یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
«خط امان»؛ یکی از مهم‌ترین آثار معاصر در حوزه مهدویت

کتاب خط امان مشتمل است بر دلایل عقلی و فلسفی مهدویت و همچنین گفت‌وگوهایی با اندیشمندان و شخصیت‌های مختلف دینی و علمی بین‌المللی که علاوه بر ادله عقلی به بررسی دلایل نقلی که در مجامع حدیثی شیعه و سنی آمده نیز پرداخته و همین مهم نشان از جامعیت آن دارد.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهدی طاهری، مدرس دانشگاه: شب گذشته حضرت آیت‌الله محمد امامی کاشانی آن فقیه، فیلسوف و استاد اخلاق انقلابی دار فانی را وداع گفت. از ایشان که شاگردی حضرت امام روح‌الله (ره)، علامه طباطبایی (ره) و نیز حضرات آیات: بروجردی، میرزا جواد تبریزی، محقق داماد، حائری یزدی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید موسی صدر و… را در کارنامه گهربار خویش دارد، کتابی دو جلدی با عنوان «خط امان» به یادگار ماند که سال‌های متمادی از عمر شریفش صرف پژوهش و نگارش آن شد.

این کتاب توسط انتشارات مدرسه عالی شهید مطهری (ره) که خود ایشان تولیت آن را بر عهده داشت و در سال‌های بعد به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی و سپس توس انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.

خط امان مشتمل است بر دلایل عقلی و فلسفی مهدویت و همچنین گفت‌وگوهایی با اندیشمندان و شخصیت‌های مختلف دینی و علمی بین‌المللی نظیر پاپ بندیکت شانزدهم، جائلیق آرام کشیشیان (رهبر ارامنه جهان)، پروفسور پل ریکور و… که توسط این فقیه فقید در سفرهای مختلف صورت گرفته است. این کتاب علاوه بر ادله عقلی به بررسی دلایل نقلی که در مجامع حدیثی شیعه و سنی آمده نیز پرداخته و همین مهم نشان از جامعیت آن دارد. کتاب خط امان که پژوهشی است پیرامون موعود ادیان به دور از نزاع و مجادله و با هدف ترغیب انسان‌های متفکر به تقریب و همدلی به سیاق زندگی اخلاقی آن استاد عزیز نگاشته شده است.

آیت‌الله امامی که همواره با آن عکس زیبا از علامه طباطبایی در دفترش به خاطر می‌ماند پیوسته بر تنویر افکار جوانان تأکید می‌کرد و در همین کتاب بحث پیرامون حضرت حجت (عج) را ضروری و وظیفه دینی خویش نسبت به آنان بر می‌شمرد.

آن فقید سعید، همان‌گونه که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان شخصیتی مبارز، خوار چشم طاغوت بود پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز علاوه بر مسئولیت‌های متعدد، با نگارش این کتاب به مبارزه علیه منکران و تحریف کنندگان مهدویت برآمد. گفتنی است که این کتاب به عربی با عنوان «موسوعه خط‌الأمان فی موعودالادیان» به چاپ رسیده است.

از آنجا که امروزه نگاه‌های سلیقه‌ای، سیاسی و به دور از اخلاق، حتی در جامعه علمی نیز نفوذ کرده است از پژوهشی فاخر سخن گفتیم تا دعوتی باشد بر مطالعه و مداقه بیشتر بر آن؛ تا علم آنی نباشد که سیاست بر آن غالب است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها