یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۶
«جریان‌های فکری ایران 1284-1357» از زبان عراقی‌ها

به باور مولف، اکثر محققان و نویسندگان در امور ایران، با توجه به موقعیت مهم استراتژیک این کشور و عمق فرهنگی آن در جهان عرب، علاقه بسیاری به پیگیری مسائل و موضوعات مرتبط به آن دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رضا دستجردی: «جریان‌های فکری ایران ۱۲۸۴-۱۳۵۷» نوشته کاظم دویخ صبیح الوائلی از جمله آثاری است که در غرفه کشور عراق در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

مولف در مقدمه این کتاب که در سال ۲۰۲۲، به همت شرکت العارف للأعمال در بیروت به چاپ رسیده، می‌آورد: «هرکسی که جریان‌های فکری در ایران را دنبال کند، متوجه خواهد شد که اکثر محققان و نویسندگان در امور ایران، با توجه به موقعیت مهم استراتژیک این کشور و عمق فرهنگی آن در جهان عرب، علاقه بسیاری به پیگیری مسائل و موضوعات مرتبط به آن دارند. به باور الوائلی، جایگاه ایران به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی قدرت در خاورمیانه، که جریان‌های متضاد و روندهای متناقض بسیاری در آن حاکم هستند، نیاز به بررسی ابعاد مختلف آن را به اثبات می‌رساند.

مولف «جریان‌های فکری ایران ۱۹۰۵-۱۹۷۹» در بخشی از این کتاب می‌آورد: «شکی نیست که ایران، در طول دوران تاریخی خود، یکی از حلقه‌های مهم این مناقشه بوده که همواره مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است، به طوری که دول غربی همواره به دنبال یافتن جای پایی در این کشور حساس به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مهم به لحاظ منابعش بوده‌اند».

الوائلی معتقد است که: «مطالعه اندیشه در هر جامعه برای درک ماهیت ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و ترکیب سیاسی این جوامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است». وی بر آن است که برای تصویر کردن مراحل رشد و توسعه این جوامع در طول ادوار مختلف تاریخی، نمی‌توان اندیشه را از حرکت این جوامع و تغییراتی که متحمل می‌شوند، جدا کرد، زیرا ایده‌ها چیزی جز محصول این تغییرات، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، نیستند. به باور مولف، این آشنایی لازم است تا انسان بتواند حرکت عصر و الزامات آن را درک کند، نیز با همه تنوع و تضادهایش تعامل داشته باشد.

مولف «جریان‌های فکری ایران ۱۹۰۵-۱۹۷۹» در بخش دیگری از این اثر می‌آورد: «تهاجم فکری غرب تأثیر بسیاری بر گسترش و تقویت اندیشه‌های سکولار در جوامع اسلامی داشت، در نتیجه، برخی متفکران و غرب‌گرایان به تقلید کورکورانه از هرگونه ظواهر غربی شتافتند، بدون اینکه موضع این تفکر را در خصوص مورد اسلام روشن کنند یا بدانند. نتیجه آن شد که تمام مفاهیم دین اسلام را نادیده گرفتند تا بتوانند از تمدن غرب عقب نمانند. این امر منجر به رقابتی مخرب در جوامع اسلامی، قدرت یافتن جایگاه استعمار و ایجاد جنبش‌های اسلامی ناکارآمد شد که علیرغم اکثریت قاطع در جوامع اسلامی، به نتیجه‌ای منجر نگشت. فصل اول کتاب، تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران را بررسی می‌کند. فصل دوم، جنبش روشنفکری لیبرال را واکاوی می‌کند و در فصل سوم کوشش شده جریان روشنفکری ملی خوانده شود. فصل چهارم، جنبش فکری مارکسیستی و فصل پنجم جنبش فکری اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

«جریان‌های فکری ایران ۱۹۰۵-۱۹۷۹» به قیمت ۱۵ دلار در غرفه عراق در دسترس علاقمندان قرار دارد. غرفه عراق که مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است در نیم‌طبقه بالای شبستان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها