کاظم آرمانپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارزیابی سیوششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، عنوان کرد: این رویداد را باید به عنوان یک رویداد فرهنگی ملی و نماد وحدت و همبستگی فرهنگی کشور تلقی کرد، جایی که همه دستگاههای فرهنگی و نهادهای مرتبط باید نقش فعال و مؤثری ایفا کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی برگزاری، نقش کلیدی دارد و باید تمام دستگاهها و نهادهای فرهنگی؛ ازجمله صدا و سیما، شهرداریها و سازمانهای مرتبط، در این رویداد مشارکت فعال داشته باشند.
وی ادامه داد: در این میان میتوان گفت که نقش شهرداری تهران و سایر شهرداریهای کشور در تبلیغات و اطلاعرسانی بسیار مهم است، تبلیغات نه فقط در تهران، حتی در تمام شهرهای کشور باید باشد و بنرهای نمایشگاه کتاب مجازی نصب شده باشد.
آرمانپور با بیان اینکه در این مدت کوتاه، کتاب به صدر اخبار و موضوعات روز جامعه تبدیل میشود و این فرصت مناسبی است برای دعوت همگانی به خواندن و دوباره خوانی، گفت: در این رویداد، تلاش شد، همه مراکز و ارگانهای فرهنگی، ازجمله سازمانها و معاونتهای فرهنگی وزارتخانهها، در کنار هم قرار گیرند و نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنند.
وی همچنین افزود: یکی از نکات مثبت امسال، استقرار ناشران دانشگاهی در فضایی مناسب و مفید بود، فضای اختصاصیافته به ناشران دانشگاهی حدود ۴ هزار متر مربع بود که بین ناشران دانشگاهی تقسیم شد. این فضا به گونهای طراحی شده بود که همه ناشران در یک طبقه قرار داشته باشند، تا مراجعهکنندگان بتوانند به راحتی و در کنار هم، مجموعهای کامل از آثار را ببینند.
آرمانپور با اشاره به رضایت ناشران از این چیدمان و جانمایی، گفت: طبق صحبتهایی که با ناشران شد این نوع استقرار، بهترین تجربه در چند سال اخیر بوده است، در زمینه فضای فیزیکی، سالنها و راهروها با عرض حدود ۳.۵ تا ۴ متر طراحی شده بودند تا فضای کافی برای بازدیدکنندگان فراهم باشد و از ازدحام هم جلوگیری شود.
به گفته وی، همچنین، سالهای گذشته، مدیریت این بخشها عمدتاً بر عهده تشکلهای فرهنگی بوده است اما پیشنهاد شده است که در آینده، مدیریت کامل برخی بخشها مانند تبلیغات، اطلاعرسانی محیطی به بخشهای تخصصی و مجزا واگذار شود تا عملکرد بهتر و سریعتری حاصل شود، این امر به دلیل اهمیت زمان، در برگزاری نمایشگاه و ضرورت اطلاعرسانی تاکید میشود.
آرمانپور در ادامه با بیان اینکه امسال حضور جامعه دانشگاهی در بخش ناشران کتاب دانشگاهی، بهتر بود، توضیح داد: امسال با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش در بخش مجازی روبهرو بودیم. پیشنهادی که داریم این است، برای رونق بیشتر، بنهای تخفیف و یارانههای خرید کتاب در بخش حضوری نیز فعال شود تا دانشجویان و استادان هم بتوانند از این امکانات بهرهمند شوند.
وی همچنین با طرح این موضوع که برگزاری اردوهای فرهنگی و بازدیدهای گروهی از دانشگاهها میتواند نقش موثری در جذب دانشجویان و افزایش تعامل آنها با کتاب و فرهنگ داشته باشد، گفت: در مجموع، برگزاری نمایشگاه کتاب تهران امسال نشان داد که با همکاری و هماهنگی بهتر دستگاهها و نهادهای فرهنگی، میتوان رویدادی پُربارتر و مؤثرتر برگزار کرد.
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی همچنین پیشنهاد کرد؛ پس از پایان نمایشگاه، زمانی برای آسیبشناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه اختصاص پیدا کند، تا در دورههای بعدی، این رویداد به شکل بهتری برگزار شود و بتواند نقش خود را در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به نحو احسن ایفا کند.
نظر شما