پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۲

اخبار مربوط به رویدادهای مهم در حوزه کتاب کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۲ مطالبی هستند که در این گزارش سعی کردیم به اختصار به آن‌ها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به روزهای پایانی سال رسیدیم. امسال نیز حوزه کتاب کودک و نوجوان با اتفاقات متعدد تلخ و شیرین همراه بود و امیدواریم سال جدید با تغییر و دگرگونی خوشایندی همراه باشد. طی این گزارش به رسم هرساله، مروری داریم بر رویدادهای مهم سال ۱۴۰۲. در ادامه برخی از مهم‌ترین رویدادهای خبری کودک و نوجوان را که ایبنا در سال ۱۴۰۲ به پوشش آن‌ها پرداخته است می‌خوانید:

فروردین

نویسندگان کودک و نوجوان به کودکان خوی، کتاب اهدا کردند

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، همزمان با فرارسیدن سال نو برای تغییر فضا و ایجاد نشاط و امید در کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده از زلزله خوی، با مشارکت «انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان» و «شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای ماه پیشونی»، به ارسال و توزیع اقلام فرهنگی اقدام کرد.

قصه‌گویی قالب‌های مختلف در نمایشگاه قرآن انجام شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: قصه‌گویان برگزیده کشوری و بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از جمله زبان اشاره به قصه‌گویی پرداختند.

«پرسش و پاسخ مهدوی» به ترکیه رسید

کتاب «پرسش و پاسخ مهدوی» به قلم علی شعیبی به زبان ترکی ترجمه و در بازار کتاب ترکیه برای کودکان و نوجوانان این کشور منتشر شد.

راه‌اندازی جایزه جدید در استرالیا برای ادبیات کودک

انتشارات واکر بوکز استرالیا، ناشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان، جایزه دوسالانه «دست‌نوشته» ویژه آثار منتشر نشده را همزمان با سی‌امین سالگرد تولد خود، پایه‌گذاری کرد.

کتاب «قصه‌های مجید» به زبان بوسنیایی رونمایی شد

ترجمه بوسنیایی کتاب «قصه‌های مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو رونمایی شد.

اردیبهشت

نامزد جایزه کارنگی و از نویسندگان مجموعه «پو» درگذشت

کیت سندرز، نویسنده داستان‌های کودکان که در نوشتن مجموعه «وینی پو، بهترین خرس جهان» مشارکت داشت، در ۶۲ سالگی درگذشت. او دوبار نامزد دریافت جایزه کارنگی، ویژه ادبیات کودک شده بود.

نمایشگاه منتخبی از آثار تصویرگری کتاب و پوستر فیلم‌های کانون

موزه ملی هنر و ادبیات کودک و نوجوان کانون به مناسبت بزرگداشت روز معلم، نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب‌ها و پوستر فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

جشن ۵۰۰ هزارتایی‌شدن مجموعه کتاب «قهرمان من» / این مجموعه به خط بریل در کتابخانه‌ها توزیع شد

جشن ۵۰۰ هزارتایی‌شدن مجموعه «قهرمان من» با کتاب‌های «عمو قاسم»، «داداش ابراهیم»، «آقا معلم»، «آقا محسن» و «علی لندی» جمعه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

غلبه داستان‌های خارجی کودکان بر کارهای داخلی عیب بزرگی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان و نویسندگان بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بیان کردند: برای جذب کودکان و نوجوانان هر چقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید.

کانون پرورش فکری باید حامی دیگر ناشران کودک باشد

رئیس‌جمهور در بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکی از مأموریت‌های کانون را حمایت از دیگر انتشارات حوزه کودک و نوجوان دانست.

خرداد

حضور انتشارات طوطی در هشتمین دوره فلوشیپ استانبول

هشتمین دوره فلوشیپ استانبول از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ خرداد (۶ تا ۸ ژوئن) برگزار شد که در آن، انتشارات طوطی (کودک‌ونوجوان انتشارات فاطمی) نیز حضور داشت.

حضور «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» در چهاردهمین دوره فستیوال آسیایی

کتاب «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» سروده زنده‌یاد پروین دولت‌آبادی است که با تصویرگری سلیمه باباخان منتشر شده است. تصاویر این کتاب در فهرست منتخبان فستیوال آسیایی AFCC قرار گرفت و در این فستیوال نمایش داده شد.

انتشار دو اثر داستانی هوشنگ مرادی‌کرمانی برای بنگالی‌زبان‌ها

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا، دو اثر داستانی «خمره» و «گزیده قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی‌کرمانی به زبان بنگالی چاپ و منتشر شد.

شاعر کودک و نوجوان اهل بخارا به خاک سپرده شد

اسد گل‌زاده بخارایی، شاعر فارسی‌زبان اهل شهر بخارا در ۸۸ سالگی چشم از جهان فرو بست و در بخارا به خاک سپرده شد.

تیر

پانته‌آ اقبال‌زاده درگذشت

پانته‌آ اقبال‌زاده، مترجم و فرزند شهرام اقبال‌زاده درگذشت.

پیکر احمدرضا احمدی به خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشییع احمدرضا احمدی صبح پنجشنبه (۲۲ تیرماه) با حضور هنرمندان و شاعران در کتابخانه مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برگزاری نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک»

نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» با هدف آموزش شاعران و نویسندگان این حوزه از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ در شهر قم برگزار شد.

مرداد

تفاهم‌نامه همکاری میان کانون زبان ایران و بنیاد سعدی امضا شد

غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی و حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای سیاست‌گذاری کانون و کانون زبان ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه با هدف تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است. هدف از این تفاهم‌نامه استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربه‌ها با هدف آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

شهریور

اردوی «هیس‌طوری» براساس مجموعه ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» برگزار شد

اردوی سه‌روزه «هیس‌طوری» با حضور ۲۵۰ نوجوان دختر و پسر از سراسر کشور از ۳۱ مردادماه تا ۲ شهریورماه ۱۴۰۲ در اردوگاه فرهنگی‌آموزشی شهید باهنر تهران برگزار شد. در این رویداد، نوجوانان علاقه‌مند به تاریخ، توانستند قدم اول استعمارشناسی خود را بردارند. این رویداد با هدف شناخت نوجوانان با دوران استعمار برگزار شد.

مهر

نمایشگاه کتاب با موضوع کودکان و آثار جبار باغچه‌بان برگزار شد

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مهر ۱۴۰۲ دو نمایشگاه با موضوع آثار کودکان و آثار جبارباغچه‌بان با عنوان «رنگین‌کمان» برپا کرد.

«بهترین مسافر من» به ترکیه رسید

همزمان با ایام آغاز امامت و امام زمان (عج) کتاب «بهترین مسافر من» به قلم «توران ساکی مفرد» از انتشارات کتاب جمکران، توسط نشر حکیمانه به زبان ترکی ترجمه و در کشور ترکیه منتشر شد.

«سایه هیولا» در ارمنستان دیده شد

رمان «سایه هیولا» اثر عباس جهانگیریان با برگردان گئورک آساتوریان در ارمنستان منتشر شد.

فهرست کلاغ سفید ۲۰۲۳ کتابخانه مونیخ رونمایی شد

در این فهرست که شامل ۲۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان به ۳۹ زبان و از ۵۷ کشور جهان است، چهار عنوان کتاب فارسی از ایران نیز درج شده است:

- «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» از پروین دولت‌آبادی با تصویرگری سلیمه باباخان از انتشارات کتاب تاک

- «دو سیاره» نویسنده و تصویرگر مسعود قره‌باغی از کتاب‌های طوطی (انتشارات فاطمی)

- «تذکره بادها» نوشته رضا عبدی از انتشارات رسم کودکی

- «سیاوش‌نامه» بازنویسی لیلا میرزایی از انتشارات خردنامه.

دومین مرحله آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» برگزار شد

دومین مرحله آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» همزمان با هفته ملی کودک برگزار شد. مرحله نخست این دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» تیرماه ۱۴۰۲ در قم برگزار شد که برگزیدگان آن در دومین مرحله آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان شرکت کردند.

دومین مرحله از اولین دوره «قاصدک» برگزار شد

دومین مرحله از اولین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» به همت خانه کتاب و ادبیات ایران از ۱۹ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ در اردوگاه دلگشای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر چالوس برگزار شد.

آبان

همکاری باشگاه فیلم سوره با کانون

باشگاه فیلم سوره طی قراردادی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ساخت فیلم سینمایی که اقتباسی از یکی از آثار مکتوب کانون است به توافق رسیدند.

خدایا! خواب تمام کودکان جهان آرام باشد

شماری از اهالی و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان با انتشار بیانیه‌ای جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل در به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین به‌ویژه کودکان زجرکشیده غزه را محکوم کردند.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

«بار دیگر جهان چهره ناپاک و اهریمنی رژیم غاصب اسرائیل را به چشم دید و پرده از ذات پلید این اهریمن برداشته شد. سال‌هاست که کودکان و نوجوانان فلسطینی، رویاهای خود را به دست فراموشی سپرده‌اند و در آتش جنگی نابرابر، در کنار پدران و مادران‌شان، بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنانی کوچک شده‌اند. سال‌هاست که خنده را تنها بر صورت عروسک‌هایشان دیده‌اند و بر چهره کودکانه‌شان جز غباری از غم و رنج و درد از دست‌دادن‌های پیاپی نقش نبسته است. رژیم کودک‌کش صهیونیستی آرزوهای کودکان غزه را همراه جسم و جانشان به خاک سپرده است تا جهان برای همیشه از نعمت لبخند کودکانه آنها محروم بماند.

ما فعالان فرهنگ و هنر و ادبیات کودک و نوجوان، همراه تمام مردم سرزمین غیور ایران، جنایت اخیر رژیم پلید و سفاک اسرائیل را در به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم و عدالت‌خواه غزه محکوم می‌کنیم و به حرمت لبخندهایی که از صورت دنیا پاک شدند اعلام می‌داریم هر کجا کودکی هست برای شادی و زندگی پر امید او دعا می‌کنیم. برای به بار نشستن شکوفه‌های آرزوی کودکان زجرکشیده غزه دعا می‌کنیم. برای رهایی قدس شریف از چنگال خون‌چکان ظالم دعا می‌کنیم. و از خدا می‌خواهیم خواب تمام کودکان جهان آرام باشد. بی‌ترس از جنگ. بی‌اضطراب از تنهایی. بی‌دلواپسی از فردای بی‌کسی.».

یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی کشور انتخاب شد

حامد علامتی، معاون وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در استان یزد گفت: امروز با افتخار یزد را به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی کشور اعلام کرده و دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی را به یزد منتقل و در این استان دائر می‌کنیم.

آذر

تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کانون پرورش فکری امضا شد

فرهنگستان زبان و ادب فارسی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به‌منظور تقویت و ترویج زبان و ادب فارسی تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی امضا کرد. این تفاهم‌نامه همکاری در شش ماده، بیست بند، یک تبصره و در چهار نسخه تنظیم شده است و در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۴۰۲، به امضای رؤسای دو نهاد رسید.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون برگزار شد

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» در هفته آخر آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

دی

خانه مهدی آذریزدی خانه ادبیات کودک و نوجوان ایران شد

خانه ادبیات کودک و نوجوان ایران، با عنوان «سرای آذریزدی» در خانه مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران افتتاح شد.

دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان تأسیس می‌شود

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بعد از اختتامیه این دوره از جشنواره، دبیرخانه دائمی کتاب سال «سلام» راه‌اندازی می‌شود که هدف اصلی آن جریان‌سازی و کمک به تقویت ادبیات دینی حوزه کودک و نوجوان است.

انتشار کتاب «قصه‌ای به شیرینی عسل» به زبان ترکی استانبولی

کتاب «قصه‌ای به شیرینی عسل» نوشته شکوه قاسم‌نیا به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

ترجمه عربی کتاب «حالا تو حلوا بساز» منتشر شد

ترجمه عربی کتاب «حالا تو حلوا بساز» نوشته غلامرضا حیدری ابهری با تصویرگری محمدرضا دوست‌محمدی با عنوان «الصبر مفتاح الفرج» منتشر شد. این کتاب در ۴۸ صفحه با ترجمه سیداحمد احمد از سوی نشر جمال به بازار عرضه شده است.

فراخوان بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد منتشر شد

دبیرخانه جشنواره ملی کتاب رشد، از تمامی ناشران، نویسندگان و مترجمان دعوت کرد آثار خود را جهت شرکت در بخش جوایز ویژه بیست‌ویکمین دوره جشنواره ارسال کنند.

بهمن

دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد منصوب شد

حجت‌الاسلام علی لطیفی، ابوذر حسامپور را به‌عنوان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواه ملی کتاب رشد در سال ۱۴۰۲ منصوب کرد.

رویداد توکا فراخوان نمایش‌نامه‌خوانی و نمایش‌نامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان را منتشر کرد

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا را برگزار می‌کند.

برگزاری آخرین مرحله اولین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» به میزبانی شهرستان تفت

در این دوره سه‌روزه که با حضور مدرسان صاحب‌نام حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان همراه بود، کارگاه‌هایی با محوریت مقدمات شعر و داستان کودک و نوجوان، مخاطب‌شناسی ادبیات کودک، کتاب‌شناسی کودک و نوجوان، پیرنگ و ساختار شعر و داستان کودک و نوجوان، نقد و بررسی نمونه فیلم حوزه کودک و نوجوان و… برگزار شد.

اسفند

اعلام برگزاری جایزه «آذر» در سال آینده با همکاری خانه کتاب

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برنامه‌ریزی برای برپایی جشنواره بازنویسی ادبیات کهن (جایزه آذر) به یاد مهدی آذر یزدی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد.

رونمایی از ۵ کتاب در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران

از پنج عنوان کتاب مرتبط با موضوع پویانمایی با عناوین کتاب‌های «اندیشه پویایی ۲»، «تاملی در داستان‌های کهن جنوب ایران»، «انیمیشن بر صحنه، بررسی قابلیت‌های اقتباس انیمیشن برای صحنه تئاتر»، «اشاره‌های خیال» و «بازیگری چهره شخصیت در انیمیشن» همزمان با سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران سه‌شنبه (۱۵ اسفندماه) رونمایی شد.

اولین پژوهشنامه فرهنگی‌اجتماعی کودک و نوجوان رونمایی شد

آیین رونمایی از اولین پژوهشنامه فرهنگی‌اجتماعی کودک و نوجوان بعدازظهر شنبه (۱۹ اسفند ۱۴۰۲) با حضور مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون و جمعی از مدیران و کارشناسان فرهنگی کانون در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط