شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کتاب «پرسش‌های جنگ» منتشر شد

کتاب «پرسش‌های جنگ؛ پاسخ به شبهات مبشران مسیحی در خصوص جنگ در اسلام» اثر محمد کاشانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «پرسش‌های جنگ (پاسخ به شبهات مبشران مسیحی در خصوص جنگ در اسلام)» اثر محمد کاشانی در ۲۴۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

شبهات مرتبط با حوزه جنگ و خشونت از مهمترین شبهاتی است که مستشرقان و مبلغان مسیحی درباره اسلام مطرح می‌کنند و با ابزارهای متعدد، سعی در نشان دادن چهره‌ای خشن و نامطلوب از اسلام دارند. در نتیجه این اقدامات، داوری‌هایی اشتباه درباره اسلام در ذهن بسیاری از مسیحیان شکل گرفته و بسیاری از متفکران غرب، اسلام را متهم به خشونت ذاتی می‌کنند.

در این اثر تلاش شده شبهات مذکور در قالب پرسش و پاسخ با زبانی ساده، کاربردی و فهم پذیر برای عموم مطرح شود تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند. به علاوه چون مخاطب هدف این نوشتار، مسلمانانی هستند که ممکن است تحت تأثیر شبهات مسیحیان قرار گرفته باشند، تلاش شده است در تمام پاسخ‌ها با رویکرد نقضی، مبانی عهدین و الهیات مسیحی نیز بررسی گردد.

نوشتار حاضر مطالعه‌ای تطبیقی و مبتنی بر پژوهشگاه کاربردی از کارشناسان این حوزه است.

مولف در مقدمه اثر آورده است: در شیوه پاسخگویی به شبهات توأمان از چند روش بهره گرفته شده است از جمله بررسی‌های متنی و سندی، مطالعات فقهی و حقوقی، پژوهش‌های مفهوم شناسی، بررسی‌های تاریخی، پاسخ‌های نقضی و مطالعات آماری.

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به عنوان «جنگ و خشونت در اسلام؛ حوزه مفاهیم و نظریه‌ها» به رشته نگارش درآمده ضمن اشاره به دستور جهاد در اسلام، به مشروعیت جهاد در کتاب مقدس و کلیسا، مشروعیت جنگ در عهد عتیق، روحیه انقلابی‌گری در عهد جدید، مشروعیت جنگ از دیدگاه الهی‌دانان مسیحی، و جهاد در اسلام پرداخته شده است. سپس آیات جهاد در قرآن مطرح شده و در ادامه نیز به کشتار غیر نظامیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز تروریسم دینی بیان شده که در این راستا به ترور در دیدگاه اسلام، گروهک‌های تروریستی در نگاه اسلامی، ترور در دیدگاه کتاب مقدس، و گروه‌های تروریستی مسیحی در طول تاریخ اشاره شده است.

صلح طلبی، اجبار به پذیرش دین، جزیه، و برده‌داری از دیگر مباحثی می باشد که در این فصل تشریح شده است.

نویسنده در فصل دوم که به عنوان «جنگ و خشونت در اسلام؛ شبهات تاریخی در صدر اسلام» به رشته تحریر درآمده، به مباحثی همچون دین؛ خشونت و کشتار، جنگ‌های دفاعی یا هجومی (جنگ های زمان معصومین، بررسی تاریخی جنگ‌های هجومی در عهدین دلایل وقوع جنگ‌ها در عهدین)، نبرد بنی قریظه، و ترورهای منقول در صدر اسلام پرداخته شده است.

«مقایسه خشونت در قلمرو تاریخی اسلام و مسیحیت» عنوان سومین فصل از کتاب پرسش‌های جنگ است که در این فصل به فتوحات خلفا، حضور حسنین (ع) در فتح طبرستان، تاریخ پرجنایت، گسترش اسلام در ایران، گسترش مسیحیت با محبت در دنیا در مقابل گسترش اسلام در دنیا با شمشیر اشاره شده است.

برشی از اثر

* شیوه گسترش اسلام

بعد از وفات پیامبر اسلام خلفا بر خلاف تعالیم اسلامی اقدام به کشورگشایی کردند و در این مسیر جنایات نیز رخ داد اما با بررسی دقیق تاریخ می‌توان مدعی شد عمده سرزمین‌هایی که ما امروز مسلمانان اولین بار با اجبار مسلمان نشدند بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی بیشتر باعث گسترش اسلام در این سرزمین‌ها شده است سرزمین‌های اسلامی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱. سرزمین‌هایی که با فتوحات تصرف شدند و سپس مسلمان گشتند.

۲. سرزمین‌هایی که بدون فوتبال مسلمان شدند.

۳. سرزمین‌هایی که حاکمان مسلمان داشتند ولی مسلمان نشدند.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط