چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
هدیه فرهنگی حجت‌الاسلام رئیسی به رئیس جمهوری الجزائر/ یادنامه شصت سال روابط دو کشور

در خلال دیدار دو جانبه ریاست جمهوری اسلامی ایران از الجزائر و در ابتدای ملاقات رؤسای جمهور دو کشور کتاب یادنامه شصت سال روابط دو کشور از سوی حجت‌الاسلام رئیسی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خلال دیدار دو جانبه ریاست جمهوری اسلامی ایران از الجزائر و در ابتدای ملاقات رؤسای جمهور دو کشور کتاب یادنامه شصت سال روابط دو کشور از سوی حجت‌الاسلام رئیسی اهدا شد.

در خلال دیدار دو جانبه ریاست جمهوری اسلامی ایران از الجزائر و در ابتدای ملاقات رؤسای جمهور دو کشور در تاریخ یکشنبه ١٣ اسفند (٣ مارس) کتاب یادنامه شصت سال روابط دو کشور از سوی رئیس جمهوری ایران به عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر اهدا شد.

این کتاب که از سوی رایزنی فرهنگی تهیه و تولید شده، کتابی دو زبانه برای بزرگداشت شصت سالگی روابط ایران و الجزائر است که از سوی رئیس جمهوری ایران به رئیس جمهوری الجزائر تقدیم شد. این اقدام بازتاب فوق انتظار داشت و همچنان انتشار خبر آن در رسانه‌های الجزائر ادامه دارد.

عنوان کتاب «الذکری الستین للعلاقات بین ایران و الجزائر» است که بخش اول آن به دو زبان عربی و فارسی است. از آنجا که سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به الجزائر با «شصتمین سال روابط ایران و الجزائر» همزمان شد، این کتاب مروری بر این دوران و فراز و نشیب‌های شصت سال گذشته دارد و کوشیده است تا به قدر توان و بضاعت محدود نقاط عطف این روابط از قرارداد ١٩٧٥ و میانجی‌گری الجزائر در موضوع لانه جاسوسی تا شهادت وزیر خارجه الجزائر به دست رژیم صدام در مرز ایران و … را بررسی کند.

بخش دوم کتاب به زبان فارسی بوده و از آنجا که سال جدید مصادف است با هفتادمین سال آغاز انقلاب الجزائر (چیزی مثل ١٥ خرداد ٤٢ برای ما) در اول نوامبر ١٩٥٤ که برای الجزائر بسیار اهمیت دارد. در این کتاب توجه طرف ایرانی به این موضوع نشان داده شده و به این مناسبت، هفتاد شخصیت الجزائری مشهور از قدیم تا معاصر در حوزه‌های مختلف برای مخاطب ایرانی معرفی شده اند، مخصوصاً افراد مجاهد و عالمان بزرگ و شهدای شاخص در این فهرست اهمیت دارند و طرف الجزائری بسیار از این حرکت مسرور و مشعوف خواهد شد که بداند ایران برای معرفی شخصیت‌های بزرگ این کشور مخصوصاً "امیر عبدالقادر" که او را مؤسس الجزائر یکپارچه امروزی می دانند، قدمی برداشته است. این بخش به صورت مستقل نیز برای انتشار در ایران طراحی شده است.

بخش سوم کتاب که به زبان عربی است، به معرفی شخصیت‌های ایران پرداخته و از آنجا که همزمان در جمهوری اسلامی ایران ما چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفته‌ایم. به این بهانه نیز چهل و پنج شخصیت مشهور ایرانی به زبان عربی معرفی شده‌اند تا مخاطب الجزائری با این چهره ها آشنا شود. مقدمه این بخش به طور مختصر از عظمت فرهنگ و هنر و تمدن ایران سخن گفته و نشان داده که بسیاری از بزرگان مورد علاقه الجزائری‌ها از امام بخاری که صحیح او مهم‌ترین کتاب دینی آنهاست تا شیخ عبدالقادر گیلانی که دخترش در آن کشور مدفون است، ایرانی هستند.

این مجموعه در بخش‌های سه گانه خود کوشیده است تا بسته ای فرهنگی به عنوان پیوست ملاقات سران دو کشور فراهم کند و به عنوان نشانه حسن نیت ایران، زمینه ساز تقویت روابط عاطفی و اثرگذاری روانی بر طرف الجزائری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها