یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
«همین سه حرف عجیب» مجموعه شعر موفقی است/ آموزشگاه‌ها آثار مولفان و شاعران را خریداری کنند

خراسان‌رضوی – یک شاعر و منتقد ادبی گفت: من کتاب «همین سه حرف عجیب» را مجموعه شعر موفقی ارزیابی می‌کنم و شاعر کتاب یکی از شاخه‌های تناور شعر خراسان در روزگاری است که شعر این خطه به سقوط رسیده است

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، عباس ساعی در صدمین جلسه نقد و پژوهش شعر که عصر یکشنبه در حوزه هنری خراسان‌رضوی برگزار شد و به نقد و بررسی کتاب «همین سه حرف عجیب» به قلم الهام امین اختصاص داشت، گفت: من این کتاب را مجموعه شعر موفقی ارزیابی می‌کنم الهام امین یکی از شاخه‌های تناور شعر خراسان در روزگاری است که شعر این خطه به سقوط رسیده است، زمانی شعر خراسان مخصوصاً در حوزه دانش‌آموزی شعر قابل اعتنایی بود اما خراسان و مشهد دیگر آن روزگار را تجربه نکرد.

این مدرس شعر گفت: نام این کتاب به «ع»، «ش» و «ق» اشاره دارد، اما برای من خوشایندتر بود اگر در جلد کتاب این سه حرف نوشته نمی‌شد، انگار پاسخ این معما یعنی «این سه حرف عجیب» با نوشتن همین سه حرف روی جلد کتاب، این معما را حل شده است. درحالی‌که خواننده در اولین غزل‌ها خودش می‌تواند به این سه حرف عجیب پی ببرد از این رو درج این سه حرف روی جلد کتاب برای من غیر منتظره بود.

نقش پر رنگ «عشق» در کتاب

این شاعر سرشناس بیان کرد: این کتاب مالامال از عشق است، از نگاه من حتی آن شعرهای خاصی که درونمایه‌شان عشق نیست هم به نوعی زیرمجموعه عشق قرار می‌گیرند اما عشق در کتاب «همین سه حرف عجیب» یک ویژگی‌هایی دارد که منحصربه فرد است، نخست اینکه معمولاً در مجموعه‌های عاشقانه، شاعران به شکوه از معشوق می پردازند و خود را در برابر معشوق محق می‌دانند، اما در این کتاب به جز چند مورد که خیلی کم‌رنگ بود، چنین خبری نیست.

ساعی در خصوص عامل این ویژگی در این کتاب گفت: شاید در این مجموعه، معشوق معمولی نیست، شاید ما در این کتاب با معشوقی آسمانی مواجهیم. بعد از حافظ نوعی معشوق ادبی در شعر ما سر برآورد، معشوقی که دارای ویژگی‌هایی یکسان بود، یعنی موهایش سلسله و سیاه بود، قدی بلند و دهان کوچک داشت.

وی افزود: فرقی نمی‌کرد شاعر کیست اما ویژگی‌های معشوق یکسان بود، لذا با معشوقی نوعی و ادبی روبه‌رو بودیم. این موضوع آنقدر شدید شد که تبدیل به یک عارضه شد و شاعرانِ با رگ و ریشه ما برای رهایی از این عارضه الزاماً معشوقی را به تصویر کشیدند که مادی باشد و با دیگر معشوق ها متفاوت باشد، بعدها این موضوع هم دچار اعوجاج شد اما در دوره معاصرخوشبختانه این ماجرا ترمیم شده است، چراکه می بینیم هر شاعری معشوقی متفاوت دارد، در این کتاب هم ما با یک معشوق بزرگوار مواجهیم که شاعر شیفته اوست انگار معشوقی عرفانی است.

ساعی گفت: بهره‌وری از زبان محاوره هم در این کتاب به خوبی به کار گرفته شده است. همچنین اینکه این شاعر به حافظ ارادت دارد، به عنوان مثال در جایی می‌گوید «صبح است ساقیا قدحی پر ترانه کن» یا «مصلحت بود که از پرده برون افتد راز».
 

«همین سه حرف عجیب» مجموعه شعر موفقی است/ آموزشگاه‌ها آثار مولفان و شاعران را خریداری کنند

نزول چشم‌گیر شمارگان چاپ کتاب!

این منتقد ادبی گفت: نکته دیگر شمارگان چاپِ این کتاب است، ۳۰۰ جلد واقعاً ناراحت‌کننده و تاثر برانگیز است، ما در حال حاضر ۳۷۴۱ کتابخانه عمومی در کشور داریم، از این تعداد ۲۷۵۴ کتابخانه نهادی، ۷۴۰ مشارکتی و ۱۱۸ باب سالن مطالعه در کشور داریم لذا در کشوری که ۳۷۴۱ کتابخانه عمومی دارد، چاپ کتاب شعر با شمارگان ۳۰۰ جلد، عدد غیرمعقولی است. نه تنها در رابطه با این کتاب بلکه این بلایی است که گریبان بسیاری از آثار ما را گرفته است.

عباس ساعی بیان کرد: در خراسان ۱۳ هزار کتابخانه آموزشگاهی داریم، در این مدارس هزاران خرج بیهوده می‌شود اما مدیران مدارس به خود زحمت نمی دهند ۵ جلد کتاب شعر شاعران مشهد و خراسان را خریداری کنند. برای این مسئله نمی توان به جز بی‌ذوقی نام دیگری گذاشت و جای درد و دریغ است.

عدم حمایت دستگاه‌ها از شاعران و نویسندگان!

وی افزود: در ایستگاه راه‌آهن مشهد مکانی برای مطالعه در نظر گرفته شده است که طرح بسیار خوبی است، اما در میان کتاب‌هایی که در آنجا قرار دارد، هیچ اثری از نویسندگان و شاعران مشهد نیست و این هم نکته متاثرکننده‌ای است.

رییس اسبق اداره شعر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد اولین شهر مذهبی در جهان است با استعدادهای فراوان اما جریان شعر این شهر چه جایگاهی در برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های فرهنگی دارد؟ غیر از حوزه هنری که این جریان را ادامه داده است کدام دستگاه کوچک‌ترین تلاشی برای حمایت از نویسندگان و شاعران ما می‌کند؟

عباس ساعی بیان کرد: می گویند شعر شهرستان‌ها پیشرفت نمی‌کند، خب چه جایی برای پیشرفت استعدادها در شهرستان‌ها وجود دارد؟

پس از آن الهام امین، شاعر کتاب «این سه حرف عجیب» بیان کرد: بعد از اینکه مجموعه شعر قبلی ام تقریباً در حوالی سال ۸۸ چاپ و برنده جایزه قلم زرین شد اثری دیگری را به چاپ نرساندم. من زیاد پر کار نیستم، زیاد در جلسات نقد شعر شرکت نمی‌کنم و شعر هم کم می‌گویم.

وی افزود: عنوان این کتاب از یکی از ابیات همین اثرگرفته شده و به سه حرف «ع»، «ش» و «ق» اشاره دارد که محتوای اصلی کتاب هم همین عشق است. از نگاه من حتی برخی از آثار که محتوای اجتماعی و آیینی دارند هم روایت دیگری از عشق هستند.

«همین سه حرف عجیب» مجموعه شعر موفقی است/ آموزشگاه‌ها آثار مولفان و شاعران را خریداری کنند

این نشست ادبی با حضور مهدی آخرتی، شاعر جوان و خوش‌نام مشهدی؛ حسین عباس‌زاده، نویسنده و منتقد ادبی و با اجرای محمدکاظم کاظمی، شاعر نام‌آشنا همراه بود.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «همین سه حرف عجیب» به قلم الهام امین با ۱۰۹ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۱۰۰ هزارتومان توسط انتشارات فصل پنجم روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها