شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
ایرانیان بنیان‌گذار دیوان‌سالاری اسلامی بودند

علی اکبر فرهنگی چهرۀ ماندگار مدیریت کشور گفت: دستگاه امپراتوری‌ها و حکومت در ایران هیچ‌گاه بر اساس تصادف یا تقلبی بنا نشده است. تلاش من در این کتاب این بود تا تلاش‌های دیوان‌سالاران در ایران برای خدمت به مردم را برجسته و تابناک کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از جلد دوم «جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» اثر علی اکبر فرهنگی، چهرۀ ماندگار مدیریت کشور، در غرفۀ انتشارات علمی فرهنگی، در سی‌و پنجمین‌نمایشگاه کتاب تهران، برگزار شد. فرهنگی در رابطه با این اثر، به خبرنگار ایبنا گفت: ایدۀ این کتاب سال‌ها، شاید بیش از چهل سال در ذهن من بود و در جهت تحقق این ایدۀ حتی در رشته‌های مختلفی مثل جامعه‌شناسی، مدیریت و ارتباطات هم تحصیل کردم. حتی در کتاب، ارجاعاتی به فیش‌هایی وجود دارد که من شاید چهل سال پیش آن‌ها جدا را کردم.
او ادامه داد: ایدۀ اصلی من در این کتاب این است که همواره انسان‌هایی برای نگه‌داشت این کشوری که بیش از ۲۵۰۰ سال تمدن مکتوب دارد، تلاش کرده‌اند و دستگاه امپراتوری‌ها و حکومت در ایران هیچ‌گاه براساس تصادف یا تقلبی بنا نشده است. تلاش من در این کتاب این بود تا تلاش‌های دیوان‌سالاران در ایران برای خدمت به مردم را برجسته و تابناک کنیم.
چهرۀ ماندگار مدیریت کشور افزود: این کتاب از عصر پیش از مادها آغاز می‌شود، به هخامنشیان می‌رسد و بعد از وقفۀ اسکندر، به تاریخ ۵۰۰ سالۀ دیوان‌سالاری در اشکانیان و ۴۰۰ سالۀ ساسانیان می‌پردازد. بعد از رونق اسلام در اواخر ساسانیان، ایرانیان مسلمان می‌شوند و تلاش‌های ۱۰۰ هزار سالۀ دیوان‌سالاری خود را به حکومت اسلامی انتقال می‌دهند. این تلاش‌ها به اندازه‌ای بود که ایرانیان اصلاً بنیان‌گذار دیوان‌سالاری اسلامی می‌شوند و این دیوان‌سالاری در دورۀ سلجوقی و صفویه به اوج خودش می‌رسد.
فرهنگی اضافه کرد: جلد اول این کتاب، تاریخ دیوان‌سالاری تا آغاز دورۀ اسلامی را پوشش می‌دهد و جلد دوم هم به بررسی دورۀ اسلامی و خلفای بنی امیه و بنی عباس می‌پردازد. جلد سوم این کتاب هم که در آستانۀ چاپ است، به بررسی سلسله‌های مستقل سامانیان و صفاریان می‌پردازد و در نهایت بعد از بررسی غزنویان و سلجوقیان، در آستانۀ حملۀ مغول پایان می‌یابد. جلد چهارم این کتاب هم از آغاز صفویه به عنوان اوج دیوان‌سالاری در ایران شروع می‌شود و در نهایت در دورۀ پهلوی و انقلاب اسلامی پایان می‌یابد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها