سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
به‌روزرسانی کتابخانه‌های عمومی و مدارس؛ راهکار رونق نشر کودک

مدیر انتشارات محراب قلم معتقد است؛ با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، باید کتاب به شکل گسترده در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهیم؛ علاوه‌براین آن‌ها با حضور در کتابخانه‌های مدارس و عمومی می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): عبدالعظیم فریدون، مدیرمسئول انتشارات «محراب قلم» گفت: «اگر نگاهی به وضعیت صنعت نشر کشور داشته باشیم باید بگوییم که هیچ ناشری مدعی نیست که وضعیت خوب است؛ زیرا تورم موجب شده است شمارگان کتاب‌ها از نظر تعدادی کاهش داشته باشد و این موضوع در حوزه کودک و نوجوان نیز به خوبی دیده می‌شود.

در بخش کودک و نوجوان، ناشران طی سال‌های اخیر به سراغ چاپ دوم آثار منتشرشده خود می‌روند؛ زیرا هزینه قبل چاپ به‌خصوص در حوزه تألیف بالا رفته و گاهی تا ۱۵ برابر شده است، غیر از حق‌التألیف و مسائل اولیه، عملیات چاپ و مواد اولیه رشد داشته و همین موضوع شرایط ادامه کار را برای ناشران سخت کرده است. در این زمینه ناشران تلاش می‌کنند قیمت پشت جلد را بالا نبرند زیرا خانواده‌ها نمی‌توانند این آثار را برای فرزندانشان تهیه کنند.

ازجمله هزینه‌هایی که ناشران برای چاپ کتاب‌های چاپ اول حوزه کودک و نوجوان با آن درگیر هستند، این است که دستمزد طراحی جلد بسیار بالا رفته، درحالی که تا مدتی قبل هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان بود به ۲ و میلیون و ۴ میلیون رسیده است. با چنین هزینه‌هایی ناشر فروش نمی‌کند، نقدینگی ندارد و خرید تعدادی هم کاهش داشته است.

همین موضوعات موجب شده است که ناشران به سراغ ترجمه یا تجدید چاپ کتاب‌های قدیمی خود بروند تا هزینه آماده‌سازی آن کاسته شود و فقط هزینه مواد اولیه پرداخت شود، هرچند کاغذ، زینک و هزینه‌های چاپ نیز رشد داشته است.

پیش‌بینی‌ای که از اوضاع می‌شود این است که همکاران حجم کار خود را کمتر می‌کنند و کارهای جدید برای چاپ را کمتر می‌پذیرند. زیرا زمان تولید طولانی می‌شود، نویسنده و مترجم متوقع می‌شوند و پاسخگویی سخت است. همین مسئله موجب شده هم ناشر و هم پدیدآورنده حجم کار خود را کاهش دهند؛ البته این موضوع برای ناشران پُرکار صدق می‌کند و ناشرانی که به لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند از رده خارج می‌شوند.

در این میان راهکاری که می‌توان برای عبور از این وضعیت ارائه داد این است که کتاب را به شکل گسترده در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهیم، زیرا اکنون برخی خانواده‌ها وضعیت اقتصادی مناسب و مطلوبی ندارند و با سالی یکی دو جلد کتاب خریدن نیاز آموزشی آن‌ها مرتفع نمی‌شود اما با حضور در کتابخانه‌های مدارس و عمومی می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

معتقدم که در سطح کلان می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد که کتابخانه‌های مدرسه و عمومی با مجموعه‌ای از کتاب‌های خوب و جدید پُرکتاب شود تا هم بچه‌ها در مکان‌های عمومی به کتاب دسترسی داشته باشند و هم از کتاب و منابع جدید محروم نشوند. بهتر است از وزارت آموزش و پرورش سوال شود که طی سال‌های اخیر چه تعداد کتاب جدید به کتابخانه‌های مدارس تزریق کرده تا دانش‌آموزان در طول روز از این منابع استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها