چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
هوش مصنوعی حقوق پدیدآور را نادیده می‌گیرد

کارشناسان در نشست «کتاب آینده؛ روند انتشار کتاب» با تاکید بر اینکه نمی‌توان از فناوری هوش مصنوعی در صنعت نشر چشم‌پوشی کرد، این دانش را ناقض حقوق پدیدآور دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست «کتاب آینده؛ روند انتشار کتاب» با حضور یکاترینا خوخالگورسکایا، رئیس کمیته اتحادیه کتاب روسیه در تربیت کادر اموزشی و مدیر هنری پلی‌تکنیک مسکو و محنت بورگان کنچ، رئیس انجمن ناشران ترکیه، چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) در سرای ملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

رئیس انجمن ناشران کتاب ترکیه با اشاره به آمار ناشران در این کشور و اهداف حضور در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ گفت: حدود ۸۰ ناشر کتاب در ترکیه فعالیت می‌کنند. در تلاش بودیم با دیگر ناشران دنیا از طریق نشر و سایر فعالیت‌های انتشاراتی همکاری داشته باشیم.

گنچ، به تحول در انتقال پیام از نقاشی روی سنگ تا عصر وب اشاره و بیان کرد: عیب بزرگ شیوه‌های جدید نشر، نادیده گرفتن حق‌التالیف نویسندگان و خالقان کتاب است.

وی به استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر اشاره کرد و افزود: این تکنیک هرچند زمینه‌ساز افزایش سرعت در نشر می‌شود اما دزدی پنهان است؛ زیرا حق نویسندگان ادا نمی‌شود. نباید هوش مصنوعی اجازه دهد، حقوق ناشران و نویسندگان ضایع شود.

در ادامه این نشست رئیس کمیته اتحادیه کتاب روسیه تربیت کادر آموزشی گفت: من با رئیس انجمن ناشران ترکیه کاملاً موافقم ومعتقدم باید حقوق نویسندگان و ناشران به‌طور جدی لحاظ شود.

بکاترینا خوخالگورسکایا با اشاره به استفاده فعالان حوزه نشر از هوش مصنوعی افزود: به‌عنوان اصلی‌ترین دانشگاه ومرکز علمی در حوزه کتاب فعالیت داریم. پرسش همیشگی این است که کتاب حال حاضر و کتاب سال‌های اینده برای نسل جوان چگونه باید باشد؟

مدیر هنری پلی تکنیک مسکو افزود: این یک واقعیت است که نسل قدیم کتاب می‌خواندند اما علاقه‌مند کردن نسل جوان درعصر دیجتال و عصر فناوری اطلاعات بسیار دشوار و سخت است؛ بنابراین هدف جذاب کردن کتاب‌ها برای نسل جوان است؛ به این علت اسم کتاب آینده را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به تالیف «کتاب آینده» و طراحی «کتاب‌های آینده» گفت: در این کتاب تلاش شده، طراحی کتاب‌های آینده، جلد 3D کتاب و مثال‌های مدرن و قدیمی با حضور بهترین طراحان کتاب مسکو لحاظ شود.

مدیر هنری پلی تکنیک مسکو افزود: اکنون پرسش اصلی، انتشار «کتاب آینده» در ایران است و اینکه این کتاب چگونه در ایران عرضه شود.

خورخالگورسکایا با اشاره به پروژه «کتاب آینده» اظهار کرد اخرین فصل این کتاب در حال تدوین است و در نظر داریم با وجود خطرات هوش مصنوعی از آن استفاده کنیم.

وی افزود: وقتی هوش مصنوعی وارد زندگی انسان‌ها شود، زمان فراغت بیشتری برای انسان ایجاد خواهد کرد؛ تلاش می‌کنیم با استفاده از هوش مصنوعی نسل جوان را به خواندن کتاب ترغیب کنیم.

روسیه و ایران دو کشور دوست و همسایه هستند که مهمترین مانع در توسعه روابط این دو کشور اختلاف زبانی آنان است. امیدواریم با یک موضوع مشترک فرهنگی این اختلافات کاهش یابد. ضمن اینکه هوش مصنوعی، توسعه روابط دیپلماسی و فرهنگی نیز شاید عاملی موثر در تقویت روابط دو کشور باشد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی(ره) به‌شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها