جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
رونمایی پوستر هفته بزرگداشت فردوسی و برپایی محفل ادبی «قدس شریف»

سرویس ادبیات ایبنا در اولین روز بعد تعطیلات میهمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونمایی پوستر فردوسی بود و اخباری از هفته بزرگداشت منتشر کرد. همچنین این هفته خبرهایی از تازه های نشر و معرفی کتاب‌ها داشتیم.

سرویس ادبیات‌ خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرویس ادبیات در هفته‌ای که گذشت اخبار متفاوتی اعم از تازه‌های نشر معرفی کتاب رونمایی کتاب داشت که گزارشی مختصر از آن را در زیر می‌خوانید:

نگاهمان به فردوسی از منظر تجلیل زبان فارسی و تمدن ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که ۱۴ فروردین در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: به فردوسی نگاه تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران را داریم و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم، فردوسی کهنه نمی‌شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد. در شب شعری که در حضور رهبری برگزار شد ایشان با ناراحتی از مظلومیت زبان فارسی گفتند؛ ما نقطه اوج را در این می‌بینیم که زبان فارسی به زبان علمی دنیا تبدیل شود و این را هدفی مهم قرار داده‌ایم. در انجمن مفاخر بنا داریم با این خوانش و نگاه به سمت تعظیم و تکریم از این بزرگان برویم. در حوزه فردوسی و مفاخر خراسان عطار، نیشابوری و خیام را داریم؛ آن خطه به قدری فرهیخته پرورش داده که فقط از نیشابور سه مناسبت در تقویم درج شده است. بخش هایی از خراسان قدیم از بلخ تا سمرقند و بخارا خودشان را جزء همین خطه فرهنگی می‌دانند.

شکوفایی شگرف ادبیات مقاومت در طی جنگ غزه

سیدمسعود علوی‌تبار در نشست ادبی «قدس شریف» که شامگاه ۱۷ فروردین در گرامیداشت روز جهانی قدس با حضور جمعی از اهالی هنر و اندیشه کشورهای ایران فرهنگی در پیام‌رسان اجتماعی بله برگزار شد، عنوان کرد: بی‌تردید مهمترین مسئله کنونی جهان اسلام، آزادی قدس، بحران فلسطین و نابودی ماهیت موهوم رژیم صهیونیستی است که البته در پی جنایت‌های هولناک و بی‌سابقه اسراییل در جنگ غزه و بیداری و عکس‌العمل ملت‌های آزاده جهان این مسئله از حیطه جهان اسلام به یک مسئله جهانی و بین‌المللی بدل شده است که نمودها و مصادیق آن را امروز و در روز جهانی قدس در خیزش مردمی ضد صهیونیسم در گستره وسیعی از کشورهای جهان شاهد بودیم.

زندگی‌نامه «مجتبی مینوی» و تحقیق در چند و چون فرهنگ و تاریخ ایران و اسلام

سی‌وپنجمین جلد از سری مجموعه «شخصیت‌های مانا» با محوریت تک‌نگاری در باب شخصیت‌های مطرح معاصر به زندگی‌نامه مجتبی مینوی ادیب و نویسنده اختصاص یافت. این اثر به نویسندگی علی تقوی به پژوهش در احوال و آرا و آثار این ادیب بزرگ پرداخته است. کتاب «مجتبی مینوی» در دو فصل گردآوری شده است: فصل نخست، در سیزده جستار، به برهه‌های مهم زندگی مینوی، اخلاق و رفتار و مراودات او با استادان و محققان تاریخ و ادبیات ایران و همکاری‌هایش با نهادهای علمی و پژوهشی می‌پردازد. در فصل دوم، ضمن تحلیل آثار مینوی، اعم از تألیف و تصحیح و ترجمه کتاب، مهم‌ترین آرا و اندیشه‌های او تبیین شده است.

کاربرد واژگان فارسی در جملات و متون اردو مورد توجه قرارگیرد

بر اساس آماری غیرمستند گفته شده که بالغ بر ۶۰ درصد واژگان زبان اردو عاریت گرفته از زبان فارسی است و پژوهش‌هایی نیز در این خصوص در قالب کتب یا مقاله صورت گرفته که صراحت آماری دقیقی ارائه نشده است. با توجه به اینکه فارسی‌آموزان در کلاس‌های آموزشی و یا مطالعات شخصی با این نوع ایهام مواجه می‌شوند، کارگاه «بررسی مفهومی واژگان مشترک اردو و فارسی» با هدف آشنایی با برخی از این واژگان و شیوه های تشخیص و کاربرد صحیح واژگان برگزار شد. در ابتدای این کارگاه آموزشی، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور با اشاره به اشتراکات فرهنگی و زبانی بین ایران و پاکستان، گفت: زبان فارسی و اردو واژگان مشترک بسیاری دارند. با این حال، در برخی موارد، معنای این واژگان در دو زبان متفاوت است.

شاهنامه همواره در زندگی مردم ایران حضور داشته است

محمود شالویی با اشاره به انتشار دو کتاب «شاهنامه و هویت ملی» و «پس از فردوسی» عنوان کرد: این دو اثر، کتاب همایش سال گذشته بزرگداشت فردوسی هستند و دو مجلد از مقالات اندیشمندان و صاحب‌نظران درباره شاهنامه و هویت ملی و ایرانی به شمار می‌روند. در این کتاب‌ها حکایاتی از شاهنامه و نیز دیدگاه صاحب نظران پیرامون اشعار و ابیات شاهنامه گنجانده شده است. شاهنامه از آن روزی که توسط حکیم طوس تدوین و ارائه شد تا به امروز در همه زمینه‌ها به‌خصوص سرودن اشعار حماسی، حکایت‌ها و داستان‌ها کتابی موثر بوده و توجه به اصالت و هویت اسلامی و ایرانی را در بر داشته است. ما هیچ دوره‌ای را به یاد نمی‌آوریم که اثر شاهنامه در آن نا محسوس بوده باشد، بلکه شاهنامه همواره در زندگی مردم و فرهنگ و ادب ایران به‌ویژه رشد و اعتلای ادب فارسی موثر بوده است.

«گلگشت سعدی» در شیراز برپا شد

در همایش ادبی گلگشت سعدی محمدرضا رفیعی راد سرمایه گذار فرهنگی و سید محی الدین حسینی ارسنجانی دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز و فعال فرهنگ و رسانه نیز درباره فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری در حال اجرای این مجموعه گردشگری و اقامتی و دوره های آموزشی رایگان برگزار شده در عمارت تاریخی نصیر نظام و برنامه های پیش رو در بهار و تابستان ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه دادند. به گفته رفیعی راد قرار است برنامه روز ملی بزرگداشت حضرت سعدی همزمان با اول اردیبهشت ماه، یاد روز این چهره نامدار شعر و ادب ایران و جهان در شهر شعر و ادب شیراز و با مشارکت شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس و گروه فرهنگی شاهدان شیراز در آرامگاه فیلسوف و ادیب نامی ایران و جهان سعدی شیرازی اجرا شود.

نصرالله قادری در درام نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است

صادق رشیدی در آیین رونمایی «نمایشنامه راه طی شده» که ۲۰ فروردین در حوزه هنری برگزار شد، گفت: نصرالله قادری ریشه در خاستگاه‌های خود دارد و در عین حال براساس منابع با زمانه خود پیش می‌رود. قادری در حوزه درام‌نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است. تئاتر یک هنر مردمی است اما اینکه تصویر واقعی یک شهید با یک زبان استعاری و شاعرانه به تصویر کشیده شود تا حتی مخاطب عام هم متوجه مطلب شود، کار هنر است. گاهی احکام افلاطونی در قلم وی احساس می‌شود زیرا گاهی از عالم واقع فاصله می‌گیرد و یک درام چندجانبه را خلق می‌کند قادری صاحب سبک و متکی بر مکتب حقیقت و همواره در جست‌وجوی از دست رفته است، همچنین دارای دیدگاه جهان بینی و بینش است. حرکت کردن براساس روح زمانه را در رمان‌های این چنینی می‌بینیم، این نمایشنامه شعار ندارد و گفتارهایی برخاسته از نوشته‌های شهید آوینی است. قادری روح جستجوگر دارد و این مسئله در نوشته‌های وی کاملاً آشکار است.

اشعار منتخب دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه کتاب شد

کتاب دلدادگان جمعه مشتمل بر اشعار منتخب دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه با مشارکت شورای سیاست‌گذاری أئمه جمعه و مرکز شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و به انتخاب نغمه مستشار نظامی و سید مسعود علوی تبار توسط انتشارات شاعران پارسی زبان به چاپ رسیده است. این کتاب در پنج فصل و در قالب‌های مختلف شعری در ۱۷۶ صفحه، و در قطع رقعی تنظیم شده است. فصل اول کتاب به موضوع‌های «نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت»، «نماز جمعه؛ محور بصیرت»، «نماز جمعه؛ سنگر انقلاب»، «نماز جمعه؛ پایگاه بصیرت آفرین» و «نماز جمعه و جوانان» اختصاص یافته است و درفصل‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب موضوعات «شهدای نماز جمعه و شهدای محراب»، اشعار کودک و نوجوان، اشعار أئمه محترم جمعه، و اشعار شاعران پارسی زبان محور قرار داده شده است.

عارف ایوبی استاد ممتاز زبان و ادبیات فارسی در هند درگذشت

اختر مهدی، استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو و از همکاران عارف ایوبی، از درگذشت عارف ایوبی، از استادان مطرح زبان و ادبیات فارسی در هند خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها