سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تاثیر نظامی گنجوی بر دیگر شاعران/ نظامی ترکیب‌سازی‌های جدیدی را وارد زبان کرد

کرمان- پژوهشگر زبان و ادبیات گفت: تاثیر نظامی بر شاعران دیگر زیاد بوده است، به‌مخصوص خواجوی کرمانی که خود را شاگرد نظامی می‌دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، منوچهر فروزنده، پژوهشگر زبان و ادبیات شامگاه دوشنبه در بزرگداشت نظامی گنجوی در تالار فرهنگ و هنر کرمان، افزود: روز بزرگداشت شاعران و نویسندگان منحصر به فرد است مثلاً گاهی روز تولد و روز مرگ است یا روز اتمام کار ارزشمند آن‌هاست، همانند بزرگداشت فرودوسی که روز اتمام شاهنامه است.

این پژوهشگر زبان ادبیات با بیان اینکه درخصوص نظامی تاریخ تولد و مرگ وی را دقیق نمی‌دانیم، اظهار کرد: روز بزرگداشت نظامی پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه اصفهان نام گذاری شد و از سال ۹۵ بزرگداشت نظامی نام گرفت.

وی با اشاره به اینکه نظامی ازجمه ۵ سخنور مطرح ایرانی است، تصریح کرد: مخزن الاسرار، لیلی و مجنون و خسرو و شیرین از آثار وی است همچنین جدیدترین تصحیح آثار نظامی از مخزن الاسراری است که نامداری و موسوی منتشر کردند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که آرامگاه نظامی در آذربایجان است اما این سرزمین در گذشته جزو ایران بوده و نظامی گنجوی ایرانی است.

فروزنده تصریح کرد: زبان شعری نظامی به گونه‌ای است که ترکیب سازی زیادی کرده است و شاید جزو معدود شاعرانی است که ترکیب سازی‌های جدیدی را وارد زبان کرده است.

به گفته‌ی وی، تاثیر نظامی به شاعران دیگر زیاد بوده مخصوصاً خواجوی کرمانی که خود را شاگرد نظامی می‌دانست.

تاثیر نظامی گنجوی بر دیگر شاعران/ نظامی ترکیب‌سازی‌های جدیدی را وارد زبان کرد

مجموعه‌ای قوی از گویش‌ها و لهجه‌های استان کرمان تهیه شده است

بنیان‌گذار مرکز کرمان‌شناسی گفت: در مرکز کرمان شناسی و بنیاد ایران‌شناسی از همان روز اول بحث گویش‌ها و لهجه‌ها جدی دنبال شده و اولین کتاب را دراین رابطه چاپ کردیم که اولین قدمی بود دراین راه برداشتیم.

محمد گلاب زاده افزود: کتاب گویش و ضرب المثل‌های شهرستان‌های متفاوت منتشر شدند، خوشحالیم که مجموعه‌ای از کتاب‌های گویش‌ها را در استان کرمان داریم.

وی خاطرنشان کرد: یادمان نرود لهجه‌ها و گویش‌ها هویت ما هستند، رد پای تاریخ ما هستند و باید اینها را به فرزندان مان آموزش دهیم و این میراث را مراقبت کنیم.

به گزارش ایبنا، به مناسبت روز زبان مادری، سومین همایش سایه نشین آفتاب و بزرگداشت نظامی گنجوی همراه با آثار هنری هنرمندان معاصر کرمان با حضور جمعی از هنرمندان و شاعران و نویسندگان از سراسر استان کرمان درسالن فرهنگ و هنر شهر کرمان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها