شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
ورود خلاقیت به داستان‌های انقلابی در حوزه نوجوان

قم - یک نویسنده با بیان اینکه در چند سال اخیر خلاقیت وارد کارها شده است، گفت: داستان‌های نوجوان خوبی در فضای انقلاب کار شده است.

فهیمه شاکری‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با بیان اینکه در فضای انقلاب داستان‌های خوبی کار شده است، گفت: در چند سال اخیر خلاقیت وارد کارها شده است و به عنوان نمونه می‌توانم به کتاب «سلفی با خرابکار» اشاره کنم. این کتاب داستانی است که به یک نوجوان در بوم شمال ایران در زمان انقلاب می‌پردازد و ما در این رمان یک نگاه تازه برای مخاطب نسل امروز را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات خوبی که وجود دارد این است که وقتی با نوجوان‌های پسر و دختر مواجه می‌شویم، آنها دوست دارند از حوادث انقلاب و دفاع مقدس اطلاع پیدا کنند و به نظرم امکان و پتانسیل نوشتن کارهای متفاوت وجود دارد.

نویسنده باید دغدغه نوجوان را دنبال کند

شاکری‌مهر تصریح کرد: برای نوشتن یک رمان جذاب و مورد علاقه نوجوان باید منِ نویسنده با نوجوان همراه شوم و خواسته‌ها و دغدغه‌های آنها را بشنوم تا بدانم در دل تاریخ دنبال چه چیزی هستند.

نویسنده «نبرد تک‌خوان» بیان کرد: من به عنوان یک بزرگسالِ خواننده اگر به فضای کلی ادبیات داستانی و نوجوان نگاه کنم حالم خوب است و خدا را شکر کارهای جذابی داریم اما به نظرم اگر بیشتر دغدغه نوجوان را دنبال کنیم حتماً آثار جالب‌تری برای آنها خلق خواهد شد و داستانی که می‌خوانند برای آنها گیراتر می‌شود.

این نویسنده افزود: در فضای داستان نوجوان مخاطب اصلی ما نوجوان است لذا باید نکات داستانی و محتوایی را رعایت کنیم چرا که در بعضی کارها رعایت نمی‌شود و برای من به عنوان خواننده آزاردهنده است.

استفاده از فضای تاریخی و بومی از مزیت‌های ادبیات تالیفی است

شاکری‌مهر اضافه کرد: یکی از مزیت‌های ادبیات تالیفی برای نوجوان این است که با فرهنگ، آداب و رسوم و بوم خودش پیش می‌رود اما کارهای ترجمه از این موضوعات دورتر است. مثلاً در کار ترجمه نکات اخلاقی و محتوایی وجود دارد که مناسب نوجوان ما نیست. نوجوانی که حالا می‌بینیم نیاز دارد کتابی را بخواند که با آن حالش خوب شود.

وی یادآور شد: کار ترجمه خوب داریم و می‌شود به نوجوان معرفی کرد اما چه بهتر که ادبیات تالیفی نوجوان افزایش پیدا کند. از آن مهمتر اینکه باید روی تبلیغات و فروش تمرکز شود تا نوجوان‌ها بیشتر به سمت ادبیات تالیفی علاقه پیدا کند.

شاکری‌مهر با اشاره به استفاده تاریخ در داستان، گفت: گاهی بزرگسال هم کمتر به سمت کتاب تاریخ می‌رود ولی زمانی که ما از یک حادثه تاریخی و یک ماجرایی در دل زیست بوم فرهنگ خودمان استفاده می‌کنیم و در فضای داستان از آن بهره می‌بریم، نوجوان هم تاریخ را می‌خواند و هم داستانی را که با دغدغه‌های امروزش گره خورده است.

وی در پایان گفت: استفاده از فضای تاریخی و بومی بسیار مناسب است و چه بسا دیده‌ایم که نوجوان‌ها پذیرش این موضوع را دارند و از آن استقبال می‌کنند. پیش آمده است که نوجوان بعد از خواندن داستان به مساله تاریخی علاقمند می‌شود و آن را پیگیری می‌کند و نسبت به آن اطلاعات بیشتری به دست می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها