دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
مفاهیم ادبی نظامی مورد استفاده بسیاری از شاعران در ادبیات فارسی و کردی است

کردستان - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه ما در ادبیات هرچی داریم از فردوسی، سنایی و نظامی و شاعران بزرگ ادبیات فارسی است، گفت: مفاهیم ادبی حکیم نظامی مورد استفاده و تقلید بسیاری از شاعران در ادبیات فارسی و کردی معاصر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، عیسی فلاحی، عصر دوشنبه آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی که به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر فرزانه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهید مطهری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز سالروز حکیمی بسیار دانا و بزرگ، حکیم نظامی گنجوی در عرصه ادبیات ایرانی است.

وی ادامه داد: حکیم نظامی، یکی از موثرترین ادیبان و داستان‌سراهای عرصه ادبیات جهان است و کسی است که داستان‌سرایی در ادبیات فارسی را به کمال رسانده و در ادبیات داستانی ایران و جهان موثر بوده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: ما در ادبیات هرچی داریم از فردوسی، سنایی و نظامی و شاعران بزرگ ادبیات فارسی است مفاهیم ادبی حکیم نظامی مورد استفاده و تقلید بسیاری از شاعران در ادبیات فارسی و کوردی معاصر بوده است.

پژوهشگر عرصه ادبیات فارسی و کوردی دانشگاه کردستان نیز در ادامه این مراسم با بررسی آثار و اندیشه های حکیم نظامی گفت: این شاعر بزرگ در طول تاریخ ادب فارسی، سلطه و هژمونی خود را حفظ کرده است.

مدیر مسؤول نشریۀ تحلیل گفتمان ادبی دانشگاه کردستان به آثار نظامی اشاره کرد و افزود: «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» بیشتر با روح زمانه سازگار بوده و معرف شخصیت نظامی است زیرا این آثار مقبولیت بیشتری در فضای جامعه داشته‌اند.

هیوا حسن پور اضافه کرد: حکیم نظامی در تأثیرگذاری شاعرانه، بیان الفاظ دلنشین و صور خیال سرآمد است و در این مسیر وجه شاعران و ادیبان و نویسندگان را به سمت شعر و اندیشه خود جلب کرده است.

وی همچنین یادآوری کرد: بسیاری از اشعار نظامی نشان می‌دهد که خویش را منتسب به تبار کُرد می‌داند و در اشعارش تاثیرپذیری‌هایی از این تبار گرفته و همچنین شاعران کُرد زیادی به پیروی از نظامی گنجوی منظومه‌های همانند خسرو و شیرین سروده‌اند.

آئین بزرگداشت حکیم نظامی به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و انجمن فرهنگی و ادبی ئالا برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها