سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
مدال بعد از مرگ قهرمان به چه دردی می‌خورد؟/ در حق محمود اسکندری جفا کردند

خلبان محمد قره‌باغی در رونمایی کتاب «بیگانه با ترس» گفت: می‌خواستند به محمود اسکندری مدال بدهند. من گفتم این مدال بعد از فوتش چه فایده دارد؟ وقتی با قهرمان جنگ بد برخورد کردند، مدال دادن بعد از مرگ فایده ندارد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کاپیتان محمد قره‌باغی در رونمایی کتاب «بیگانه با ترس» گفت: بعد از آن‌که خلبان اسکندری از زندان آزاد و در حقش آن جفا شد، او در کرج ساکن شد و زمین خرید. او از وضع مالی خوبی برخوردار بود و هیچ وقت تنگدست نشد. این نکته را گفتم تا بعضی مطالب درباره او تصحیح شود. چون هیچ وقت به تنگدستی نیفتاد.

او افزود: من سال ۵۱ در شیراز با او آشنا شدم در کابین عقبش قرار داشتم و با او پرواز کردم. سال ۵۴ که من به همدان منتقل شدم آرام آرام ارتباطم با محمود نزدیک‌تر شد. در آنجا خاطراتی با او دارم که نمی‌توان آن خاطرات را در اینجا بازگو کرد. به هر حال او قهرمانی بود که سر نترسی داشت و فرد بی‌خیالی بود.

این کاپیتان عنوان کرد: از چند سال پیش برخی از نویسندگان و پژوهشگران سراغ خلبانان جنگ آمدند و در کتاب‌های خود سعی کردند به نقش آنان در جنگ بپردازند، این تلاش جای تشکر کرد. روحش شاد محمود ضرابی باعث شد که با صادق وفایی آشنا شویم و از خاطرات جنگ بگوییم.

محمد قره‌باغی گفت: امروز از خاطرات با خلبان جنگ می‌گوییم و از او یاد می‌کنیم ا، ما نیروی هوایی در حق محمود اسکندری جفا کرد. یادم است زمانی صحبت کردند که می‌خواهند به محمود اسکندری مدال بدهند. من گفتم این مدال بعد از فوتش چه فایده دارد؟ سال‌ها با محمود دوست گرمابه و گلستان بودیم و او با نگرانی فوت کرد. وقتی محمود درگذشت، اولین کسی که بالای سرش رسید، من بودم که هیچگاه از خاطرم نخواهد رفت. وقتی با چنین انسانی بد برخورد کردند، مدال دادن بعد از مرگ فایده ندارد. چون او درخور این رفتارها نبود.

خلبان اسکندری؛ قهرمان جنگ خرمشهر

امیر اکبر زمانی، خلبان جنگ تحمیلی گفت: امیدوارم جوان‌های ما متوجه باشند بابت عزت، شرف و ناموسمان در این مملکت چه بهای سنگینی پرداختیم. درباره محمود اسکندری باید بگویم در جنگ هر جای نیروی هوایی گره‌ای در کارش بود، نامی غیر از محمود اسکندری در میان نبود به ویژه بعد از سال نخست جنگ که دیگر نیروهای هوایی به دلیل ماموریت‌های خاص توانش را از دست داده بود.

او افزود: ما با ۵۰۰ هواپیمای شکاری جنگ را شروع کردیم در سه چهار ماه نخست جنگ نیروی هوایی ارتش با نیروی هوایی، دریایی و زمینی عراق جنگید. در هر صورت تصور می‌کنم نیروی هوایی بابت عملکردش در جنگ روسفید بوده است به ویژه محمود اسکندری که من بیست و شش ماموریت برون مرزی در کنارش بودم و عراقی‌ها اذعان دارند که دلاور مرد تاریخ نیروی هوایی ایران همانندش را نخواهد دید.

این خلبان بیان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این مساله بشود که محمود اسکندری در ماموریت‌هایی که در کنار امیر براتی‌پور بودند، در ماموریت اچ. سه چه رشادت‌هایی کرد. من می‌دانم چه ماموریتی بود؛ روی دریاچه ارومیه بنزین بگیرد و از داخل ترکیه بگذرد و در سوریه بنزین بگیرد و از آنجا هدفش را در عراق بزند و برگرد به سوریه بنزین بگیرد و به جنوب ترکیه برود و به سمت ایران پرواز کند و دوباره روی دریاچه ارومیه بنزین بگیرد و بعد بنشیند. این نوع رویکرد در پرواز شاهکار بود. شاید کسانی که درباره پرواز اطلاعات چندانی ندارند متوجه نمی‌شوند که او چه کرد؟

امیر اکبر زمانی گفت: محمود اسکندری همراه عباس دوران در بغداد واقعاً اعجاز کردند. همان طور که امیر براتی‌پور اشاره کرد آیا ۱۰ لشکر می‌توانست کاری را که این دو هواپیما در بغداد کردند؛ انجام دبدهند؟ نه، اگر یک نفر را در عملیات بیت‌المقدس در جنگ خرمشهر خواهیم به عنوان قهرمان معرفی کنیم، هیچکس نیست غیر از محمود اسکندری. تاثیرگذاری، شجاعت و حضورش در جنگ تحمیلی نمونه نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط