یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۶
پايتخت‌هاي حكومتي ايران، با بررسي فراز و نشيب‌هاي سياسي

«نقش عوامل جغرافيايي در انتخاب نهادها و پايتخت‌هاي حكومتي ايران» با بررسي فراز و نشيب مركزيت‌هاي سياسي در ايران و دلايل تغيير، جابه‌جايي، انتخاب پايتخت‌هاي ايران و انبساط و انقباض مرزها، به قلم پژوهشگران اين حوزه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين كتاب جنبه‌هاي سوق‌الجيشي، نظامي، دفاعي و امنيتي پايتخت‌ها و مرزهاي مناطق حكومتي سلسله‌هاي مختلف در طول تاريخ سرزمين ايران مورد توجه قرار گرفته است.

اين كتاب شامل اطلاعاتي از جغرافياي تاريخي ايران از دوره پارينه‌سنگي، جغرافياي تاريخي ايران و ايران در دوران پس از اسلام است.

به گفته يعقوب زلقي از نويسندگان كتاب، در كتاب «نقش عوامل جغرافيايي در انتخاب نهادها و پايتخت‌هاي حكومتي ايران» بر اهميت جغرافياي تاريخي و مغفول ماندن آن در محافل نظام پژوهشي كشور تأكيد شده و اين كتاب را دوره كاملي از جغرافياي تاريخي فلات ايران قلمداد كرده است.

اين باستان‌شناس در تشريح فصول اين اثر افزود: در بخش اول سابقه نخستين تمدن‌هاي بشري، به وجود آمدن دولت شهرها و پس از آن پيدايش حكومت‌هاي مختلف تا پيش از ورود اسلام به ايران مورد بررسي قرار گرفته است.

به گفته اين پژوهشگر، بخش دوم به پايتخت‌هاي ايران در دوران پس از اسلام تا آغاز عصر معاصر اختصاص يافته و جمع‌بندي نتايج حاصل از يافته‌ها در دو قسمت نتايج تغييرات مرزها و انبساط و انقباض آن ها بررسي شده است.

تعيين حدود جغرافيايي و سرحدات سرزمين ايران در طول حكومت‌هاي مختلف و جمع‌بندي نتايج دلايل جغرافيايي و ژئوپليتيكي انتخاب پايتخت‌هاي ايران در طول تاريخ بخش‌هاي پاياني اين كتاب محسوب مي‌شود.

زلقي با تأكيد بر اين كه مرز سياسي ايران از دوران باستان تا كنون دستخوش تغييرات زيادي به لحاظ انبساط و انقباض شده و به وضعيت فعلي رسيده گفت: در پژوهش ارايه شده شهرهاي پايتختي به چشم مي‌خورد كه هم اكنون در بيرون از مرزهاي سياسي واقع شده‌اند.

در اين اثر پژوهشي همچنين جايگاه و نقش تهران به عنوان پايتخت سياسي ايران در تعاملات بين‌المللي در عصر مدرنيسم و پست مدرنيسم و نيز مشكلات شهر تهران به دليل پايتخت بودنش از ديدگاه جغرافيايي مورد توجه قرار گرفته است.

اين كتاب در دو بخش و 13 فصل، 55 پايتخت و 22 حكومت را مورد بررسي قرار داده است. كتاب «نقش عوامل جغرافيايي در انتخاب نهادها و پايتخت‌هاي حكومتي ايران» به قلم محمد حسن نامي، يعقوب زلقي، عليرضا عباسي سمناني و صادق كريمي خواجه لنگي به كوشش انتشارات سازمان جغرافيايي در 474 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط