به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «برندسازی به معنای خود کسبوکار است» به قلم مت جانسون و تسا میسیاژک و ترجمه فریده عنایتی از سلسله «کتابهایی که به شما برتری میدهند» به بررسی اهمیت و فرایند برندسازی در دنیای معاصر، بهویژه چگونگی ارتباط برندها با مشتریان و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر آنها میپردازد. به باور نویسندگان این کتاب، برندها تنها با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت نمیتوانند به موفقیت دست یابند، بلکه باید هویت اجتماعی و معنای عمیقی را در استراتژیهای خود بگنجانند که با ارزشها و نیازهای مشتریان همراستا باشند.
در مقدمه این کتاب آمده که برندها تشویق میشوند تا نه تنها بهعنوان یک موجودیت تجاری، بلکه بهعنوان یک عامل اجتماعی که میتواند به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دامن بزند، عمل کنند. همچنین، نویسندگان با اشاره به نمونههای برند موفق و نحوه تطبیق آنها با نیازهای روز بازار، نشان میدهند که برندها باید بهصورت فعال و پیشدستانه در مسائل اجتماعی موضعگیری کنند تا از تحولات و تغییرات بازار بهرهبرداری نمایند.
فصل نخست کتاب که بر نقش برند در یک کسبوکار متمرکز است، عنوان میدارد که در دوران کنونی که تکنولوژی بیش از همه میان مصرفکنندگان و تعاملات آنها نقش میانجی دارد، این سوال پیش میآید که چرا برندها به آن اندازه اهمیت دارند. شرکتها به کارکنان، وبسایتها و محصولات نیاز دارند، اما چرا برند؟ در این کتاب، به طور کامل، تأثیرات برند بررسی شده است، اما پاسخ به این سوال، بر محور مفهوم کلیدی معنای برند است. برندها تنها زمانی اهمیت دارند که برای مصرفکنندگان اهمیت داشته باشند. تأثیر برند بر لوگوها، بیانیهها یا حمایتهای افراد مشهور محدود نمیشود؛ اگر در زندگیها و ذهنهای مصرفکنندگان اهمیت نداشته باشد، دیگر اهمیتی ندارد. بنابراین مبنای این کتاب، حول درک معنای برند در فصل اول، و نحوه ایجاد و پرورش آن در استراتژی کلی شرکتها در فصل دوم قرار دارد. مهمتر از همه، این کتاب در فصل سوم نشان خواهد داد که برندها چگونه از هدف بنیادی خود بهره میبرند تا از چالشهای محصولات مبتنی بر تکنولوژی در دنیای پرشتاب امروزی عبور کنند.
فصل چهارم «برندسازی به معنای خود کسبوکار است»، به طور عمیق و با تمرکز ویژه بر هویت اجتماعی و تغییرات در مفاهیم عضویت در گروهها به تحلیل تقسیمبندی بازار میپردازد. در فصل پنجم، در باب هویت و تعلق بحث میشود و کتاب نشان میدهد که برندها چگونه میتوانند این عناصر را تقویت کنند تا جامعهای بسازند، احساس صمیمیت را به نمایش بگذارند و در نهایت، وفاداری ایجاد کنند. این کتاب با بررسی نحوه طراحی و اجرای استراتژیهای خاص برند در یک فضای رسانهای تقسیم شده، غیرمتمرکز و بیاعتماد ادامه مییابد.
در فصل هفتم این کتاب، مفهوم سیگنالدهی اجتماعی معرفی میشود که در آن برندها و محصولات میتوانند به طور ضمنی، ارزشها، باورها و شخصیت مصرفکننده را منتقل کنند. در حالی که این مفهوم برای صنعت لوکس به عنوان وسیلهای برای نمایش وضعیت و ثروت شناخته شده است، برندها در بسیاری از صنایع دیگر نیز میتوانند به خوبی از این امکان استفاده کنند.
فصل هشتم، به فعالسازی سیاسی میپردازد و نحوه مدیریت این حوزه پیچیده اما مهم را برای برندها بررسی میکند. در نهایت، فصل نهم درباره قدرت هنجارهای اجتماعی، کدهای نانوشته رفتار در فرهنگها و بازارها و تأثیری که میتواند بر برندهای نوآور بگذارد، به پایان میرسد. این دیدگاه برای شرکتها حیاتی است تا خود را دوباره تصور کنند و راههای تفکر موجود را مختل کنند.
محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در مقدمه این اثر مینویسد: «این کتاب، راهنمایی جامع برای درک اهمیت و کارکرد برندها در دنیای مدرن است و بهویژه برای کسانی که در حوزه تجارت و برندسازی فعال هستند، یک مرجع ارزشمند محسوب میشود. کتاب حاضر با رویکردی علمی و مستند، مفاهیم پیچیده برندسازی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه افراد، از کارآفرینان تا مدیران شرکتها توضیح میدهد. نویسندگان این کتاب با استفاده از تجربیات و تحقیقات علمی خود در زمینه روانشناسی و رفتار مصرفکننده، ثابت میکنند که موفقیت یک برند نه تنها به کیفیت محصولات و خدمات آن بستگی دارد، بلکه ارتباط عاطفی و اجتماعی که با مخاطبان خود برقرار میکند نیز بسیار حائز اهمیت است».
به باور نجفی عرب، یکی از نکات برجستهای که در این کتاب به آن پرداخته شده، اهمیت برندسازی در ایجاد هویت و مفهوم برای شرکتهاست. وی بر این باور است که این کتاب توانسته بهویژه در بخشهایی که به تحلیل رفتار مصرفکننده و فرایند تصمیمگیری آنها پرداخته است، به یک اثر ماندگار تبدیل شود. همچنین نشان دهد که چگونه برندها میتوانند با درک دقیق از نیازها و خواستههای مصرفکنندگان، تجربهای منحصربهفرد ایجاد کنند که نه تنها موجب وفاداری بلکه باعث تبدیل مصرفکننده به طرفدار واقعی برند شوند.
«برندسازی به معنای خود کسبوکار است» در ۱۹۸ صفحه به همت نشر امینالضرب به چاپ رسیده است.
نظر شما