلام میکنیم.
اپلیکشنهای کتابخوانی
وی افزود: اتفاقاً ما از شهروندان ایده چند اپلیکشن با موضوع کتابخوانی را داشتهایم که اجرایی هم شد. در کارخانه نوآوری هم یک شرکت در حوزه کتاب ورود کرده و کارش اینگونه است که شما کتابی را خریداری میکنید و بعد از مطالعه کتاب را بر میگردانید و ۷۰ درصد هزینه کتاب را هم دریافت میکنید.
میرزائیان ادامه داد: همچنین اینکه ما در شهرداری کتابهایی را منتشر میکنیم تحتعنوان دانشافزایی که ویژه پرسنل شهرداری است.
میرزائیان با اشاره به جشنواره ایدهشهر گفت: این رویداد جشنوارهای است که مردم ایدههای خود را در حوزه کتاب به اشتراک میگذارند. در کارخانه نوآوری هم فردی مستقر است که کتابهایی را برای خارج از کشور تولید میکند و با پست آنها را به آمریکا، اروپا و.. میفرستد، عنوان کتابها هم «تصویرگری احادیث پیامبر و آیات قرآن» هستند. همچنین ما در کارخانهنوآوری «عصرانههای نوآوری» را هم داریم که در این رویداد هر هفته یک کتاب معرفی میشود. بنابراین مرکز نوآوری شهرداری مشهد نسبت به کتاب بیتفاوت نیست.
مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد بیان کرد: مسئولیت ترویج فرهنگ کتابخوانی بر عهده معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است و متولی کتاب در شهرداری این معاونت است و من میدانم یکی از دغدغههای این معاونت همین موضوع است.
چالشها و توقف برخی طرحها
وی افزود: با این حال من هم موافقم که برخی طرحهای موفق سالهای پیش مانند برنامه «بوستان در بوستان» که به صورت سیار در پارکها اجرا میشد، طی سالهای اخیر به دلیل محدودیتهای بودجهای و تحول ساختاری متوقف شده است بنابراین این میزگرد که توسط خبرگزاری ایبنا تدارک دیده شده، به دلیل بررسی این چالشها و یافتن راهکار برای احیای این طرحها اتفاق خوبی است.
اقدامات و پیشنهادهای خلاقانه در حوزه کتاب
میرزائیان گفت: طی سالهای اخیر، برخی مدیران شهری با تجربههای خود و در مجموعههای تحت مدیریت خود اقدام به راهاندازی کتابخانههای کوچک در اداراتشان کردهاند. همچنین، الگوی جدید خرید و بازخرید کتاب به این صورت که پس از مطالعه، بخش اعظم هزینه به خریدار عودت داده میشود، توسط برخی شرکتهای خلاق پیادهسازی شده است. انتشار کتابچههای آموزشی تخصصی ویژه کارکنان شهرداری و ابتکارات مشابه دیگر، در این مسیر به اجرا درآمده است.
خلاقیت و نوآوری با مطالعه حاصل میشود
وی اظهار کرد: سعی ما در اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری این است که مجموعه بزرگ شهرداری را با فرهنگ کتاب و کتابخونی مانوس کنیم، ما کلینیک نوآوری، آکادمی نوآوری، لیگ خلاقیت، کمپ خلاقیت و.. داریم اما نگاه ما به کتاب و نوآوری به عنوان دو ابزار است، یعنی کتاب و نوآوری، دو ابزار هستند برای حل مسائل. ما معتقدیم نوآوری دو بالِ دانش و تجربه دارد. کتاب میتواند تامینکننده نوآوری باشد چراکه هم دانش و هم تجربه را در اختیار ما قرار میدهد. پشت هر موفقیت، خلاقیت و نوآوری نهفته است و خلاقیت و نوآوری با مطالعه حاصل میشود.
این مدیر شهری ادامه داد: به نظر من ما در حوزه کتاب عقبنشینی کردیم، با وجود اینهمه پیشرفتهای تکنولوژیکی، باز هم کتاب از بین نرفته، رسانههای بزرگ دنیا هنوز تیراژهای میلیونی دارند چراکه جایگاه کتاب و کتابخوانی برایشان مشخص است. من معتقدم باید در حوزه کتاب و کتابخوانی، ایدههای نو شکل بگیرد، ایدههایی که از دل بخش خصوصی بر بیایند، شهرداری هم در کنار صاحبان این ایدهها خواهد بود.
وی افزود: من سال ۸۴ مسئول قرائتخانههای شهر بودم، پنج قرائتخانه در ابوطالب، ایمان، قائم و شهرک شهید رجایی بود که از دل همان مکان و همان دورهمی های کتابخوانی الان کلی مدیر فرهنگی درآمده است.
میرزائیان گفت: قرار است چهار کلبه در اطراف کارخانه نوآوری احداث شود که یکی از اینها متعلق به کتاب باشد تا آن را به یک ناشر بسپاریم اما هنوز متولیان این حوزه پاسخ نامه ما را ندادهاند!
لزوم ترویج «گفتمان مطالعه»
در ادامه این نشست، محمد شیخانی، استاد دانشگاه و روزنامهنگار گفت: در ابتدا پیشنهاد میکنم این مبحث را با عنوان «گفتمان مطالعه» پیش ببریم، به این علت که «کتابخوانی»، تنها یکی از مولفههای «مطالعه» است. از سویی اگر این موضوع امروز را با عنوان «مطالعه» پیش ببریم شاید نتایج بهتری بگیریم و ببینیم در این حوزه خیلی هم وضعیتِ اسفباری نداریم، چراکه خیلی از دوستان من، با نشر مکتوب بیگانهاند اما از طرفداران پر و پا قرص کتابهای شنیداری و پادکستهای کتابخوانی هستند.

این نویسنده گفت: مدتی قبل متوجه شدم انتشار روزنامه «خبر ورزشی» که روزنامهای قدیمی هم هست، پس از ۲۸ سال متوقف شده است! پس اگر صرفاً با عنوان «کتابخوانی» به این مسئله نگاه کنیم، باید گفت کتاب، مطبوعات و نشر مکتوب، وضعیت خوبی ندارند. اما علت اصرار من برای جایگزینی مبحث «مطالعه» به جای «کتابخوانی» این است که بتوانیم از زاویه بهتری به این معضل بپردازیم و برای رفع آن به راهکار برسیم.
ترویج فرهنگ مطالعه یک وظیفه چندسازمانی است
این روزنامهنگار با بیان اینکه نهادگرایی در برخی حوزهها عمرش را گذرانده است، ابراز کرد: ما نباید تنها یک نهاد را متولی کتابخوانی بدانیم، چرا که ترویج فرهنگ مطالعه، فعالیتی چندسازمانی است. از سویی برخی نهادها دچار انباشت وظایف شدهاند، یعنی وقتی یک ارگان وظیفهاش را انجام نمیدهد، بارِ وظیفه او بر دوشِ ارگانِ دیگری میافتد، پس انباشت وظایف منجر میشود یک ارگان، از کارکرد اصلی خود عقب بماند.
شهرداری متولی «مستقیمِ» ترویج فرهنگ مطالعه نیست
شیخانی گفت: به عنوان مثال مردم، شهرداری را با وظایفی نظیرِ اقدامات عمرانی و تنظیف شهری میشناسند، اما وقتی نهادهای مرتبط با حوزه کتاب، به وظیفه خود به درستی عمل نمیکنند، بخشی از وظیفه ترویج فرهنگمطالعه هم بر دوشِ شهرداری میافتد. من شهرداری را متولی «مستقیم» ترویج فرهنگ مطالعه نمیدانم اما میگویم شهرداری در یک زنجیرهای که شامل چند نهاد، نظیرِ نهاد کتابخانهها، آموزش و پرورش، ارشاد، کانون فرهنگی و هنری مساجد و.. است، در حوزه مطالعه نقش تسهیلگر را دارد. در این میان شهرداری در مقایسه با آموزش و پرورش و نهاد کتابخانهها و … در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه، وظیفه کمتری به عهده دارد.
او در ادامه صحبتهای خود مبنی بر منسوخشدن نهادگرایی، تصریح کرد: هرجا نهادها به موضوعی که تخصصی در آن ندارند وارد شدهاند، نتایج معمولاً معکوس بوده هرچند که استثنا همیشه وجود دارد، اما به صورت میانگین، خروجی این موضوع، نتیجه خوبی نداشته است.
لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان
این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع این میزگرد تاکید کرد: برای موضوع ترویج فرهنگ مطالعه در طولانی مدت، من معتقدم باید به سراغ نهادهایی برویم که با کودکان سر و کار دارند و از آنها به هرشکلی که میتوانیم حمایت کنیم، چراکه کودکی که هر هفته در یک رویداد کتابمحور حضور پیدا میکند، از کودکی با گفتمانمطالعه رشد میکند و در بزرگسالی هم مطالعه، بخشی از زندگی او خواهد بود. به عنوان نمونه مجموعه «بوکتاب» در مشهد نماد یک مجموعه خودجوش و مردمی است که کارهایی بینظیر انجام میدهد. این مجموعه مکرراً رویدادهای کتابخوانی برای کودکان برگزار میکند که مطمئناً در سالهای آینده نقش به سزایی در سرانه مطالعه خواهد داشت.
پاتوقهای کتابخوانی مشهد، پاتوقهای خوبی هستند
این روزنامهنگار گفت: من به دلایل کاری رفت و آمد مکرری به تهران و برخی شهرهای بزرگ دارم، در میان رویدادهای کتابمحور در این کلانشهرها، آنچه مشاهده میکنم این است که پاتوقهای کتابخوانی مشهد پاتوقهای بسیار خوب و پرباری هستند یعنی کتابفروشی چشمهدلشدگان، کافهکتاب تجربه، پردیس کتاب مشهد، کافهکتاب آفتاب، شهر کتاب و بسیاری محافل کتابمحور در طول هفته جلسات کتابخوانی بسیار خوبی دارند.
شیخانی بیان کرد: شهرداری هم باید نقش خودش را ایفا کند، اما به نسبت آموزش و پرورش، نقش سمبولیکتری دارد، یعنی وظیفه شهرداری در حوزه مطالعه، انجام کارهای زیرساختی نیست بلکه باید کارهای نمادین بکند که در این میان، شهرداری مشهد با تمام محدودیتها، عملکرد خوبی داشته و کارهای نظیر المانهای کتاب، نامگذاری خیابانی به اسم کتاب، شهرآرا مترو و … را انجام داده است.
وی افزود: به صورت کلی شهرداری هرچه بیشتر جشنواره در حوزه کتاب برگزار کند خوب است، هرچه بیشتر مشاهیر و مفاخر ادبیمان را از طریق تبلیغات محیطی به شهروندان معرفی کند خوب است. طرحهای خلاقانه نظیر طرحی که سالها قبل در آلمان با عنوان «روزنامه مچاله» انجام شد طرح خوبی بود که ما هم باید کارهایی اینچنینی را آغاز کنیم. اما در هر صورت متولی ۱۰۰ درصد این طرحها شهرداری نیست بلکه شهرداری نقش تسهیلگرانه دارد و صرفاً میتواند در حوزه مطالعه کارهای نمادین بکند.
«جمعهبازارِ کتاب مشهد» یک ظرفیت مغفول!
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در مشهد اتمسفر کتاب نداریم، اظهار کرد: پاساژ مهتاب مشهد، اتمسفر کتاب را به کتابدوستان منتقل نمیکند در حالیکه «جمعهبازارِ کتاب مشهد» در این مورد از پاساژ مهتاب موفقتر است. شاید اگر شهرداری از بارِ اجتماعی جمعهبازار کتاب مشهد بهره ببرد، اتفاقات خوبی در حوزه مطالعه بیفتد به این معنی که با طراحی فضا و مبلمان شهری این محدوده، بتوان برای گسترش مخاطبان جمعه بازار کتاب استفاده کرد.
بازار کتاب گلستان اتمسفر کتاب داشت
شیخانی تاکید کرد: خیلی وقتها اقدامات غیرمستقیم در حوزه مطالعه، موفقیتآمیزتر هستند. بازار کتاب گلستان از این حیث که اتمسفر کتاب را داشت به شدت موفق بود، اما بعد از تعطیلی این فضا، دیگر ما یک راسته بازار کتاب که همیشگی و ثابت باشد، نداشتهایم!
