چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
آیین نکوداشت «مختومقلی فراغی» در روستای آق‌توقای برگزار می‌شود

گلستان- به مناسبت دویست و نود و یکمین سالروز زادروز «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ایرانی ترکمن، آیین نکوداشتی با حضور مسئولان و مهمانان ملی و بین‌المللی در جوار آرامگاهش در روستای آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مراوه‌تپه، آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ایرانی ترکمن همزمان با دهه کرامت در روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۵ در جوار آرامگاهش در روستای آق‌توقای شهرستان مراوه‌تپه با حضور مسئولان و مهمانان ملی و بین‌المللی و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

سخنرانی جمعی از چهره‌ها و مسئولان بین‌المللی، ملی و استانی، اجرای سرود و شعرخوانی و آیین ذکر خنجر و تجلیل از دو نفر از مختومقلی پژوهان ترکمن از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ویژه این رویداد است.

به گزارش ایبنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته‌کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

وی بزرگ‌ترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و هیچ‌یک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به تعبیری فردوسی ترکمن‌ها و به‌عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهایی بوده و به چندین زبان زنده دنیا تا به امروز ترجمه و چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها