پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
مباحث تحلیلی و پژوهشی در صنعت چاپ مورد غفلت واقع شده است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:مباحث تحلیلی و پژوهشی و توجه به رویکرد علمی در صنعت چاپ موضوعی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سمینار «چاپ، بسته‌بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ» با رویکرد مهار تورم و رشد تولید به همت دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه دوم اسفندماه در مرکز همایش‌های این وزارتخانه با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یاسر احمدوند در سخنانی با بیان اینکه توسعه اقتصادی مفهومی است که در جوامع مختلف نسبت به آن توجهات ویژه‌ای وجود دارد، گفت: به همین منظور بخشی از برنامه‌ریزی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف هر جامعه‌ای به توسعه اقتصادی اختصاص می‌یابد، مفهوم توسعه اعم از اقتصاد است که بخش‌های مهم دیگری چون اجتماع و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات جامعه و ابعاد مختلف آن را هم دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «توسعه اقتصادی» با «رشد اقتصادی» تفاوت‌هایی دارد، افزود: توسعه اقتصادی به ظرفیت و ابعاد کیفی توجه بیشتری دارد، در نگاه دولت توجه به استفاده از ظرفیت بخش‌های دولتی برای بهره‌گیری از رشد و توسعه در دو سال گذشته خود را نشان داده است.

به‌گفته وی، در نگاه دولت، صنعت چاپ یکی از مهمترین بخش‌ها است که فعال شدن این صنعت، به نوعی موجب رشد و توسعه دیگر صنایع خواهد شد؛ بنابراین توجه به توسعه صنعت چاپ نکته بسیار مهمی است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مباحث تحلیلی و پژوهشی و توجه به رویکرد علمی در صنعت چاپ موضوعی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است‌. مشکل آمار، اطلاعات و داده در صنعت چاپ مسبوق به سابقه است و هنوز نتوانسته‌ایم داده‌های علمی خوبی را در صنعت چاپ به پژوهشگران خود عرضه کنیم. امید است این جلسات مقدماتی برای پژوهش‌های تحلیلی و علمی برای این صنعت باشد.

وی ادامه داد: توقع داریم، فعالان و اثرگذاران صنعت چاپ در این نوع از برنامه‌ها حضور پُرشور داشته باشند. برپایی چنین جلساتی نشان‌دهنده اهمیت موضوع در بین صاحبان صنعت چاپ است، خوشحالیم این سمینار به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر برگزار می‌شود و امیدواریم که این نشست‌ها تنها با رویکرد علمی صرف نباشد، بلکه در حوزه و رویکردهای اقتصادی و پژوهشی نیز فعال باشد.

وی با بیان اینکه پذیرای نگاه منتقدانه عزیزان به‌منظور رشد صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور هستیم، گفت: واحدهای صنعتی در حوزه ایجاد واحدهای پژوهشی باید فعال‌تر باشند. ما نیز برای واحدهای بزرگ باید اعتبارات بیشتری را به این منظور درنظر بگیریم.

احمدوند، در پایان بر لزوم مکتوب شدن مباحث این سمینارها در قالب کتاب برای استفاده فعالان صنفی تاکید کرد.

تجلی شعار سال در صنعت چاپ

علی‌اکبر ابراهیمی در بخش دیگری از این سمینار گفت: شعار «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد و پس از آن دفتر امور چاپ و نشر با عنوان گردهمایی و نشست تخصصی در این حوزه برنامه‌های خود را طراحی کرد و با موافقت معاونت امور فرهنگی از ابتدای امسال شاهد برگزاری چهار نشست بودیم.

وی افزود: این نشست‌های تخصصی با عنوان‌های «دیجیتال و فناوری و نوآوری در حوزه مهار تورم و رشد تولید»، «صادرات»، «مواد اولیه و توسعه صنعت چاپ و مهار تورم و رشد تولید» در جریان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بود.

ابراهیمی با توضیح درباره این نشست‌ها عنوان کرد: در این زمینه موضوعاتی که در نشست‌ها طرح شد، تبیین و قرار است نتایج آن به فعالان، کارشناسان و مدیران در سطح کشور انعکاس یابد، در این زمینه امروز شاهد برگزاری نخستین سمینار در این حوزه نیز هستیم که امیدوارم این مراسم با رهنمود دوستان مفید واقع شود.

در ادامه این سمینار محسن یگانه‌کاری نیز با بیان اینکه پس از ارائه شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری ما به این نتیجه رسیدیم که این شعار باید در صنعت چاپ تجلی پیدا کند، عنوان کرد: بنابراین نظرات فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی جمع‌آوری شد که این نظرات در چهار محور مشکلات واحدهای چاپی، صادرات و مشکلات مربوط به ارز، قوانین و مقررات در حوزه تسهیل‌گری دولت و آموزش جمع‌بندی شد.

وی با بیان اینکه این سمینار نخستین خروجی میزگردهایی است که درباره با این موضوعات برگزار شده است، ادامه داد: دومین خروجی نیز تشکیل کمیته‌ای با دستور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که وظیفه آن نوسازی و بهسازی صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور است. در این کمیته همچنین به تامین منابع مالی، اصلاح قوانین، بانک اطلاعات، تامین منابع انسانی و پژوهش و توسعه پرداخته می‌شود.

یگانه کاری با بیان اینکه یکی از مواردی که ما از سخنان مقام معظم رهبری برداشت کردیم موضوع مواسات است که نمونه تاریخی آن موضوع شعب ابی طالب در زمان پیامبر (ص) است، گفت: برداشت اصلی کمک اغنیا از ضعیفان است. این یک راهکار کمک‌کننده برای ما به منظور پیشرفت صنف و حل مشکلات است. می‌خواهیم به نوعی الگوسازی کنیم که واحدهای کوچک چاپی با حمایت واحدهای بزرگ به فعالیتشان ادامه دهند. دومین راه حل نیز بحث تجمیع واحدهای کوچک چاپی با واحدهای بزرگ است که البته بارها دوستان و همکاران به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش ایبنا؛ سمینار چاپ، بسته‌بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ در ادامه برنامه‌های خود میزبان خدایار صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر درباره مفهوم توسعه و ارکان آن در صنعت چاپ ایران بود. پس از آن نیز حمیدرضا طاهری آشتیانی، فعال حوزه تولید و صادرات فیلم‌های پلیمری درباره موانع و راهکارهای توسعه صادرات سخنرانی کرد، همچنین رضا نورائی، مشاور توسعه صنایع چاپ و بسته‌بندی سخنانی درباره جایگاه‌سازی در بازار چاپ و بسته‌بندی ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها