یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
خانواده‌ها اگر قصد خرید هم ندارند با فرزندان خود به نمایشگاه بیایند

هرمزگان - مدیر مدرسه سید قطب بندرعباس گفت: خانواده‌ها اگر قصد خرید هم ندارند با فرزندان خود به نمایشگاه بیایند.

مدینه بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، به اهمیت کتاب و کتابخوانی مخصوصاً برای کودکان و دانش آموزان پرداخت و اضافه کرد: خانواده‌ها حتی اگر قصد خرید کتاب هم ندارند با فرزندان خود به نمایشگاه بیایند.

این محقق فرهنگی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین فرزندانمان، قدم اول فرهنگ‌سازی به منظور نهادینه کردن ارزش مطالعه است. خانواده باید به این باور برسد که مطالعه و ترویج کتابخوانی یک مسئله تربیتی است و نمایشگاه‌های کتاب به ویژه می‌توانند در کمک به تربیت خانواده‌ها نقش مهمی ایفا کنند؛ تا جایی که انتظار می‌رود اگر والدین حتی قصد خرید هم ندارند برای بازدید به نمایشگاه مراجعه و فرزندان خود را با کتاب آشنا کنند.

مطالعه از طریق والدین و سیستم‌های تربیتی به نسل بعدی انتقال می‌یابد

وی افزود: همانگونه که والدینی که نمازخوان نیستند، نمی‌توانند از فرزند خود نماز خواندن را انتظار داشته باشند، پدر و مادری که مرتباً با تبلت و گوشی موبایل درگیر هستند و کتاب به‌دست نمی‌گیرند، نمی‌توانند از فرزند خود انتظار داشته باشند که کتاب بخواند. بسیاری از مسائل مانند مطالعه نیز از طریق والدین و سیستم‌های تربیتی به نسل بعدی انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: مطالعه و کتابخوانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. خانواده، کانونی ارزشمند برای آموزش اهمیت کتاب و مطالعه است برای ایجاد فرهنگ مطالعه باید زیرساخت‌ها را از کودکی در نظر گرفت. بدین ترتیب که وقتی فرزندان مطالعه پدر و مادر را در خانواده می‌بینند خواندن کتاب را به عنوان یک هدف و روش زندگی در نظر می گیرد.

این نویسنده بندرعباسی با اشاره به اینکه نیاز است مدرسه به اهمیت مطالعه غیردرسی به دانش آموزان اقداماتی را انجام دهد، گفت: بردن کودکان به نمایشگاه کتاب و آشنا کردن آنان با فضاهای نمایشگاه کتاب، همچنین برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و معرفی برترین‌های اعضا کتابخوانه کلاسی و مدرسه اهدا جوایزی ارزشمند برای کودکان آنان را به مطالعه دلگرم و زمینه را برای علاقمند شدن کودکان به کتاب فراهم خواهد کرد.

یکی از دغدغه‌های مدارس کم رنگ شدن اهمیت کتاب و کتابخوانی است

مدیر مدرسه سید قطب با اذعان به اینکه یکی از دغدغه های مدارس کم رنگ شدن اهمیت کتاب و کتابخوانی به عنوان هدف تربیتی و فعالیت مکمل در بین خانواده ها و دانش آموزان است، بیان کرد: بیشتر عادات انسان‌ها ریشه در دوران کودکی دارد. بنابراین والدین باید از همان ابتدا فرزندشان را به مطالعه عادت دهند. اما عادت دادن کودکان به کتابخوانی کار چندان ساده‌ای نیست و باید با روش‌های مناسبی انجام شود.

وی ادامه داد: در صورتی که آموزش به کودکان با راه‌های صحیح انجام نشود، در آینده برای والدین و کودک، کاری سخت و طاقت فرسا خواهد بود. اگر جامعه به این باور نرسد که مطالعه بخش مهم و لاینفک زندگی اوست هر نوع عاملی می‌تواند سدی در مقابل مطالعه شود و عناصری همانند فضای مجازی در مدت‌زمانی کوتاه جای کتاب را پر کرده و علاوه بر به حدر دادن زمان، تجربه و کسب اطلاعات ارزنده؛ جامعه را به‌سوی انحطاط سوق خواهد داد.

بهرامی همچنین فواید کتابخوانی برای دانش آموزان را فراوان دانست و گفت: مطالعه کتاب‌های مختلف باعث می‌شود فرزندمان با کلمات بیشتر و جدیدتر آشنا و دایره واژگان آن وسیع‌تر شود. لغات وسیع‌تر منجر به تکلم بهتر، ارتباط بهتر، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی بهتری می شود.

این بانوی کنشگر فرهنگی در ادامه اظهار داشت: همان‌گونه که مطالعه دایره لغات را گسترش می‌دهد به آشنایی بیشتر با دستور زبان هم کمک می‌کند. شاید متوجه شده باشید که کودکمان بعد از تماشای یک انیمیشن یا فیلم، به دیالوگ یا لهجه خاصی علاقه‌مند می‌شود و در صحبت‌های روزانه خود آن را به کار می‌برد. همین اتفاق در مطالعه کتاب هم به صورت ناخودآگاه پیش می‌آید.

او در این خصوص ابراز نمود: کودکان با الگوبرداری و همانند سازی با شخصیت‌های کتاب خود را در قالب هر داستان وارد می‌کنند. جالب است بدانید کودکان با شخصیت اصلی داستان احساس نزدیکی کرده و به اتفاقاتی که برای او می‌افتد، اهمیت می‌دهند.

کتابخوانی بر انگیزه ها، نگرش و خلاقیت کودک تاثیر می‌گذارد.

مدینه بهرامی یکی دیگر از مزایای پر تعداد کتابخوانی را خلاقیت کودکان عنوان کرد و گفت: کتابخوانی به طور غیر مستقیم بر انگیزه ها، نگرش و خلاقیت کودک تاثیر می‌گذارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که کودکانی که در کنار کتاب درسی مطالعه آزاد دارند عملکرد بهتری در کسب موفقیت‌های علمی و تحصیلی دارند.

پژوهشگر هرمزگانی به اهمیت نمایشگاه کتاب نیز اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از گزینه‌های اولیه در ترغیب افراد به کتاب‌خوانی، در دسترس بودن و امکان خرید آن به سهولت است که این فرصت در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم خواهد بود. همچنین با تخفیفاتی که برای دانشجویان، دانش آموزان و دیگر اقشار جامعه در نظر گرفته می‌شود، امتیاز خرید بیشتر با قیمت کمتر برای بازدید کنندگان وجود دارد.

او از جذابیت‌های هجدهمین نمایشگاه کتاب اینچنین گفت: یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه کتاب بخش کودک و نوجوان است که در این نمایشگاه به آن توجه ویژه شده‌است‌. فعالیتهای جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان نیز علاوه بر مواد غذایی و صنایع دستی، اجرای نمایش کودک، اجرای بازیهای ریتمیک و موزیکال، نقاشی، مسابقات هیجانی، قصه گویی و کتاب خوانی، نقالی، دیدار با نویسندگان، رونمایی کتاب، نشست ادبی و … نیز در نظر گرفته شده است.

بهرامی در ابراز داشت: مهم اینست که به این باور دست یابیم که مطالعه نیاز روزانه برای هر فرد است و نباید از کنار آن ساده عبور کرد برای رشد و توسعه جامعه در آینده؛ باید تجربه‌اندوزی را به‌واسطه مطالعه بسط و گسترش داد تا آینده درخشان پیش روی جامعه قرار داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها