چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
طیف‌های مختلف خانواده سینما باید دیده شوند

مازندران- رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خانواده سینما، گسترده و با طیف‌های مختلف هستند که برخی تاکنون دیده نشدند به این دلیل که متمرکز در تهران بودیم و اگر در سال‌های اخیر، سیاستگذاری درستی انجام می‌شد، در هر استانی باید سینمای بومی شکل می‌گرفت و بازدهی اقتصادی انجام می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، محمد خزاعی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست با سینماگران و هنرمندان مازندران در سالن حوزه هنری، اظهار کرد: بزرگان خوبی در عرصه سینمای مازندران داریم و اینجا سرزمین بزرگی در عرصه سینما است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ها را شنیدم، افزود: چه آنها که با اعتراض زیبا همراه بود یا دردمند و مشفقانه، دغدغه‌های ارزشمندی که در راستای کاهش مشکلات حوزه سینما است و تلاش می‌کنم برخی مشکلات را حل کنم.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ما خانواده سینمای ایران هستیم، گفت: خانواده گسترده با طیف‌های مختلفی داریم که برخی تاکنون دیده نشدند به این دلیل که متمرکز در تهران بودیم و اگر در سال‌های اخیر، سیاستگذاری درستی انجام می‌شد در هر استانی باید سینمای بومی شکل می‌گرفت و بازدهی اقتصادی انجام می‌شد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیست و نهمین سفر را به مازندران آمدم و وعده داده بودم به همه استان‌ها سفر کنم که این وعده تا پایان سال محقق می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های سال آینده بر مبنای دریافت‌هایی است که از این سفرها داریم.

خزاعی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها وضعیت ما در استان‌ها اصلاً خوب نبود، ادامه داد: فقط در یکی از شهرهای مازندران پنج سالن سینما داشتیم که تبدیل به یک سالن شد و کسی فکر نکرد چرا به جای این تعطیلی‌ها، سالن جدیدی متولد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی به سازمان سینمایی آمدم در سراسر کشور ۵۷۰ سالن داشتیم، خاطرنشان کرد: این رقم در ترکیه سه هزار و در روسیه ۶ هزار سالن سینما بود و در عربستان که صنعت سینما وجود ندارد در ۲ سال اخیر بیش از هزار سالن سینما ساختند.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه ما با این حجم از هنرمند و سینماگر برجسته، با مقام ۱۰ تا ۱۲ سینما بر اساس تولیدات و جوایز خارجی در دنیا، باید بیش از هزار سالن سینما در کشور داشته باشیم، اظهار کرد: پنج هزار فیلم کوتاه در سال ساخته می‌شود و آمار بسیار بالایی است و بسیاری از کشورها چنین وضعیتی ندارند، ما در بین کشورهای جهان اسلام از نظر تولید آثار سینمایی رتبه نخست را داریم و می‌توانستیم به موقعیت سوم یا چهارم دنیا دست یابیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰۰ سالن سینما افتتاح کردیم و اگر در جایگاهم باشم تا پایان شهریور ۱۴۰۴ تعداد هزار سالن تحویل سینمای کشور می‌دهم، حق مردم است سالنی برای تماشای فیلم داشته باشند.

خزاعی با بیان اینکه دستیابی به تکنولوژی روز سینما در مرحله بعد از احداث سالن قرار دارد، گفت: مازندران ۲۴ سالن سینما دارد و ۱۳ شهر سینما ندارند، در این راستا، مجتمع‌های فرهنگی هنری که قابلیت واگذاری به سینما دارند به شرطی که پیمانکار خصوصی داشته باشند را کمک می‌کنیم که به سینما تبدیل شوند.

طیف‌های مختلف خانواده سینما باید دیده شوند


وی با اشاره به اینکه در شهرهایی که سینما ندارند تدبیری اندیشیده شده تا شهرداری‌ها برای فضای تجاری، تخففی ارائه کنند که در متجمع‌های تجاری، سینما ساخته شود، تصریح کرد: ضمن اینکه تقاضا کردیم در سفرهای استانی برای شهرهای با جمعیت بیش از صد هزار نفر در زمینه احداث سینما، اعتبار اختصاص یابد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه امکانات سینما در سال ۱۴۰۰ مصوب کردیم که ۱۸۰ میلیارد تومان برای سینمای جوان اختصاص یابد، ادامه داد: مسیر آن در حال طی شدن است اما مشکلاتی داریم و قول می‌دهم تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز شود.

خزاعی با اشاره به اینکه از ضعف‌های عمده در استان‌ها بحث تهیه‌کننده است، خاطرنشان کرد: در دوره جدید تهیه‌کننده استانی به کسی گفته می‌شود که سوابقی دارد و باید فیلم را در استان خودش تهیه کند، آیین‌نامه در این زمینه مشخص است و این به معنای تولد جدید سینما در استان‌ها است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از اعتبارات مرکز گسترش سینمای تجربی که تخصصی سینمای مستند است برای استان‌ها لحاظ کردیم و سینماگران برای استفاده از این اعتبارات به ما مراجعه کنند، اظهار کرد: ۷۰ درصد بودجه در سینمای جوان به استان‌ها اختصاص یافته است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه برای تشکل‌های صنفی در استان‌ها، آیین‌نامه‌ای آماده شده است، افزود: منتظر تصویب این آیین‌نامه و تشکیل تشکل‌های صنفی در استان‌ها هستیم که در راستای تقویت تشکل‌های صنفی در استان‌ها است.

این مسئول تصریح کرد: بنیان خانواده در همه فیلم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این ربطی به چند فیلم خاص ندارد.

خزاعی گفت: جشنواره فیلم وارش از دغدغه‌های سینماگران مازندرانی است و در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال ۱۴۰۳ دوباره احیا شود.

طیف‌های مختلف خانواده سینما باید دیده شوند

سینما قدرت بلامنازع جریان‌ساز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست، اظهار کرد: امروز سینما قدرت بلامنازع در عرصه فرهنگ و جریان‌سازی است و اگر جامعه‌ای بتواند در راستای اعتلای فرهنگ از سینما استفاده کند قدم‌های مثبتی برمی‌دارد.

احسان آهنگر با اشاره به اینکه مسائل کلان سینمایی در استان را با استاندار مازندران مطرح کردیم، افزود: به دلیل گستردگی فعالیت‌های سینمایی در مازندران و محدودیت‌هایی که وجود دارد یک مجموعه به تنهایی نمی‌تواند موانع را رفع کند و همه دستگاه‌های مرتبط باید کمک کنند تا مشکلات رفع شود.

همچنین یک نویسنده و سینماگر مازندرانی در این نشست، گفت: مازندران فیلمسازان خوبی به سینمای کشور تحویل داده است.

مجید قربانی با اشاره به اینکه سال ۸۹ فیلنامه‌ای درباره دفاع مقدس نوشتم و پروانه ساخت از ارشاد دریافت کردم و تهیه‌کننده‌ای از تهران مسئولیت کار را بر عهده گرفت، اظهار کرد: بیش از ۱۵ جلسه با مسئولان استانداری وقت و دیگر دستگاه‌ها برگزار کردیم و اتفاقی نیفتاد، دلسرد نیستم و همچنان پیگیرم تا این فیلمنامه به تولید اثر منجر شود چرا که رسالتی دارم و امیدوار هستم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از داستان در فضای مازندران و ۱۵ درصد در فضای جنگی است، افزود: اگر تاکید بر بومی‌گرایی است این اثر از مولفه‌های آن برخوردار است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها