جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین قطعات پازل مهندسی فرهنگی است

قم - مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به نقش مهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مهندسی فرهنگی کشور، برنامه‌ریزی دقیق و تدبیر مسئولان ملّی برای تأثیرگذاری فرهنگی نمایشگاه، در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و کاهش مفاسد اجتماعی را ضروری دانست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): برپایی نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران کار ارزشمندی است و ارزشمندتر آن‌که باید همگان برای پربار شدن آن تلاش کنند. در این میان هرکسی نقش خود را می‌تواند ایفا کند. ناشران به عنوان حلقه واسط مولف و مخاطب نقش اصلی را در چرخه نشر ایفا می‌کند. از این‌رو سراغ ناشرین رفتیم تا از منظر آنها درباره نمایشگاه کتاب تهران که در آستانه برگزاری آن هستیم، گفت‌وگو کنیم. این بار خبرنگار ایبنا با حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت‌وگو کرده است.

- نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه نقش و جایگاهی در بافت فرهنگی کشور دارد و چگونه می‌توان این نقش را تقویت کرد؟

انصاف این است که این ایام، با همّت مسئولان امر، حال و هوای کشور ما، متفاوت می‌شود و همه فرهیختگان از ناشران و نویسندگان، اساتید و فرهیختگان، دانشجویان و دانش‌آموزان و اهل مطالعه، منتظر آغاز یک رویداد بین‌المللی بزرگ هستند.

اگر باورمند به ضرورت مهندسی فرهنگی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه باشیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از مهمترین قطعات پازل مهندسی فرهنگی کشور محسوب می‌شود. البته تاکنون این نقش آن طور که شایسته است جدی گرفته نشده؛ بلکه کمی به عادت تبدیل شده است.

برای تقویت این نقش باید همه نهادهای ملّی در ساحت فرهنگ کشور، در این رویداد مهم بین‌المللی نقش ایفا کنند؛ هم‌افزایی داشته باشند و تحت برنامه مهندسی فرهنگی کلان کشور، اهداف نمایشگاه، راهبردها و استراتژی آن و سپس آمار کیفی و کمّی اثرگذاری آن را پیش‌بینی و رصد کنند تا به نقطه مطلوب برسیم.

نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین قطعات پازل مهندسی فرهنگی / حضور متفاوت آ ثار مرکز ائمه اطهار (ع)

- تاثیر فروش مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا پیشنهاد ی در این زمینه دارید؟

فروش مجازی که به همّت مسئولان و نیز خود ناشران در طول سال برقرار است نیز، یکی دیگر از قطعات پازل مهندسی فرهنگی کشور محسوب می‌شود؛ که اثر تدریجی آن، در مباحث فرهنگی نمایان می‌شود. البته هنوز بدنه عمومی مردم مخصوصاً دانش‌آموزان که پایه و بنیان نیروی انسانی کشور محسوب می‌شوند، نقش بسیار کمرنگی در بازدید از فروش مجازی دارند. باید آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی ما طوری برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی کنند که دانش‌آموز ما وقتی وارد فضای اینترنت می‌شود، اولویت بازدیدهایش، بحث بازدید از فروشگاه‌های مجازی کتاب و بازدید از تازه‌ترین منشورات و در صورت تمایل، خرید و تهیه آن‌ها باشد. باید به سمت نهادینه‌کردن گفتمان انس با کتاب مخصوصاً در بین دانش آموزان باشیم.

- درباره جزئیات حضور مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بفرمایید.

با توجه به توصیه و تأکید رئیس محترم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) فقیه گرانقدر حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی برای نشر و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام، امسال هم مانند سال‌های پیشین، در نمایشگاه، حضور فعال و البته کمی متفاوت خواهیم داشت.

آثار منتشر شده در این مرکز حدود ۵۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های قرآن، حدیث، فقه، تفسیر، کلام و تاریخ است که نزدیک به ۵۰ اثر آن، در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است و نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ به نمایش گذاشته می‌شود.

در نخستین روز نمایشگاه، یعنی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، در نمایشگاه کتاب، نشست معرفی و بررسی اثر ارزشمند «روایات فقه پزشکی» تألیف حجت‌الاسلام دکتر قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی مرکز را ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه خواهیم داشت و در طول روزهای برگزاری نمایشگاه، رونمایی کتاب‌هایی همچون کتاب گرانسنگ «مسند جابر بن یزید جعفی» و برخی از آثار که در حال چاپ هستند را داریم.

بیشتر فعالیت مرکز در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳، معرفی فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام و معرفی تخصصی آثار منتشر شده این دفتر نشر است. همین جا از همه استادان حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان عزیز و علاقه‌مندان به مباحث دینی، دعوت می‌کنم تا پذیرای آن‌ها در غرفه مرکز فقهی باشیم.

نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین قطعات پازل مهندسی فرهنگی / حضور متفاوت آ ثار مرکز ائمه اطهار (ع)

- کتاب‌ شاخصی هم برای مخاطبان در نمایشگاه عرضه می‌کنید؟

به لطف خداوند، همه آثار این مرکز، تخصصی و شاخص هستند ولی چون فرمودید، فقط از باب نمونه به چند نمونه آن‌ها اشاره می‌کنم: کتاب «اسرار و آداب نماز» و «حجاب در قرآن کریم» آیت‌الله فاضل لنکرانی برای مخاطبان عموم که بسیار مفید است، کتاب «صلهة المسافر» و «القواعد الفقهیه» معظم له برای مخاطبان خاص و استادان حوزه و دانشگاه؛ کتاب «درسنامه امامت اهل بیت علیهم السلام» اثر علامه شیخ محمدجعفر طبسی برای مخاطبان عام و خاص بسیار قابل استفاده است؛ سه جلد کتاب درباره جنگ جمل اثر حجت‌الاسلام دکتر رضایی کلیری برای مخاطبان عام و خاص و نیز کتاب «آیات فقه پزشکی» و «روایات فقه پزشکی» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی و...

- شعار نمایشگاه امسال «بخوانیم و بسازیم» است. نظرتان را بفرمایید.

- شعار جذّاب و دلنشینی است و اشاره به این مطلب دارد که ساختن یک مملکت آباد و مرفّه و سالم و پُرنشاط، جز از مسیر مطالعه و انس با کتاب فراهم نمی‌شود. به نظرم در تمام مباحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و همه اسناد بالادستی و پایین‌دستی ما، اگر بخواهیم مملکت مترقی و پیشرفته‌ای داشته باشیم، باید پیوست انس با کتاب و لزوم مطالعه قرار دهیم.

باید اولویت فضای عمومی کشور و فضای نخبگانی، مطالعه کتاب باشد؛ البته در این مسیر، باید مراقب انحرافات هم بود؛ مبادا هر کتاب و هر مطلبی به بهانه انس با کتاب وارد بازار مطالعه کتاب شود و ناخواسته، از ناحیه دشمنان فرهنگ دینی، خسارتی بر اندیشه جوانان و مردم عزیز ما وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها