به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، رضا کیانیان که برای امضای کتابهای خود مهمان شیراز است و جمعه ۶ اردیبهشت ماه جاری با ۱۹ هنرمند دیگر در گالری سروناز شیراز نمایشگاه هنرهای تجسمی «چند تکه آینه» را خواهد داشت، در مراسمی با هدایت علی آذری، منتقد سینما به بیان گوشههایی از خاطرات خود در سینما و هنرهای نمایشی پرداخت.
کیانیان از اینکه مهمان شیراز و مجموعه فرهنگی هنری سروناز است و برای امضای کتاب هایی که توسط انتشارات خانه اردیبهشت عودلاجان تجدید چاپ شده و در یک بسته قرار گرفته است ابراز خرسندی کرد.
او که سال ۱۳۹۴ نیز به مناسبت نمایشگاه گروهی، اثری به شیراز فرستاده بود از اینکه توانسته است دوباره کتابهای خود را بازنشر کند ابراز خوشحالی کرد و گفت: کتابهای ناصر و فردین، تحلیل بازیگری، شعبده بازیگری و این مردم نازنین با طراحی جدید توسط انتشارات اردیبهشت عودلاجان تجدید چاپ شدند.
کیانیان با بیان اینکه بازیگری قابل نقد است، عنوان کرد: قبل از آن باید ثابت کنیم بازیگری یک هنر است. چگونگی ثابت کردن آن منوط به خواندن و نوشتن است. در ضمن بازیگری یک فن هم هست که آموختنی است.
این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: وقتی آغاز به نوشتن درباره بازیگری کردم، در کتاب تحلیل بازیگری به بررسی بازی بازیگران مطرح جهان کردم. همچنین به نقد بازی آنان پرداختم و ابعاد هنر را آنان بررسی کردم.
مولف کتاب تحلیل بازیگری با این حال علت نپرداختن به بازیگران ایرانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر مینوشتم و به یک بازیگر را بد میگفتم انگ حسادت میخوردم و اگر از بازیگری تعریف میکردم میگفتند پول گرفته است.
وی از انگیزه نوشتن کتاب ناصر و فردین نام برد و افزود: از برخی بازیگران به نام کوچک میان مردم یاد میشود؛ درحالیکه نسل جدید این بازیگران را ندیده است اما آنان را دوست دارند. اینها برای من پرسش ایجاد کرد که چه رازی در وجود فردین یا ناصر ملک مطیعی است که همچنان با وجود بازیگران درخشان مورد توجه قرار میگیرند بنابر این به نوشتن ناصر و فردین پرداختم.
کیانیان با بیان خاطره ای از سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاءالدین دری درباره نحوه انتخاب نقش روحانی این مجموعه تلویزیونی خاطرنشان کرد: من خودم اصرار به ایفای نقش این روحانی را داشتم درحالیکه دری خواستار حضور من در نقش دیگری بود.
وی در رابطه با حضور بازیگران در دیگر عرصههای مانند هنرهای تجسمی هم یادآور شد: انتظار داریم هنرمند برای ما یک مقاله بنویسد که بگوید منظور من از این اثر چه بوده است درحالیکه این دیگر یک مقاله است و تابلو نیست.
نظر شما