وی افزود: شهرداری در کلان ماجرا، یکی از وظایفش در حوزه فرهنگی ایجاد حال خوب برای مردم است، این حال خوب میتواند در زمستان یک جشنواره آدم برفی، خیابان غذا، جشنواره کتابخوانی و هرچیزی باشد که به شادی اجتماعی و ایجاد سرمایه اجتماعی تبدیل شود. بنابراین شهرداری می تواند بسترهایی را فراهم کند که یکی از این بسترها مخصوص مطالعه باشد.
این روزنامهنگار با اشاره به ظرفیت تبلیغاتمحیطی در شهر که در اختیار شهرداری است، گفت: بسترهای تبلیغاتی شهری نباید همیشه در خدمت غذا و مجموعههای ورزشی و.. باشد، باید به ترویج فرهنگ مطالعه هم اختصاص یابد. چه ایرادی دارد که شهرداری یکی از بیلبوردهای نزدیک به یک کتابفروشی در مشهد را به نام و معرفی آن کتابفروشی اختصاص بدهد و مردم را به سمت آن کتابفروشی هدایت کند؟
هویتدار شدنِ کتابفروشیهای مشهد
شیخانی کار فرهنگی را یک کار بلندمدتِ نشانهمحور خستگیناپذیر دانست و گفت: یکی از کارهایی که در ایام مدیریتام در روابطعمومی شهرداری انجام دادم این بود که کتابفروشیهای مشهد هویتدار شدند یعنی تابلوی ۱۹ کتاب فروشی در خیابانهای شهر نصب شد. مقصود من از اینکه شهرداری در حوزه مطالعه تنها میتواند اقدام به کارهای سمبولیک بکند، همین جنس کارها است.
عقبنشینی در رویدادهای کتابمحور!
در ادامه نوید موسوی، استاد دانشگاه، منتقد ادبی و مدرس تاریخ گفت: در دهه اخیر، مشهد شاهد افتتاح کتابخانههای عمومی در مناطق مرکزی شهر و اجرای طرحهای خوبی نظیر کتابخانههای سیار در شهرستانها و روستاها، طرح کتابخوانی در مترو، بازار کتاب گلستان و… بود. همچنین میبینیم که محافل کتابخوانی در قالبهای رسمی و غیررسمی به تعداد زیادی فعال شدهاند. اما با وجود این اقداماتِ خوب، در همین ۳ یا ۴ سالِ گذشته انگار شاهد یک عقبنشینی در رویدادهای کتابمحور بودهایم، یعنی برخی از پاتوقهای پرمخاطبِ ما نظیر نمایشگاه کتاب مشهد و بازارکتاب گلستان و.. تعطیل شدهاند!

این فعال کتابخوانی گفت: یعنی ما یک زمانی به دنبال این بودیم که چطور نمایشگاه کتاب را بهتر برگزار کنیم و چه بخشهای جنبی دیگری به این نمایشگاه اضافه کنیم که مخاطبان بیشتری از آن استقبال کنند، اما الان کلاً این نمایشگاه را نداریم!
ضرورت هدایت جامعه کتابخوان برای رسیدن به نتایج اثربخش
نوید موسوی ناامیدی را ناشایست دانست و اظهار کرد: بخش خوب این مسئله اینجاست که ما مردم کتابخوانی داریم، در محافل غیررسمی کتاب بر اساس آمارها میبینیم این روزها استقبال خوبی از رویدادهای کتابخوانی با موضوعاتی چون روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه، تاریخ و.. میشود. هرچند تیراژ کتاب کاهش یافته اما تعداد عناوین منتشر شده در کتاب، رشد چشمگیری داشته است.
وی افزود: حالا که مخاطبِ کتاب زیاد شده، بهتر است ما ببینیم این مخاطب را چگونه هدایت کنیم تا به نتایج اثربخشی برای جامعه برسیم.
این فعال حوزه کتابخوانی گفت: متولیان ترویج فرهنگ مطالعه اینقدر درگیر کلیشههای اداری هستند که خلاقیت و نوآوری در آنها کشته شده، ما هروقت به آنها گله کردیم به ما گفتهاند بودجه ما کم است! این در حالیست که برای دیگر حوزهها همیشه بودجه هست.
تبلیغات شهری مرتبط با رویدادهای کتابمحور به شهرداری وجاهت میدهد
این مدرس تاریخ گفت: هرجایی که صحبت از فرهنگ باشد خوب است، اگر در مشهد راه برویم و اِلمان، محفل، رویداد و جشنوارههای متعدد با موضوع کتاب و فرهنگ را ببینیم، این موضوع به شهرداری وجاهت میدهد، آبروی شهرداری را حفظ میکند.
موسوی ادامه داد: خصلت کار فرهنگی هم این است که همه دستگاههای در ارتباط با فرهنگ را ارتقا میدهد، یعنی اگر در مشهد یک جشنواره کتاب برگزار شود و مخاطبانی از شهر دیگر بیایند، تمام دستگاههای درگیر با آن جشنواره نظیر آموزش و پرورش، ارشاد، نهاد کتابخانهها و.. آن را تحسین میکنند. بنابراین انجام یک کار فرهنگی تمام نهادهای درگیر با آن فعالیت را بالا میکشد.
این فعال فرهنگی افزود: این کار حال خوبی به شهر میدهد. اگر بخواهیم دنبال کارهای بیشتر باشیم، باید به این نکته توجه کنیم بودجه این فعالیتها هم بسیار اندک هستند. یعنی موضوع عقبنشینی در رویدادهای کتابمحور هم قطعاً به همین کمبود بودجه حداقلی بر میگردد که باید برای تقویت این موضوع هم فکری کرد.
اقتصاد فلج هنر و فرهنگ!
موسوی با اشاره به اقتصاد هنر و فرهنگ تاکید کرد: در این حوزه هم ما باید از بخش خصوصی تشکر کنیم که به خوبی به این حوزه وارد شده چون من از متولیان دولتی دلسرد شدهام.
این مدرس دانشگاه گفت: ما در مشهد حتی از فقدان یک سایت جامع اطلاعرسانی برای رویدادهای فرهنگی مشهد رنج میبریم، یعنی ما همین را هم نداریم و سالهاست به دنبال مطالبه حداقلها هستیم! این سایت میتواند به تقویت فعالیتهای فرهنگی و رویدادهای کتابمحور کمک شایانی بکند.
وی افزود: در کنار کمکاری متولیان فرهنگ اما طی چندسال گذشته در بخش خصوصی اتفاقات خوبی افتاده، فعالیتهایی که انجام شده نظیر ایدهشهر اتفاقات خوبی هستند و قابل قدردانی.
موسوی با اشاره به ضرورت اهمیت به ترویج فرهنگ مطالعه در تمامی نهادها و سازمانها، گفت: ما فعالان حوزه کتاب حداقل انتظارمان این است که هرکسی به صندلی مدیریت در هر سازمانی میرسد، یک درصد از زمانش در طول سال را، با هر ابزاری که دارد، به ترویج فرهنگ مطالعه اختصاص بدهد. یعنی کسی که مدیر نمایشگاه بینالمللی مشهد است، یک بخشِ ثابت را در تمامی نمایشگاهها به کتابهای تخصصی همان نمایشگاه اختصاص بدهد به این صورت که در نمایشگاه گل و گیاه، کتابهای تخصصی گل و گیاه را داشته باشیم، در نمایشگاه ماشین کتابها و مجلات تخصصی ماشین را داشته باشیم و این اتفاق تبدیل به یک رویه در نمایشگاه بینالمللی مشهد بشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کتاب در همهجا دیده میشود و در این فضاهای عمومی هم مورد استقبال قرار میگیرد و ترویج فرهنگ مطالعه هم با همین کارهای ساده اتفاقات میافتد اما مسئولان زیر بار این جریان نمیروند چون برای آنان مستقیم تعریف نشده است و این موضوع را وظیفه خود نمیدانند.
میتوان نتیجه گرفت که با توجه به افزایش مخاطبان کتاب در مشهد، ضرورت هدایت آنها به سمت نتایج اثربخش وظیفهای است که مدیران و متولیان فرهنگ و هنر باید برای آن اقدامات لازم را انجام دهند، امیدواریم که با همت مسئولان و فعالان فرهنگی، شاهد هدایت هرچه بیشتر شهروندان به سمت مطالعه باشیم و این شهر به جایگاه شایسته خود در این حوزه دست یابد.
نظرات