دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۹
که فریب داده، ‌که فریب ‌خورده؟

در این کتاب، با نگاهی نقادانه به بررسی عوامل فرهنگی‌ای پرداخته می‌شود که برچسب‌های فریب‌کار و فریب‌خورده را می‌سازند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «جامعه فریبکار؛ ترس از فریب خوردن چگونه بر شخصیت و نظم اجتماعی‌مان تأثیر می‌گذارد؟» نوشته تس ویلکینسون – رایان با ترجمه نسیم حسینی، به‌تازگی از سوی انتشارات ترجمان علوم انسانی به بازار نشر آمده است.

در بخشی از اثر می‌خوانیم: «گاهی، هنگام رانندگی با خود می‌گوییم اگر با احتیاط برانم و به دیگران راه بدهم، نکند فکر کنند زرنگ و باعرضه نیستم؛ یا گاهی فکر می‌کنیم اگر به فلان سرمایه‌گذاری پرخطر و نقشه بلندپروازانه امید ببندم، نکند دیگران بگویند سفیه و خوش‌خیالم. چنین تصوراتی رفتار ما را در زندگی شکل می‌دهند. ما طوری تربیت می‌شویم که از فریب‌خوردن یا احمق و بی‌عرضه پنداشته‌شدن پرهیز کنیم و حتی از آن هراس داشته باشیم، مثلاً نگاه کنید به خیل کثیر حکایت‌هایی که حول این پدید شکل گرفته‌اند: ماجرای اسب تروا؛ چوپان دروغگو؛ لباس جدید پادشاه؛ هانسل و گرتل».

اما این کتاب درباره فریب‌نخوردن و راه‌ورسم زرنگ‌بودن نیست، بلکه درباره سازوکار روان‌شناختی‌ای است که مفاهیم فریب‌کار و فریب‌خورده را معنا می‌بخشد. در این کتاب، با نگاهی نقادانه به بررسی عوامل فرهنگی‌ای پرداخته می‌شود که برچسب‌های فریب‌کار و فریب‌خورده را می‌سازند. در این بررسی نشان خواهیم داد که چگونه کلیشه‌های فرهنگی در نسبت با ساختار روانی ما شکل می‌گیرند و شخصیت ما و تصمیم‌هایمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. بدین ترتیب درمی‌یابیم که چه وقت باید این حرف‌ها را جدی بگیریم و چه وقت به آن‌ها اهمیت ندهیم.

«جامعه فریبکار؛ ترس از فریب خوردن چگونه بر شخصیت و نظم اجتماعی‌مان تأثیر می‌گذارد؟» به قیمت ۳۸۵ هزار تومان در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است. انتشارات ترجمان علوم انسانی در شبستان، بخش عمومی، راهرو ۲۵، غرفه ۲۵ قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها