مهدی غفارزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، با توضیح اینکه کتاب عمود ۱۶۱ سفرنامه تحلیلی از اربعین است، بیان کرد: در این کتاب به دنبال ثبت وقایع نبودم بلکه تلاش کردم از دریچه نیاز به اربعین بپردازم.
غفار زاده درخصوص چگونگی نوشتن کتاب عمود ۱۶۱، تصریح کرد: جرقه نوشتن کتاب در سال ۱۴۰۱ که به عنوان روایت نویس، همراه گروهی از دوستان حوزه هنری کشور در مسیر اربعین بودم، زده شد. و این گروه برنامه تعزیهخوانی، سرود و.. در اربعین اجرا کردند.
وی ادامه داد: در مسیر اربعین به جای ثبت وقایع به دنبال این نکته بودم که اربعین چه چیزی کم دارد و این سوال که در سفر اربعین چه خلایی وجود دارد؟ را از هنرمندان و زائران پرسیدم.
غفارزاده گفت: با توجه به اینکه افراد مورد سوال از هم جدا بودند و هیچ ارتباطی بایکدیگر نداشتند، اما همه اعتقادشان بر این بود حیف از این سفر معنوی که به یک مقطع خیلی کوتاه برمیگردد و احساس خوبی، مهربانی و کمک به همنوع در جامعه تاحد زیادی فروکش میکند و دوباره درگیر مسائل روزمره میشویم، چه خوب بود این اتفاق شرایطش در جامعه استمرار پیدا میکرد.
وی اضافه کرد: اگر اربعین تبدیل به یک فرهنگ و در جامعه جاری شود، مردم همیشه میتوانند این حس و حال خوب و یاری رساندن را به یکدیگر انتقال دهند.
غفار زاده گفت: در آن سفر بزرگان تعزیهخوانی خوزستان بودند و فردی که پدرش ازبنیانگذاران تعزیه لشکرآباد اهواز بود، خاطرات تعزیه او و سیر تاریخی آن در پیش از انقلاب اسلامی را که اکنون به کجا رسیده است، بیان کرد و دوست دیگری خاطره انگشتر در دستش را که سنگش از حاج قاسم سلیمانی به یادگار گرفته بود را روایت کرد و به همین ترتیب هر نفر داستانی داشت و کتاب با همین فضا به پایان رسید.
این نویسنده خوزستانی افزود: کتاب عمود ۱۶۱ توسط انتشارات الیما منتشر شد و برای آسانی حمل کتاب در سفر، قطع پالتویی انتخاب شد و استفاده از دو رنگ قرمز و مشکی در کتاب خواندن را برای خوانننده راحتتر کرده و نیز تلاش کردم با بهکارگیری لحن محاورهای، به سادهترین شکل ممکن مخاطب بتواند با کتاب ارتباط برقرار کند.
غفار زاده هدف از نگارش سفرنامه عمود ۱۶۱ را روایت سفر با نگاهی انتقادی و ارائه راهکار دانست و گفت: این کتاب علاوه بر حفظ منبعی از وضع موجود برای خوانندگان، راهکارهای خوبی برای مدیران برای مقابله با چالشها دارد.
نظر شما