دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
بایدها و نبایدهای سفر به تهران که قبل از سفر باید بدانید!

سفر به تهران باید و نبایدهای مخصوص به خود را دارد. این باید و نباید صرفاً مربوط به رزرو اتاق در هتل پرشین پلازا تهران یا دیگر اقامتگاه‌های این شهر نبوده و موارد بسیاری را شامل می‌شود که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ وقتی حرف از مسافرت و گردشگری به میان بیاید، ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت تهران می‌رود. اما واقعاً تهران چه چیزی دارد که علی رغم این همه شلوغی و بالا بودن هزینه زندگی، همچنان طرفداران زیادی داشته و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. البته دلایل زیادی برای این همه کاریزما و کشش وجود دارد که مهمترین آن‌ها، وجود جاذبه‌های گردشگری و قدمت تاریخی این شهر است. وجود بازار متنوع اجناس و نقش مهم این شهر در اقتصاد کشور نیز، خود می‌تواند دلیلی بر این محبوبیت باشد. اما فارغ از تمامی این دلایل، سفر به تهران باید و نبایدهای مخصوص به خود را دارد. این باید و نباید صرفاً مربوط به رزرو اتاق در هتل پرشین پلازا تهران یا دیگر اقامتگاه‌های این شهر نبوده و موارد بسیاری را شامل می‌شود که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بایدها و نبایدهای سفر به تهران

۱ - انتخاب بهترین فصل سفر به تهران

تهران در کل شهری چهار فصل است و در هر موسم از سال جذابیت‌های مخصوص به خود را برای گردشگران دارد. اما تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سرد پایتخت باعث شده تا مسافران دو فصل بهار و پاییز را برای سفر به تهران انتخاب کنند. اگر بحث ترافیک این شهر را هم در نظر بگیریم، بهترین زمان برای مسافرت به تهران تعطیلات عید نوروز است. چون هم آب و هوا مناسبی دارد و هم اینکه به خاطر تعطیلی کسب و کارها، خلوت‌تر است.

۲ - انتخاب روش مسافرت به تهران

تمامی روش‌های مسافرتی برای سفر به تهران در دسترس است. یعنی شما می‌توانید از طریق اتوبوس، قطار یا هواپیما خود را به پایتخت برسانید. فقط در این بین باید در نظر بگیرید که استفاده از کدام روش به نفع شما است. مطمئناً اگر بحث هزینه‌های سفر برای شما مهم نباشد، سریعترین روش سفر با هواپیما است. ولی اگر سفر شما خانوادگی باشد، می‌توانید یک کوپه دربست را در قطار رزرو کنید. شاید هم اصلاً قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را نداشته و با ماشین شخصی خود به تهران بروید. که البته بردن ماشین شخصی هم دردسرها و مزیت‌های مخصوص به خود را دارد.

۳ - رزرو محل اقامت در تهران

وجود هتل و مهمانسراهای متعدد در پایتخت، خیال مسافران را از بابت پیدا کردن اتاق و رزرو آن راحت می‌کند. فقط اینکه کدام یک از این اقامتگاه‌ها را برای خود انتخاب کنید، بستگی به توان مالی شما دارد. چون مثلاً هزینه رزرو اتاق در هتل اسپیناس پالاس با قیمت اتاق در هتل پرشین پلازا تهران فرق دارد. شاید هم اصلاً توان پرداخت هزینه‌های اقامت در هتل را نداشته و از مهمانسراهای ساده برای استراحت استفاده کنید. اما به هر حال در سفر به تهران، نباید از رزرو اتاق غافل بود و باید قبل از راهی شدن اقامتگاه خود را رزرو کنید. استفاده از سایت فلای تودی، کمک حال شما در انتخاب و مقایسه قیمت‌ها خواهد بود.

۴ - مدیریت هزینه‌های خورد و خوراک

همه چیز تهران با شهرهای دیگر کشورمان فرق دارد. این تفاوت از غذا و خوراکی گرفته تا هزینه‌های اقامت را شامل می‌شود. خرید غذا در تهران هم بستگی به این دارد که شما از کدام رستوران شهر خرید کنید. مثلاً اگر به رستوران‌های بالا شهر تهران و شمالی بروید، باید دو سه بار پول بیشتر بدهید. چون شاید همان غذا و با همان کیفیت را با قیمتی به مراتب کمتر بتوان در رستوران‌های مرکزی شهر خرید. به همراه داشتن کوله و یک سری مایحتاج خوراکی، می‌تواند هزینه‌های خورد و خوراک شما را کاهش دهد. یا اگر با ماشین شخصی به تهران سفر کنید، قرار دادن برخی از وسایل آشپزی در صندوق عقب خودرو الزامی است.

۵ - انتخاب بازار برای خرید

گشت وگذار در بازارهای تهران و خرید یک سری اجناس، بخشی از سفر است. اما تهران از این لحاظ غنی بوده و انواع مختلفی از بازارهای قدیمی و مدرن را دارد. بازار بزرگ تهران، بازار موبایل، ایران مال، بازار علاالدین، مرکز خرید گاندی، بازار ری و بازار تجریش و خیابان هفت تیر تنها تعدادی از صدها بازار پایتخت هستند. البته نمی‌توان منکر تفاوت قیمت در هر کدام از این بازارها بود؛ اما بهرحال این بستگی به شما دارد که قصد خرید چه جنسی را داشته باشید. چون به غیر از بازار بزرگ تهران که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن وجود دارد، مابقی بازارها مربوط به یک سری صنف خاص هستند. پس باید قبل از رفتن به هر بازاری، اطلاعی از اجناس موجود در آن داشته باشید.

بایدها و نبایدهای سفر به تهران که قبل از سفر باید بدانید!

۶ - تعیین جاهای دیدنی برای بازدید

شاید یکی از مهمترین دلایلی که مردم تهران را برای مسافرت انتخاب می‌کنند، داشتن جاهای دیدنی و تفریحی بسیار متنوع آن است. در بین جاهای دیدنی این کلانشهر بزرگ، انواع مختلفی از اماکن مذهبی، ورزشی، تجاری، تاریخی و تفریحی یافت می‌شود. کاخ گلستان، موزه جواهرات ملی، شمس العماره، بوستان آب و آتش، پل طبیعت، برج میلاد، نگارخانه کمال الملک، پیست اسکی شمشک و ده‌ها مکان دیگر، همگی جزء جاذبه‌های گردشگری تهران هستند. البته فرصت شما در طول سفر به تهران محدود بوده و باید از قبل تعدادی از این اماکن را برای بازدید انتخاب کرده و سپس اتاق خود را در نزدیکترین هتل به این اماکن رزرو کنید. چون موقعیت هتل انتخابی شما بسیار مهم بوده و دور بودن آن از اماکن گردشگری مد نظر شما، باعث افزایش هزینه‌های سفر خواهد شد.

۷ - استفاده از حمل و نقل عمومی

حال که حرف جابجایی در داخل شهر به میان آمد، بهتر است که مروری بر وسایل درون شهری تهران داشته باشیم. البته تهران از بابت زیر ساخت‌های حمل و نقل بسیار غنی بوده و دسترسی مسافران به این امکانات را راحت کرده است. چون در اکثر نقاط شهر، ایستگاه مترو و اتوبوس‌های تندرو BRT وجود دارد که همچون شبکه‌ای منسجم به یکدیگر وصل شده‌اند. البته پیدایش ناوگان‌های تاکسیرانی اینترنتی طی چند سال اخیر در تهران نیز، باعث تسهیل در جابجایی‌های درون شهری شده است. چون با مشخص کردن مبدا و مقصد در اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی، هزینه مشخص شده و دیگر نیازی به پرداخت پول اضافی نیست.

کلام آخر

با وجود تمام این باید و نبایدهای که در این مطلب برای سفر به تهران مطرح کردیم، باز هم نمی‌توان از لذت گردشگری در این شهر جذاب گذشت. چون این شهر مرکز برگزاری فستیوال و جشنواره‌های متعدد بوده و قلب اقتصادی کشور محسوب می‌شود. پس نه تنها برای مسافرت و خوشگذرانی، بلکه شاید برای انجام کارهای اداری و تجاری لازم باشد تا به پایتخت برویم. در نظر گرفتن هر کدام از موارد اشاره شده در این مطلب، می‌تواند کیفیت سفر شما را بهبود بخشد. البته شما هم می‌توانید ز تجربه سفر خود به تهران گفته و ما را در کامل کردن این مطلب گردشگری یاری کنید.

برچسب‌ها

برگزیده

تازه‌ها